اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مشگین‌شهر از نبود خانه فرهنگ رنج می‌برد

نبود مکان مناسب فرهنگی برای جوانان در شهرستان مشگین‌شهر در بحث اجتماعی، مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

مشگین‌شهر از نبود خانه فرهنگ رنج می‌برد

به گزارش‌ خبرگزاری فارس‌ از اردبیل، در تعریف فرهنگ می‌توان اینگونه گفت که فرهنگ مجموعه‌ای از باورها و پندارهای ارزشی است که در آداب و رسوم، زبان، ادبیات، مذهب و سایر میراث‌های فرهنگی تجلی می‌یابد و روی هم رفته بر خلق و خوی مردم اثر می‌گذارد.

به عبارت دیگر فرهنگ، حقیقت و هویت معنوی ملت‌ها است که ساختار کیفی زندگی یک ملت را مشخص کرده، به گونه‌ای که زندگی مادی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اما در تعریف فرهنگ اسلامی علاوه بر ویژگی‌های فوق، شاخص دیگری وجود دارد که آن را از سایر فرهنگ‌ها متمایز می‌کند، در تعریف فرهنگ اسلامی گفته‌اند فرهنگ ‌اسلامی مجموعه‌ای از اعتقادات و اصول اسلامی، آداب و رسوم، اخلاق و ارزش‌ها و قوانین است که از وحی سرچشمه گرفته است.

مقوله فرهنگ بحثی است که در هر جا به آن اهمیت ویژه‌ای داده شود، مطمئناً آن کشور و یا شهر و روستایی که هر‌ کدام بر پایه فرهنگ خود استوار است به موفقیت‌های چشمگیری دست خواهند یافت.

موضوعی که متاسفانه‌ سال‌های متمادی است که در شهرستان مشگین‌شهر بادی فراموشی سپرده شده و فقط مسئولان و متولیان این امر برنامه و کارهای فرهنگیشان در حد شعار بوده و متاسفانه ‌تاکنون هیچ حرکتی در این باب انجام نشده است.

این در حالی است که شهرستان مشگین‌شهر با وجود تمامی امکانات و پتانسیل‌ها همچنان با فقر فرهنگی روبرو است، به طوری که عدم تبلیغات مناسب از سوی مسئولان این شهرستان موجب شده است که میزان طلاق، قتل و اعتیاد به طور چشمگیری در مشگین‌شهر افزایش یابد موضوعی که می‌توان کمی با برنامه‌ریزی دقیق و برگزاری برخی کلاس‌های آموزشی و فرهنگی در میان مردم و خانواده‌ها میزان این مشکلات را به طور محسوسی کاهش داد.

برنامه‌های فرهنگی نهادها به عنوان وسایل مهم آموزش فرهنگی و هنری در جامعه مطرح هستند، حال اگر محتوای این برنامه‌ها مناسب حال جوانان نباشد یا مورد بی‌توجهی آنان قرار گیرد اثرات منفی خواهد داشت، در عصر حاضر برنامه‌های تلویزیونی در نوع شکل‌گیری فرهنگی و فکری مردم اثر فوق‌العاده عظیمی دارند.

این برنامه‌ها اگر بی‌مورد و نامناسب باشند، موجب انحراف و کج‌فکری خواهد شد و اگر به نحو مناسبی تهیه و پخش شوند افرادی متمدن و اندیشمند بار خواهند آمد، یکی از کارهای اساسی که باید در زمینه فرهنگی و هنری برای نوجوانان انجام داد، باز‌آفرینی آثار کلاسیک فرهنگ و هنر است و منظور آن است که آثار کلاسیک فرهنگی و هنری و حفظ عناصر و خطوط کلی آنها با توجه به مقتضیات کنونی دوباره احیا شود تا جوهر فکری، فرهنگی و ادب انسانی تشکیل شود و بتواند مفهوم  سعادت آدمی را در معنای وسیع و همه جانبه به افراد جامعه مخصوصاً جوانان انتقال دهند و این کار آسانی نیست و باید برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه‌ای در مراکز فرهنگی انجام گیرد و برنامه‌ریزی بر اساس اصل نیازسنجی تهیه شود و در این زمینه نیازسنجی فرهنگی نسل جوان امری ضروری است و لازم به ذکر است که فرآیند نیازسنجی علمی و رسمی عملاً از اواسط قرن بیستم آغاز شده و در بیشتر زمینه‌های زندگی انسان به کار می‌رود.

نبود یک مکان فرهنگی تفریحی در سطح شهرستان مشگین‌شهر موجب شده که جوانان این شهر بیش از بیش به مواد دخانی گرایش پیدا کنند و این خود یکی از عوامل افزایش ناهنجاری به شمار می‌‌آید.

با تامل در این مطالب از مسئولان انتظار می‌رود در راستای ترویج برخی فرهنگ‌ها همچون فرهنگ کتابخوانی، آشنایی مردم با نوع و سبک زندگی گذشتگان، ایجاد برخی مکان‌های فرهنگی تفریحی، ایجاد فرهنگسرای مجازی و برپایی نمایشگاه‌های مرتبط با موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهند.

کارهای فرهنگی نیازمند پشتوانه مالی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی در نخستین جلسه هم‌اندیشی کمیسیون فرهنگی چهارمین دوره شورای ‌اسلامی شهر مشگین‌شهر که با حضور جمعی از فعالان فرهنگی شهرستان مشگین‌شهر برگزار شد، اظهار داشت: در چندین سال گذشته جلسات متعددی در رابطه با بحث فرهنگی تشکیل شده و در این باب قول و قرارهایی داده شده بود، اما اکنون با گذر زمان شاهد آن هستیم که شاید حتی 10 درصد این قول‌ها عملی نشده‌اند.

مجتبی جهانی تصریح کرد: جلسات فرهنگی همیشه تشکیل می‌شوند و صاحب‌نظران نظرات خود را ارائه می‌دهند، اما هیچ وقت این بحث‌ها به مرحله اجرا در نمی‌آیند و همین امر موجب دلسردی اندیشمندان در حوزه فرهنگ می‌شود.

وی یادآور شد: تمامی بحث‌های فرهنگی و اجرای آن نیازمند پشتوانه مالی است و در این مورد ارگان‌های مردمی همچون شهرداری و شورای ‌اسلامی شهر و در رأس آن کمیسیون فرهنگی شورا نسبت به برگزاری برنامه‌های فرهنگی اقدام کند که علاوه بر فرهنگی بودن این برنامه‌ها شاخصی درآمدزا نیز برای موضوع تعریف شود، به این دلیل که انجام کارهای فرهنگی بدون پشتوانه مالی امکان‌پذیر نیست و در این راستا باید برنامه‌های دقیق و منظمی تبیین شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ضعف‌های زیادی در بحث فرهنگی وجود دارد که می‌توان به تخریب کتابخانه عمومی و قدیمی شهرستان مشگین‌شهر که یکی از هویت‌های این شهرستان بود اشاره کرد که اکنون تبدیل به یک مرکز تجاری شده است و ما با این کار نه تنها هویت ایجاد نکردیم بلکه هویت‌ها را از بین برده‌ایم.

اولویت‌های مورد نیاز یک شهر در بحث فرهنگی باید مشخص شود

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل گفت: برای انجام یک کار فرهنگی باید اولویت‌ها و نیازهای فرهنگی شهر مشخص شده و برای آن برنامه‌هایی کوتاه مدت و بلند مدت ترسیم کرد.

فریبا ابراهیمی افزود: شهر گنجینه‌ای از خاطرات مردم و تاریخ گذشته‌ است و محل و ظرفی برای نگهداری ارزش‌ها و سنن فرهنگی تلقی می‌شود که باید آن ارزش‌ها را پاس داشته و فرهیختگان آن را ارج نهاد.

وی یادآور شد: شهر به مثابه‌ موجود زنده‌ای است که علاوه بر سلامت و زیبایی کالبد فیزیکی‌اش نیاز به تربیت و تهذیب و نشاط روح دارد و این دو مهم جزو وظایف ذاتی تمامی مسئولان فرهنگی و اجرایی است و در این میان جوانان بیشتر از همه نیازمند تعدیل انرژی و شادابی از طریق مجاری صحیح و قانونی تحت عنوان برنامه‌های فرهنگی مختلف هستند که متاسفانه اینگونه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها برای تامین نیاز‌های به روز فکری و روحی جوانان و نوجوانان شهر کافی و موفق نبوده است.

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: این مسائل این را می‌طلبد که جامعه‌شناسی شهری با تجدید نظر در تحلیل‌های خود و بهره‌مندی از تجارب موفق دیگر شهرها برنامه‌ها و فعالیت‌های کیفی متناسب و جدید را تعریف و عرضه کند تا در برنامه‌ریزی های آینده مسئولان ذیربط مورد استفاده قرار گیرند.

ابراهیمی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان مشگین‌شهر به عنوان متولی کارهای فرهنگی این روزها «اندر خم یک کوچه» گرفتار شده است و ما به صورت محسوس هیچ کار فرهنگی را از این اداره نمی‌بینیم که انتظار این است که در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

قبل از کار‌های فرهنگی مسئولان در مقابل مردم اعتماد‌سازی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، روزنامه‌نگار و منتقد مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در این جلسه اظهار داشت: در کشور ما رابطه مردم و مسئولان در بحث فرهنگی رابطه میان کارمند بانک و مشتری است به طوری که هر کدام از بانک‌ها برای جذب مشتری هر چقدر تلاش و تبلیغات انجام دهند، اما در قبال مشتری اعتماد‌سازی نداشته باشند، مردم به هیچ‌وجه سمت این بانک نمی‌روند.

سینا اسدی گفت: در بحث فرهنگ نیز اینگونه است متاسفانه مسئولان در مورد انجام کارهای فرهنگی آنقدر شعار داده و به آن عمل نکرده‌اند که مردم دیگر رغبتی برای شرکت در کارهای فرهنگی انگیزه‌ای ندارند.

وی یادآور شد: مسئولان به جای دادن ایده‌های جدید در بحث فرهنگی ابتدا به فکر اصلاح کارهای خود باشند و اولین گام را از محل کار خود بردارند، در این صورت است که مردم با رغبت و با آغوشی باز به سراغ برنامه‌های فرهنگی خواهند رفت.

این منتقد با انتقاد از وضعیت نابسامان تنها اداره متولی فرهنگی شهرستان مشگین‌شهر افزود: متاسفانه در این شهرستان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها نهادی است که از زیر دست تا بالا دست در آنجا رئیس شده‌اند و روز به روز وضعیت را بحرانی‌تر کرده‌اند.

اسدی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت که در زمان حال و در شهرستان مشگین‌شهر در یک نانوایی بیشتر از این اداره کار فرهنگی انجام می‌شود و این یک آفت و تهدید بزرگی برای شهرستان در حوزه فرهنگی به شمار می‌آید.

مردم باید در بطن کارهای فرهنگی باشند / نیاز ما کار فرهنگی برنامه محور است

از این رو رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشگین‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: اینکه مردم همیشه در مقابل عمل انجام شده قرار بگیرند، اشتباه محض است به این دلیل که طیفی از مردم باید حضور داشته باشند و روی برخی کارهای فرهنگی بحث و گفت‌وگو کرده و سپس با اجماع کامل نسبت به انجام آن کار قدم‌های اساسی را مسئولان بردارند.

ایمانعلی ایمانی خاطرنشان کرد: در این دوره از مدیریت فرهنگی شهری توسط شورای شهر باید مواردی که در دوره‌های قبلی مورد غفلت واقع شده است مانند خدمات عمومی در زمینه فرهنگی و اجتماعی تلاش شود تا خلایی که در این موضوعات وجود دارد، برطرف شود.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب شهردار جدید گفت: شهردار جدید باید با نگرشی جدید وارد میدان فرهنگی در سطح شهر شود و البته این را هم باید در نظر داشت که کار فرهنگی در شهر تنها جز اختیارات شهرداری نیست و خیلی ارگان‌های دیگر مانند سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید در این زمینه تلاش کنند.

این مسئول یادآور شد: در زمینه فرهنگ نباید مقطعی عمل کرد و باید برنامه جامعی برای اجرای کارهای فرهنگی وجود داشته باشد، که در دوره اخیر کارهای مناسبت خوبی در زمینه فرهنگ انجام شد و باید تداوم داشته باشد، ولی در کنار آن نباید از برنامه محور بودن غافل بود.

--------------------------

گزارش از: سینا اسدی

--------------------------

انتهای پیام/62009/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول