اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کرزی در کنفرانسی خبری در کابل:

«لویه جرگه مشورتی» تصمیم مستقلانه بگیرد/ انتخابات به دور از مداخلات خارجی برگزار شود

رئیس‌جمهور افغانستان ضمن تأکید بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به دور از مداخلات داخلی و خارجی، از اعضای لویه جرگه مشورتی نیز خواست با دقت در مورد قرارداد امنیتی با آمریکا تصمیم بگیرند.

«لویه جرگه مشورتی» تصمیم مستقلانه بگیرد/ انتخابات به دور از مداخلات خارجی برگزار شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان امروز در یک کنفرانس خبری در کابل، اظهار داشت که لویه جرگه مشورتی تنها به دلیل مشورت روی قراداد امنیتی ـ دفاعی با آمریکا برگزار می‎شود و برنامه‌های دیگری به آن افزوده نخواهد شد.

تأکید بر تصمیم مستقلانه اعضای لویه جرگه مشورتی

کرزی با بیان این که اعضای لویه جرگه مشورتی باید متن قرارداد امنیتی با آمریکا را به صورت دقیق مطالعه کنند، از اعضای این جرگه خواست تا در این مورد تصمیم مستقلانه و دقیق بگیرند.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که باید اعضای لویه جرگه منافع افغانستان را در این قرارداد در نظر داشته باشند و آن مواردی که در قرارداد 2جانبه امنیتی بین کابل ـ واشنگتن به سود افغانستان نیست، رد شود.

به گفته وی، این از صلاحیت دولت افغانستان نیست که در مورد قرارداد امنیتی با آمریکا تصمیم‎گیری کند و باید در این مورد مردم افغانستان تصمیم بگیرند.

کرزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ترجمه متن پیش‎نویس قرارداد امنیتی بین کابل ـ واشنگتن به زبان‎های «فارسی» و «پشتو» تا فردا آماده می‎شود و در اختیار شرکت کنندگان لویه جرگه قرار داده خواهد شد.

شرکت مخالفان مسلح دولت در لویه جرگه

همچنان کرزی پیرامون حضور نمایندگان مخالفان مسلح دولت افغانستان در لویه جرگه مشورتی گفت: بارها از رهبران گروه «طالبان» و «حزب اسلامی حکمتیار» خواستیم تا در لویه جرگه مشورتی شرکت کنند، زیرا آنان از افغانستان هستند و حق اشتراک را در لویه جرگه مشورتی را دارند.

وی حضور مخالفان مسلح دولت افغانستان را در لویه جرگه به سود و منافع مردم این کشور عنوان کرد و گفت: به تمام معنی آرزو دارم تا نمایندگان آنان در جرگه حضور داشته باشند.

رئیس جمهور افغانستان افزود: اگر تصمیم اکثریت اعضای لویه جرگه مشورتی به سود آنان بود، دیدگاه آنان پذیرفته می‎شود.

مسئله تجاوز بیگانگان

کرزی در مورد مفاد قرارداد امنیتی بین کابل ـ واشنگتن، گفت: مسئله تجاوز بیگانگان در قرارداد امنیتی بین آمریکا و افغانستان، نسبت به گذشته واضح شده است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که این مسئله تا زمان برگزاری لویه جرگه مشورتی، واضح‎تر شود.

رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه دیدگاه خود را به آمریکا در این خصوص تحمیل کرده‎ایم، گفت: امیدواریم تا نهایی شدن به طور کامل این مسئله حل شود.

انتخابات و مداخلات خارجی و داخلی

کرزی در خصوص برگزاری حتمی انتخابات گفت: تلاش می‎کنیم تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به دور از مداخلات دولت و خارجی‎ها برگزار شود.

کرزی تصریح کرد که مداخلات خارجی در انتخابات گذشته، آسیب بزرگی به روند ملی وارد ساخت.

رئیس جمهور افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات این کشور خواست تا به هیچ فرد و گروهی اجازه مداخله در امور انتخابات را ندهد.

واکنش در برابر کاندیداتوری برادر کرزی

کرزی در واکنش به کاندیداتوری برادرش اظهار داشت که مشورت من به برادرم «قیوم کرزی» این بود که لازم نیست وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد باشد.

همچنان رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد که به هیچ کاندیدایی اجازه استفاده از منابع دولتی و دست‎اندازی و دخالت در امور انتخابات داده نخواهد شد.

وی افزود که کارمندان دولت می‎توانند از کاندیداهای مورد حمایت خویش تبلیغ کنند، اما نباید از امکانات دولتی استفاده کنند.

براساس تقویم انتخاباتی، قرار است انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 16 فروردین 1393 برگزار شود.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول