اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز عنوان کرد

انتخاب تاکسی گردشگری بر اساس آشنایی راننده با انگلیسی

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: رانندگان تاکسی آشنا به زبان انگلیسی برای تبدیل به تاکسی گردشگری در اولویت بوده و در دوره‌های تکمیلی شرکت خواهند کرد.

انتخاب تاکسی گردشگری بر اساس آشنایی راننده با انگلیسی

بهرام پارسایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در بحث درمانی شیراز قطب پزشکی کشور محسوب می‌شود و این شهر از دهه‌های گذشته محل رجوع بیماران بوده است.

وی افزود: از سویی در بحث پیوند اعضا، شیراز در خاورمیانه رتبه نخست و در دنیا رتبه سوم را دارد و به همین دلیل این یک زیر‌ساخت آماده و فرصت استثنایی است که فارس بسیار سهل‌تر از صنعت و کشاورزی می‌تواند از آن بهره ببرد.

این عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: یک بیمار که از استان‌های دیگر یا از کشورهای عربی وارد این شهر می‌شود چند نفر همراه را به شیراز می‌آورد که این خود نوعی توریسم است و ضمن ارز‌آوری به ایجاد اشتغال نیز کمک می‌کند.

پارسایی اضافه کرد: ایجاد هتل‌ها، مهمان‌سراها و اماکنی که همراهان این بیماران می‌توانند در آن اسکان داده شوند باید با تکیه بر ظرفیت بخش خصوصی انجام پذیرد.

حمایت شورا از علوم پزشکی در بحث اسکان همراهان بیمار

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز در ادامه گفت: بیمارستان‌ها و علوم پزشکی باید مکان‌هایی را برای همراهان بیماران نیازمند که امکان استفاده از هتل‌ها و مهمان‌سرا را ندارند فراهم کند تا این افراد در گوشه و کنار خیابان و معابر بیتوته نکنند و شهر منظره زشتی پیدا نکند.

وی تصریح کرد: شورای شهر و شهرداری نیز در بحث ایجاد شرایط اسکان برای همراهان بیماران نیازمند شهرستانی حمایت لازم را انجام می‌دهد.

پارسایی ادامه داد: به علت برخی کم‌کاری‌ها با تاسف می‌بینیم که مشهد، اصفهان و برخی شهرهای دیگر در بحث «توریسم‌درمانی» در حال ربودن گوی سبقت از شیراز هستند.

وی خاطرنشان کرد: شیراز داشته‌های بسیاری در بحث پزشکی داشته و دارد اما شرایط همیشه این‌گونه نمی‌ماند و اگر این امکان را بالفعل نکنیم دیگران آن را به درآمد و اشتغال تبدیل می‌کنند.

غبطه «ماهاتیر محمد» به امکانات گردشگری فارس

پارسایی بیان کرد: کشورهای اکو بحث «توریسم سلامت» را مطرح کرده‌اند و در ایران چند شهر برای جذب این امکان از اکو رقابت می‌کنند، در این زمینه کمیسیون گردشگری شورا با اتاق بازرگانی فارس مذاکراتی داشت که توانمندی‌های شیراز برای اعضای اکو تبیین شود.

وی ابراز داشت: «ماهاتیر محمد» در خاطراتی که از سفر خود به ایران نوشته بیان کرده که اگر امکانات فارس و اصفهان را داشتیم درب چاه‌های نفتی را می‌بستم.

پارسایی اضافه کرد: بنابراین مسئولان و مردم ما باید توجه کنند که کسی که این حرف را زده از کشوری می‌آید که تا چند دهه پیش مردم آن بالای درخت زندگی می‌کردند و اکنون از پیشروترین کشورها در صنعت گردشگری هستند.

به گفته وی، کمیسیون گردشگری شورا با وجود آن که نوپا است در زمینه ایجاد فرهنگ گردشگرپذیری و ترویج آن اقداماتی را در دستور کار دارد.

این عضو شورا همچنین به خبرنگار فارس گفت: کمیسیون از تاکسیرانی و بخش خصوصی خواسته است که برای هفته آینده طرح جامعی را در زمینه تاکسی گردشگری به صحن شورا ارائه دهند.

وی ادامه داد: یک توریست از بدو ورود خود با راننده تاکسی تعامل دارد و اگر راننده متوجه شود و به یقین برسد که این افراد سرمایه‌هایی برای شهر خود او هستند شاید بیشتر همراهی کند و در حد ابتدایی بتواند به زبان انگلیسی به گردشگران خوشامدگویی بگوید.

پارسایی افزود: در این راستا بنا شد تاکسی گردشگری از تاکسی‌های عادی تفکیک شده و در این زمینه دوره‌های آموزشی برگزار و به رانندگان کارت ویژه اعطا شود.

وی بیان کرد: همزمان با این طرح از طریق تورگردان‌ها، هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری اطلاع‌رسانی می‌شود که توریست‌ها را به استفاده از تاکسی ویژه گردشگری ترغیب کنند تا به این ترتیب برخی افراد سودجو نتوانند به عنوان سوار کردن توریست‌ها با بدترین شکل آنان را غارت کنند.

توریست‌ها سفیر فرهنگ ایرانی اسلامی ما هستند

رئیس کمیسیون گردشگری شورا در ادامه گفت: با نظارت کامل و آموزش صحیح رانندگان تاکسی گردشگری و نگهبانان اماکن گردشگری، توریستی و درمانی باید شرایطی ایجاد شود که توریستی که وارد شیراز می‌شود یک خاطره خوب از این شهر و فرهنگ ایرانی اسلامی با خود ببرد و سفیری برای ترغیب دیگر هموطنان برای سفر به شیراز باشد.

وی تصریح کرد: نگهبانان اماکن گردشگری، توریستی و درمانی شیراز باید بتوانند در حد یک گفت‌و‌گوی اولیه به زبان انگلیسی با توریست‌ها صحبت کنند.

پارسایی ادامه داد: در این زمینه با مساعدت سردار سیروس سجادیان فرمانده نیروی انتظامی فارس بنا شده است پلیس‌های اماکن توریستی مانند پلیس دیپلماتیک تهران تا حدی با زبان انگلیسی آشنا باشند که این موضوع در احساس امنیت توریست‌ها بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: در کنار این عواملی که با توریست‌ها به طور مستقیم ارتباط و تعامل دارند مردم کوچه و بازار نیز باید به این باور برسند که بهترین راه برای حل مشکل بیکاری در شهر ما حمایت از گردشگری است.

به گفته پارسایی، امارات مساحتی کوچک‌تر از استان فارس دارد اما در سال 2012 حدود 10 میلیارد دلار درآمد گردشگری داشته است در حالی که اماکن تاریخی ندارد و از طبیعت ویژه‌ای نیز برخوردار نیست.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم صنعت گردشگری فارس را احیا کنیم با کمترین هزینه نسبت به بخش صنعت و کشاورزی، بدون اینکه آلایندگی صنعتی را ایجاد کرده باشیم، در شرایط بحران اقتصادی جهانی یا تحریم و ... نیز لطمه نمی‌بینیم.

عرضه منازل مبله به سبب وجود تقاضا است

پارسایی در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگار فارس گفت: در مورد منازل مبله غیرمجاز باید در کنار معلول به علت نیز توجه کنیم چنانکه اگر هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و زائرسراهای مناسب در حد توانمندی انواع توریست و مسافران ایجاد کرده بودیم کسی به دنبال منازل مبله نمی‌رفت.

وی افزود: در شرایط فعلی با توجه به ارزان‌تر بودن استفاده یک هفته‌ای یک منزل مبله در مقایسه با هتل و امکان پخت‌و‌پز در منازل مبله برخی افراد ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند.

پارسایی یادآور شد: مواردی نیز وجود دارد که به سبب محدودیت امکان تردد در هتل، کارمندان یک شرکت دولتی یا خصوصی در ماموریت خود به شهری دیگر ترجیح می‌دهند در یک منزل مبله از همکاران مرتبط با خود پذیرایی کرده و به نوعی در این ساعات کاری طولانی شرایط راحت‌تری داشته باشند.

این عضو شورا با تاکید بر امکان وجود سوءاستفاده از منازل مبله ابراز داشت: منازل مبله غیرمجاز در شهرهای شمالی و استان‌های دیگر بسیار حادتر از فارس است و در این زمینه باید با تعامل نیروی انتظامی و میراث فرهنگی شرایطی ایجاد شود که این منازل به صورتی محدود و با نظارت بتوانند خدمات دهند.

وی تصریح کرد: به هر حال در این موضوع امکان بروز مفسده هست و از سویی در صورت گسترش این منازل صنعت هتل‌داری لطمه می‌بیند اما به صورت محدود و با نظارت می‌توان این منازل را ساماندهی و پس از ثبت‌نام از طریق رسمی موارد مجاز را به مردم اطلاع‌رسانی کرد.

افق روشن گردشگری فارس در سایه همدلی مسئولان

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز در ادامه ابراز داشت: در جلساتی به خدمت امام جمعه شیراز مشرف شدیم و ایشان دید بسیار باز و عمیقی راجع به سابقه تمدنی و فرهنگی و مذهبی شیراز و توانمندی‌های آن داشتند.

وی افزود: استاندار فارس نیز با توجه به فعالیتی که در کشورهای خارجی داشته‌ پتانسیل‌های صنعت توریسم را به خوبی می‌شناسد و این مسئله نویدبخش ارتقای صنعت توریسم این استان است.

پارسایی بیان کرد: حمایت از صنعت و کشاورزی فارس لازم است اما باید توجه کنیم که استانی مانند اصفهان در زمینه صنعت چند دهه از ما جلو افتاده اما این موضوع در گردشگری و «توریسم درمانی» برعکس است.

وی تصریح کرد: در قیاس با صنعت گردشگری در کشاورزی با بحران منابع زیرزمینی مواجه هستیم و لازم است کشاورزی خود را بر محصولات غیر آب‌بر متمرکز کنیم که برای یک کیلو گندم یک‌هزار و 200 لیتر آب از دست ندهیم.

این عضو شورا یادآور شد: ساماندهی اقدامات گردشگری در حوزه شهری با یکی دو ماه انجام شدنی نیست اما در همین شروع فعالیت شورای چهارم و کمیسیون گردشگری آن، گام‌هایی برداشته و جلساتی با مسئولان میراث فرهنگی برگزار شد.

به گفته وی، طرح جامع گردشگری شهر شیراز و استان فارس در شورا مورد بررسی قرار گرفت و بنابر نظر مشاوران و کارشناسان زبده بنا شد تغییراتی در طرح جامع داده شده و کامل‌تر شود.

وی ابراز داشت: با توجه به آن که در این استان بیکاری دغدغه بزرگ خانواده‌ها است رونق گردشگری بهترین گزینه برای برون‌رفت از این وضعیت است چرا که ورود هر گردشگر به طور میانگین پنج شغل ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/2448/ی40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول