اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:

مبارزه با تروریسم به تقویت طالبان و تضعیف حزب اسلامی انجامیده است

کارشناس افغان در آستانه برگزاری لویه جرگه مشورتی در مورد رفت و آمدهای دیپلماتیک گروه‌های مخالف دولت مانند «حزب اسلامی افغانستان» گفت: بازی مبارزه با تروریسم به سمتی پیش می‌رود که باعث تقویت طالبان و تضعیف گروه‌هایی مانند «حقانی» و «حکمتیار» خواهد شد.

مبارزه با تروریسم به تقویت طالبان و تضعیف حزب اسلامی انجامیده است

«حسینی مدنی» کارشناس مسائل سیاسی و روزنامه‌نگار افغان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کابل، با اشاره به مواضع اخیر حزب اسلامی افغانستان به رهبری «گلبدین حکمتیار» و گروه طالبان به ویژه در مورد برگزاری لویه جرگه مشورتی گفت: در بازی مبارزه با تروریسم طالبان نقش بیشتری نسبت به حزب اسلامی خواهند داشت و به نظر می‌رسد که حزب اسلامی بر سر دو راهی پیوستن به پروسه صلح و یا تدوام مبارزه افراط گرایانه قرار گرفته که انتخاب راه دوم قطعا به مرگ سیاسی این حزب منجر خواهد شد.

وی افزود: حزب اسلامی مدتی است که با دولت افغانستان مذاکره می‌کند زیرا در گذشته جریان‌های مخالفی مانند شبکه حقانی علیه دولت و مردم افغانستان می‌جنگیدند که به مرور تضعیف و به حاشیه رانده شدند این در حالی است که حزب اسلامی نیز مشابه آن گروه‌ها، به خصوص در ماه‌های اخیر دچار ضعف و پراکندگی شده و در عین حال تعدادی از رهبران این حزب متمایل به مذاکره با دولت و پیوستن به پروسه صلح هستند در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد که حکمتیار تنها مانده و این تنهایی باعث انزوا و ایراد نظرهای ضد و نقیض از جانب وی شده است.

کارشناس افغان در توضیح اینکه حزب اسلامی به طور قاطع در لویه جرگه مشورتی شرکت نمی‌کند، اظهار داشت: مواضع این حزب درباره لویه جرگه مشورتی نشان از شکاف و واگرایی‌ درون حزبی دارد؛ بنابراین حزب اسلامی به طور قاطع در لویه جرگه شرکت نخواهد کرد و ممکن است افراد منتسب به آن جدا از تصمیم شخص حکمتیار در لویه جرگه شرکت کنند.

تلاش حزب اسلامی برای نفوذ در دولت یا واگرایی درون حزبی

حسینی مدنی در پاسخ به اینکه تلاش اعضای حزب اسلامی، نفوذ در دولت یا واگرایی درون حزبی است، اظهار داشت: در درون حزب اسلامی و تفکرات رهبر این گروه مشکلات و تناقضات جدی ایجاده شده و برخی چهره‌های نزدیک به حکمتیار مانند شرکت «قطب الدین هلال» در انتخابات، حکایت از انشعاب‌هایی در این حزب دارد.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، شخص حکمتیار نیز مایل به مشارکت در پروسه انتخابات بوده و در نتیجه نامه‌نگاری‌هایی با رئیس جمهوری افغانستان در مورد مسئله انتخابات انجام داده است بنابراین به نظر می‌رسد که ضعف‌های اساسی در گروه‌های غیر از طالبان نمایان شده و آن‌ها را در سراشیبی قرار داده است.

مسائل قومی و نگاه به قدرت وجه اشتراک و افتراق طالبان و حزب اسلامی

مسئول خبرگزاری جمهور در مورد حزب اسلامی و طالبان خاطر نشان کرد که علاوه بر مسائل ایدئولوژیکی، قومیت، نقطه پیوند حزب اسلامی و گروه طالبان است در عین حال نگاه این حزب به مسئله قدرت و حاکمیت در افغانستان متفاوت است، یکی طرفدار «امارت اسلامی» و دیگری نظامی غیر از امارت را می‌پسندد.

اما معتقدم که طالبان در آینده نقش بیشتری نسبت به حزب اسلامی خواهند داشت و بازی مبارزه با تروریسم به سمتی پیش می‌رود که مبتنی بر تضعیف حزب اسلامی و تقویت طالبان خواهد شد.

وی تلاش‌های سیاسی برخی از مقام‌های حزب اسلامی را پوششی برای ضعف این حزب دانسته و گفت: رهبران حزب اسلامی به خاطر فرار از فروپاشی و از دست دادن طرفدارانشان کوشش می‌کنند از طریق پروسه سیاسی ضعف‌ها و خلاء‌های این حزب را بپوشانند.

کارشناس افغان با اشاره به چگونگی حمایت پاکستان از حزب اسلامی افزود: چنانچه پاکستان بطور جدی از حزب اسلامی حمایت کند بدیهی است که این حزب توانایی بازسازی را دارد اما حکمتیار با وجود نزدیکی با این کشور در برخی موارد مواضعی علیه پاکستان اتخاذ کرده است.

این در حالی است که اطاعت پذیری و انگیزه‌های قومی، گروه طالبان را بیشتر به پاکستانی‌ها نزدیک می‌کند بنابراین معتقدم حزب اسلامی فعلا در سیاست‌های پاکستان جایگاه طالبان را بدست نخواهد آورد.

تهدید مخالفان دولت تاثیر زیادی در لویه جرگه مشورتی ندارد

حسینی مدنی در مورد تهدیدهای امنیتی مخالفان و تاثیر آن در لویه جرگه مشورتی افغانستان گفت: این مسئله تاثیر زیادی در تصمیم نماینده‌های این جرگه نخواهد داشت بلکه ادبیات و سناریوی به کار رفته در داخل لویه جرگه موثر و جهت دهنده خواهد بود زیرا پدیده انتحار و افراط گرایی همه روزه وجود دارد اگر چه که حضور غلط کشورهای خارجی و غربی از بسترهای این مسئله است اما با فرض اینکه تهدیدهای امنیتی سناریویی تسریع کننده امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن باشد، موافق نیستم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که معتقدم در درون لویه جرگه نظرات متضادی را شاهد خواهیم بود و شرکت کنندگان حتما با برخی از بندهای این موافقتنامه به خصوص در مورد مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی موافقت نخواهند کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول