اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد

نماز شب عامل بازدارنده از انحراف و معصیت

یکی از مراجع تقلید گفت: امروز عوامل انحراف و معصیت زیاد شده و لازم است از عوامل بازدارنده‌ای در مقابل آنها بهره ببریم که یکی از مهمترین آنها اقامه نماز شب است.

نماز شب عامل بازدارنده از انحراف و معصیت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به تاثیر مستحبات در زندگی انسان اظهار کرد: در این میان نباید فریب کسانی را خورد که به دنبال سوء استفاده هستند؛ هر آنچه حضرات معصومین(ع) فرموده‌اند برای ما کافی است و در این بین اقامه نماز شب اهمیت فراوانی دارد.

وی ضمن توصیه جوانان نسبت به خواندن نماز شب افزود: محیط‌های گوناگون ممکن است زمینه معصیت را فراهم سازند، بنابراین لازم است همه مردم به ویژه جوان‌ها اگر هر شب هم نمی‌توانند حداقل دو یا سه شب و اگر هم نشد لااقل شب‌های جمعه برای نماز شب برخیزند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه لازم نیست همه تشریفات نماز شب و حتی همه 11 رکعت آن را انجام داد، گفت: نماز شفع و وتر هم کفایت می‌کند و به ویژه در قنوت نماز وتر باید هر آنچه از خداوند می‌خواهیم و به مصلحت ماست درخواست کنیم.

وی ادامه داد: امروز عوامل انحراف و معصیت زیاد شده و لازم است از عوامل بازدارنده‌ای در مقابل آنها بهره ببریم که یکی از مهمترین آنها اقامه نماز شب است و اگر انسان به این امر مبادرت ورزد به تدریج بدون کوک کردن ساعت نیز بیدار خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به شکوه و عظمت بالای مراسم عاشورا در سال جاری اشاره کرد و عنوان داشت: امسال حتی شاهد بودیم که نه تنها در ایران و کشورهای اسلامی بلکه در کشورهایی که مرکز کفر هستند مراسم‌های باشکوهی به مناسبت محرم برگزار شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اقدامات وحشیانه و جنایت‌کارانه دشمنان در همه نقاط جهان تصریح کرد: با این حال آنها به اهداف خود نرسیده‌اند و حتی نتیجه عکس هم گرفته‌اند؛ طی دیداری که با اساتید دانشگاه‌های ژاپن در چند روز گذشته داشتم آنها هم با اینکه پیرو دین و آیین خاصی نبودند ولی عظمت عاشورا منقلبشان کرده بود و حتی اشک هم می‌ریختند.

وی پیشرفت اسلام و مذهب تشیع بر اثر عظمت مراسم‌های عاشورا را مورد توجه قرار داد و افزود: با این حال باید به یک شرط اساسی هم توجه کنیم و آن هم پرهیز از ورود خرافات به این‌گونه مراسم است؛ دست‌های پنهانی وجود دارند که خرافات جدیدی را هر ساله به این مراسم‌ها اضافه می‌کنند و در این میان وظیفه روحانیون و علما بسیار سنگین است و نباید اجازه لکه‌دار شدن فرهنگ عزاداری را بدهند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمنان دریافته‌اند که فرهنگ عاشورا را فقط می‌توان از طریق خرافات از بین برد، گفت: اگر می‌خواهیم با این‌گونه مسائل مقابله صحیح داشته باشیم باید سیره اهل بیت(ع) و علما را در برگزاری مراسم عزاداری مورد توجه قرار دهیم.

این مرجع تقلید بیان داشت: اخیراً نامه‌ای از سوی یکی از شیعیان عرب مقیم کویت به ما رسیده که در آن از قمه‌زنی و اعمال این‌چنینی و سوء استفاده‌ای که دیگران از آن می‌کنند، شکایت شده و از علما خواسته‌ است به داد دین و مذهب برسند؛ امیدواریم خداوند متعال به همه ما توفیق دهد که در مسیری وارد شویم که خداوند و امام زمان (عج) آن را می‌پسندند.

وی با بیان اینکه در گذشته هم گفته‌ایم قمه زدن و هر کاری که به بدن آسیب برساند، حرام است، خاطرنشان کرد: این قبیل کارها در ایران تقریبا جمع شده و کمتر دیده می‌شود و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک در کشور ما به کلی از بین برود ولی باید به دیگر بلاد اسلامی هم توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/78004/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول