اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

670 اثر فرهنگی در گلستان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: اداره کل میراث فرهنگی تاکنون 670 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده است.

670 اثر فرهنگی در گلستان ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی از دیگر مزایای توجه به صنعت گردشگری و توسعه آن محسوب می‎شود.

میراث فرهنگی گلستان بیش از 7 هزار سال قدمت دارد و بیش از 2 هزار و 500 اثر در استان شناسایی شده که می‎تواند با بهره‎مندی درست و برنامه‎ریزی شده از این ظرفیت‎ها در راه توسعه گردشگری گام برداشت.

ثبت جهانی بزرگترین برج آجری جهان در گنبدکاووس که به عنوان تنها اثر ثبت جهانی‎شده در شمال کشور ظرفیت دیگر استان گلستان که برای جذب توریسم و صنعت گردشگری است.

همچنین با توجه به اینکه گلستان بیش از 15 قوم را در خود جای داده است توجه به ترویج صنایع دستی اصالت‎دار می‎تواند به توسعه این بخش کمک کند.

برگزاری جشنواره بین‎المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در استان که هفتمین دوره آن نیز چندی پیش برگزار شد و این جشنواره در تقویم جهانی به ثبت رسیده است نیز می‎تواند توانمندی گردشگری این استان را بیش از پیش معرفی کند.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور نیز در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با سفر خود به این استان و در جمع مردم گرگان در مسجد جامع گلشن بر ضرورت توجه به صنعت توریسم و به ویژه گردشگری در مناطق ساحلی و دریایی تأکید کرد.

روحانی در این خصوص اعلام کرد: گلستان به خصوص شهر گرگان سرزمینی است که فقط صنعت توریسم و به ویژه توجه به گردشگری در مناطق ساحلی و دریایی می‌تواند بیکاران را به اشتغال کامل برساند.

وی گلستان را سرزمینی تاریخی خواند و یادآور شد: اینجا همان جایی است که تاریخ‌نویسان عرب نامش را جرجان می‌گویند و همان جایی است که شعرا، فلاسفه، بزرگان، میردامادها، حکیم‌ جرجانی‌ها، فخرالدین‌ اسعدها و مختوم قلی‌ها از این سرزمین برخاستند.

برای آشنایی بیشتر مخاطبان با توانمندی، ظرفیت‎های گردشگری استان گلستان و برنامه‎پیش رو استان در این خصوص مصاحبه تفصیلی با قربان عباسی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ترتیب دادیم که توجه شما را به جلب می‎کنیم.

فارس: توجه به بحث گردشگری در شرایط کنونی چقدر اهمیت دارد؟

عباسی: با گذشت بیش از نیم قرن توسعه گردشگری نوین در سطح جهان به عنوان یک موضوع دارای وجهه ملی برای کشور ما مورد تایید قرار گرفته و در عین حال مشخص شده است که تکیه بر مدل‎های سنتی توسعه گردشگری پاسخگوی نیازهای کشور نیست.

فارس: ظرفیت‎های گردشگری استان چقدر می‎تواند به عنوان یکی شاخص‎های توسعه گلستان باشد؟

عباسی: در سند چشم‌انداز بلندمدت جمهوری اسلامی ایران نیز نه تنها بر توسعه‎های نوین تاکید شده است بلکه گسترش و یا نوسازی دارایی‎های موجود به عنوان یک اولویت مطرح شده است،

در همین راستا استان گلستان با دارا بودن قدمت تاریخی بیش از 7 هزار و 500 سال و همچنین شناسایی بیش از 2 هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و... در کنار تنوع قومی و نژادی می‎تواند به عنوان استان هدف گردشگری کشور مورد توجه قرار گیرد.

این استان با دارا بودن چهار اقلیم مختلف و جاذبه‎های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل توجه یکی از قطب‎های مهم گردشگری کشور به شمار می‎آید و با داشتن عناصر مهم جذب گردشگری و با تقویت صنعت به سمت اقتصاد گردشگری و تنوع بخشیدن به فعالیت‎های در این حوزه برای ایجاد این فرصت شغلی گام‎های بلند و استواری بردارد.

فارس: با توجه به توانمندی گردشگری استان اقداماتی که این اداره کل در بخش میراث فرهنگی انجام داده را بفرمایید؟

عباسی: تاکنون بیش از 2 هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و... در سطح استان شناسایی شد و اداره کل میراث فرهنگی تاکنون 670 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده است.

با تلاش و پیگیری مستمر و همراهی و همکاری مدیران سازمان میراث فرهنگی و مدیران ارشد استان گنبدقابوس در فهرست آثار جهانی (یونسکو) به عنوان بلندترین برج آجری جهان که در استان گلستان شهرستان گنبدکاووس قرار گرفته ثبت جهانی شده است.

این اداره کل برای ثبت جهانی دیوار گرگان که بعد از دیوار چین و دیوار لمیس آلمان به عنوان سومین دیوار بلند دنیا است و برای ثبت جهانی شهر تاریخی جرجان که در شهرستان گنبدکاووس است، پیگیری جدی دارد.

فارس: اداره کل میراث فرهنگی گلستان چه اقداماتی برای ثبت آثار معنوی گلستان کرده است.

عباسی: با پیگیری‎های این اداره کل چهار اثر میراث معنوی (ناملموس) شامل طوق‎بندان، آیین دسته‎چوبی، چهل‎منبری و آیین ‎نخل‎پا در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرده است.

همچنین دو رویداد مهم تاریخی استان در فهرست آثار معنوی و ملی کشور شامل واقعه پنج آذر گرگان در سال 1357 و 12 دی شهرستان گالیکش به عنوان مکان رخداد فرهنگی به ثبت رسیده است.

فارس: در خصوص واقعه 5 آذر گرگان توضیح بفرمایید:

عباسی: منشاء حماسه پنج آذر گرگان واقعه 29 آبان مشهد بوده است که در آن روز عمال رژیم شاهنشاهی با حمله مسلحانه دست به بی‎حرمتی در حرم مطهر امام رضا (ع) زده بودند.

این موضوع خشم مردم گرگان را بر افروخت و در روز پنج آذر در بقعه امامزاده عبدالله گرگان تجمع کردند تا در یک تظاهرات آرام شرکت کنند اما ماموران به ویژه ماموران شهربانی قبل از آنکه تظاهرات آغاز شود مسیر تظاهرات را به صورت مسلحانه بستند و به سمت تظاهرکنندگان شلیک کردند.

در حماسه بزرگ 5 آذر شهر گرگان 14 نفر شهید و بیش از 150 نفر از مردم منطقه مجروح و مصدوم شدند، پنج آذر یک واقعه ملی و کشوری است که در ردیف واقعه 29 بهمن تبریز و 19 دی قم است.

یکدست بودن اهداف، شعارها، عقاید سیاسی و مذهبی راهپیمایان در واقعه پنج آذر از ویژگی‎های این رویداد بزرگ است که در این واقعه 14 نفر از جمله سید اسماعیل حسینی، حاج احمد سبطی، سید نظام‎الدین نبوی، حسین مقصودلو، سیدجعفر علاالدین، چنگیز امیرلطیفی، عباس خالداران، ابوالحسن هادی، حجت‎الله عباسی، فرامرز ویزواری، حسینعلی نصیری، حسین محبی‎راد و صدیفه پروانه و نرگس قصابان به شهادت رسیدند.

فارس: در مجموع چه تعداد آثار در فهرست آثار ملی و بین‎المللی در این استان ثبت‎شده است؟

عباسی: در بخش طبیعی ملی دو اثر، در بخش آثار معنوی ملی 15 اثر، در بخش مادی ملی 607 اثر و در بخش بین‎المللی یک اثر که برج قابوس می‎باشد، تاکنون ثبت اثر داشتیم.

فارس: در خصوص مرمت و بازسازی در حوزه میراث فرهنگی این اداره کل تاکنون چه پروژه‎های را در سطح استان اجرا کرده است؟

عباسی: تهیه طرح ساماندهی و مرمت و احیای محور مسجد جامع گرگان تا مصلی، ساماندهی محوطه گنبدکاووس به عنوان بلندترین برج آجری جهان، مرمت مسجد جامع گرگان، مرمت مدرسه عمادیه، مرمت بافت قدیم گرگان، مرمت کاخ آغامحمدخان، مرمت مدرسه تقوی، مرمت موزه گرگان، گمانه‎زنی و ساماندهی پل تاریخی آق‎قلا، مرمت کاخ خوش‎ییلاق و مرمت مدرسه کریم ایشان از مهمترین پروژه‎هایی بوده که این اداره کل در حوزه میراث فرهنگی مرمت و باسازی کرده است.

فارس: در خصوص موزه‎های استان گلستان و توسعه این بخش چه اقداماتی صورت دادید؟

عباسی: استان گلستان با داشتن هفت موزه در زمینه‎های مختلف فرهنگ و تاریخ این سرزمین را به نمایش گذاشته است.

موزه امیر لطیفی گرگان، کاخ موزه گرگان، موزه سنگ گرگان، موزه مردم‎شناسی شهرستان گمیشان، موزه مردم‌شناسی شهرستان علی‎آبادکتول، موزه طبیعت شهرستان علی‌آبادکتول و موزه مردم‌شناسی شهرستان مینودشت از مهمترین موزه‎های فعال گلستان است.

راه‎اندازی موزه تخصصی فرش در شهرستان گنبدکاووس، راه‎اندازی موزه هنرهای سنتی شهرستان آزادشهر، راه‎اندازی موزه زن در دفاع مقدس (در کاخ آغا محمدخان)، تفاهم‎نامه راه‎اندازی موزه زمین‎شناسی گرگان با مشارکت شهرداری گرگان و دانشگاه گلستان، تفاهم‎نامه راه‎اندازی موزه طبیعت با مشارکت شهرداری گرگان از مهمترین موزه‎های در دست اقدام و پیشنهادی آتی این اداره کل است.

انتهای پیام/2307/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول