اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد:

هدایت جوانان از جهل به نور با سیاست‌گذاری در امر کتاب

تنها مسیری که می‌تواند جوان را از جهالت به نور هدایت کرد سیاست‌گذاری‌های خوب در امر کتاب است.

هدایت جوانان از جهل به نور با سیاست‌گذاری در امر کتاب

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، این هفته، هفته کتاب است. هفته‌ای که شعار تمام مسئولان فرهنگی در راستای ارتقاء فرهنگی مردم است، فرهنگی که باید شایسته و لایق ایران اسلامی باشد.

یکی از زیباشناسی‌ترین واژه‌ها در انقلاب اسلامی ساختار واژه‌هایی است که مرتبط با ایام الهی است. اینکه در جمهوری اسلامی ایرانی هفته‌ای را برای ملت بصیر ایران به نام هفته کتاب نامیده‌ شده یکی از آثار، برکات و زیبایی‌های انقلاب اسلامی است.

کشور ما نباید دچار گرفتاری‌های اقتصادی جهانی، سیاسی و... باشد چرا که انقلاب ما، افتخاراتی را به دنبال داشته که می‌تواند در جهان جلوه کند و جهانیان بفهمند مسیر غیرمعنوی و جهل، مسیر مرگ و نابودی است.

هفته کتاب و کتابخوانی یکی از ارزش‌های بلند و بصیرت‌خواهی در زمان ماست.

از سوی دیگر، علت اینکه ائمه (ع) در ارتباط با وحی خدا، اصرار داشتند که رابطه با قلم، کتاب و انسان برقرار کنند، این برای ماندگاری انسان است.

اینکه اصرار است که دانش خود را با نوشتار آغشته کنیم برای ماندگاری آن است چرا که آنچه در مقوله‌ ذهن و ذهنیات باشد و مکتوب نشود از دست می‌رود زیرا حفظیات فراموش می‌شوند، اما آنچه به کتاب منتقل شود برای بشر می‌ماند.

برای بررسی هر چه بیشتر تأثیرات کتب و علم مکتوب ایرانی - اسلامی در زندگی بشری و سیاست‌هایی که مسئولان باید به کار ببرند تا بتوان ایران اسلامی را به قطب فرهنگی جهان تبدیل کرد، به گفت‌وگو با مسئول مطالعات جهان عرب در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پرداختیم.

مصطفی رنجبر شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: گاهی گفته می‌شود علم شرقی یا غربی است اما علم شرقی یا غربی ندارد.

وی ادامه داد: اگر علم از منشاء، موضوع و زیربنای الهی وحی باشد، علم است و اگر این علم با این زیربنا خارج نشود جهل است و دیگر نور، علم و کتاب نیست.

مسئول مطالعات جهان عرب در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اذعان داشت: علم اگر با توجه به واقعیت‌ها و علم خدا باشد، علم است هر چند شرقی یا غربی، مسلمان یا غیر مسلمان آن را گفته باشد.

وی تصریح کرد: باید با کسانی که با کتاب و کتابخوانی آشنا هستند ارتباط برقرار کرد، زیرا کتاب زیبا‌ترین و بهترین و رفیق‌ترین انیس و مونس انسان است.

رنجبر شیرازی ادامه داد: کتاب انیسی است که هر موقع که اراده کردی در خدمت توست و در زمان جدایی، بغض و کینه از تو به دل نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: اما دوستان دیگر این طور نیست، بلکه اگر بخواهی بی‌دلیل از آن‌ها جدا شوی بغض و کینه به دل می‌گیرند، بنابراین تنها دوستی که در هر لحظه در کنار انسان می‌ماند کتاب است.

مسئول مطالعات جهان عرب در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش کتب ایرانی اسلامی را در جنگ فرهنگی بین‌الملل مختلف یک مقوله‌ «ناتو فرهنگی» دانست و خاطرنشان کرد: هر آنچه با مکتب غیرالهی ارتباط دارد و از مکتب و منشاء وحی بیرون نمی‌آید جهل است، اگر چه  ظاهری فریبنده داشته باشد.

وی افزود: نظام‌های بزرگ سلطه تلاش می‌کنند بشر را از مکتب وحی، از نور الهی، از انبیا و از اسلام و کتب علمی معرفتی جدا کنند و به یک دهکده‌ دیگری به نام تابوت ببرند.

رنجبر شیرازی تصریح کرد: کسی که در دهکده معرفت علمی است هر چه ظلمات در وجودش باشد، به برکت نور الهی به نور تبدیل می‌شود، اما کسانی که از این دهکده به دهکده جهل منتقل می‌شوند، طاغوت و جهل رهبران اوست.

وی به نقش کتاب ایرانی اسلامی در جنگ فرهنگی اشاره کرد و گفت: مردم ایران مسلمان هستند و عارفان و شعرای فرهیخته و قلم زنان دارای بالاترین ارزش در تبیین و تبیان کلمات خدا، وحی و انبیا هستند.

مسئول مطالعات جهان عرب در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: اینها ارزش‌هایی نیست که به آن‌ها نبالیم و جایگاه و ارزش این کتاب و علوم را بر روی جوامع بی‌تاثیر یا کم‌تاثیر بدانیم.

وی بحث برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در این امر را همانند جایگاه قلب و مغز انسان دانست و خاطرنشان کرد: ساختار حکومتی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی و... منوط به وجود یک سری اهداف عالیه است که بر اساس آن سیاست‌گذاری می‌کنند و راهبردها و استراتژی انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب را ترسیم می‌کند.

رنجبر شیرازی ادامه داد: بنابراین نقش سیاست‌گذاری در بحث  کتاب و کتابخوانی یک نقش بسیار بزرگ است.

وی افزود: باید جوان را برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌های موفق آموزش دهیم و آن‌ها را به اهداف بلند تشویق کرد.

مسئول مطالعات جهان عرب در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: این تمر ممکن نمی‌شود مگر از طریق کریدور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و درست اجرا کردن آنها.

وی به غرور جوان اشاره کرد و گفت: جوان به دلیل غروری که در خود دارد نیاز به هدایت نمی‌بیند اما بحث هدایت به غیر از نظارت و بحث سیاست‌گذاری است.

رنجبر شیرازی به سیاست‌گذاری‌های مسئولان برجسته نظام اشاره کرد و افزود: اگر مسئولان ما این نقش را خوب ایفا کنند خروجی آن مثبت است.

سؤالی که در پایان به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا مسئولان نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کرده‌اند؟

معتقدیم که جوانان ایران ما توانمند‌تر از هر جوان دیگر کشورهاست و اگر بتوان او را در سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت‌ها خوب هدایت کرد، شاهد بالندگی هر چه بیشتر ایران اسلامی خواهیم بود.

بنابراین تنها جایگاهی که می‌تواند جوان را از جهالت به نور هدایت کرد سیاست‌گذاری‌های خوب در امر کتاب است.

============

گزارش: مرضیه خلیلی

 

============

انتهای پیام/89029/ی40/ژ1001

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول