اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

رئیس مرکز فرهنگی «تبیان» افغانستان:

اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی مغایر با اصول اسلام و قانون اساسی است

مرکز فرهنگی تبلیغی تبیان در کابل با برگزاری گردهمایی بزرگ مردمی، مخالفت شدید خود با امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن را اعلام کرد.

اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی مغایر با اصول اسلام و قانون اساسی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «سید عیسی حسینی مزاری»، رئیس مرکز فرهنگی تبلیغی تبیان کابل در این گردهمایی گفت: اگر دولت افغانستان به نظامیان آمریکایی مصونیت قضایی بدهد، در حقیقت سرنوشت مردم افغانستان را به آمریکا سپرده است.

مزاری افزود: واگذاری صلاحیت قضایی به آمریکا به این معنی است که آمریکایی‏‌ها پایگاه‌‏های نظامی را که در افغانستان به دست می‏آورند همانند خاک خود محسوب می کنند.

 

مشکل حقوقی و شرعی مصونیت قضایی به نظامیان آمریکا واضح است

 

مزاری اظهار داشت، مشکل حقوقی این کار واضح و روشن است، برخی از عملکردها مانند زنا، همجنس گرایی، روابط نامشروع در افغانستان جرم و افراد متهم به آن باید به اشد مجازات محکوم شوند، در حالی‌که چنین اعمالی در آمریکا جرم پنداشته نمی‌شوند.

مزاری تاکید کرد که دین اسلام اجازه نمی‎دهد که کفار برسرنوشت مسلمانان حاکم شود.

وی افزود: مصوونیت قضایی به نظامیان آمریکایی خلاف قانون اساسی افغانستان است، زیرا به گفته وی در قانون اساسی این کشور به صراحت تذکر داده شده که دین مردم افغانستان اسلامی است و هیچ دستوری خلاف دستورات اسلامی در آن قابل قبول نیست.

 

آیا 14 سال جهاد برای امضا سند بردگی بود؟

 

به گفته رئیس مرکز تبیان، افغان‌ها با 14 سال جهاد، بیش از یک میلیون شهید و  مجروح، تلاش کرد تا از دین اسلام زنده باشد و افغانستان آزاد و سربلند گردد، پس چطور با دست‎های خود و نادیده گرفتن خون میلیون‏ها شهید، سند بردگی خود را امضا کنیم.

وی بصراحت اعلام کرد که امضای پیمان امنیتی و دادن مصونیت قضایی در اسلام حرام است.

مزاری اظهار داشت: اعضا لویه جرگه نباید با آن نظر موافق نشان دهند، رئیس جمهور باید امضای آن را رد کند و پارلمان نیز از تصویب آن خود داری کنند در غیر آن مسؤلیت بدوش آنان خواهد بود.

 

واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا تهدیدی برای کشورهای همسایه

 

رئیس خبرگزاری صدای افغان، ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان را تهدیدی برای کشورهای همسایه دانست و گفت: ممکن است آمریکا پس از استقرار در افغانستان، موارد جاسوسی و اطلاعاتی در رابطه با کشورهای همسایه انجام دهد که خارج از کنترل دولت افغانستان باشد.

 

وی با اشاره به حضور آمریکا در کشورهای عربی افزود: شرایط آن‎ها با افغانستان متفاوت است، زیرا در کشورهای عربی نظام دیکتاتور و مستبد حاکم است که مردم در آن نقشی ندارد اما در افغانستان نظام توسط مردم تشکیل شده و رئیس جمهوری با رای مردم انتخاب شده و باید به نظر مردم هم احترام گذاشته شود.

 

ناامنی و حضور آمریکا در افغانستان

 

مزاری همچنین گفت: با حضور 12 ساله آمریکا در افغانستان، نه تنها امنیت تامین نشده و فقر در این کشور از بین رفته، بلکه مردم افغانستان شاهد افزایش ناامنی، بیکاری و فقر بوده‌اند، از این رو نباید امنیت و توسعه  را از آمریکا انتظار داشت.

وی افزود: ناامنی تا کاخ ریاست جمهوری نیز رسیده و راه‌ها، و منازل مردم نیز امنیت ندارد.

مزاری ادامه داد، با ادامه حضور آمریکایی‌ها، ناامنی بیش از پیش گسترش خواهد یافت و بستر ناامنی برای تروریسم و شورشی‌ها مساعد خواهد شد.

«محمد رضا بهرامی»، استاد دانشگاه نیز امضای پیمان امنیتی کابل–واشنگتن را خلاف آزادی، استقلال و استحکام دولت اسلامی خواند و گفت: با موافقت مصونیت قضایی ثمره چهارده سال جهاد و خون میلیونی شهدای افغانستان به هدر خواهد رفت.

در حالی‌که دولت افغانستان برای برگزاری لویه جرگه مشورتی آماده شده، مخالفت با امضای سند امنیتی با آمریکا همچنان در کوشه و کنار افغانستان افزایش داشته است.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول