اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم اداری دانشگاه اصفهان:

طرح مسکن مهر مورد استقبال کابینه دولت یازدهم نیست

عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: شواهد موجود گویای این است که طرح مسکن مهر مورد استقبال کابینه دولت یازدهم نیست.

طرح مسکن مهر مورد استقبال کابینه دولت یازدهم نیست

ایمان باستانی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به سیاست‌های دولت در زمینه مسکن مهر اظهار کرد: با توجه به اظهارنظرها و صحبت‌هایی که وزیر راه و شهرسازی در زمینه مسکن مهر داشته است، می‌توان استنباط کرد که در دولت یازدهم نگاه به مسکن مهر تعدیل می‌شود.

وی افزود: این موضوع که دولت درصدد ادامه طرح مسکن مهر باشد و یا طرح جدیدی را داشته باشد، وابسته به اولویت‌های مورد نظر دولت است، اما شواهد گویای این است که این طرح مورد استقبال کابینه نیست.

عضو هیئت ‌علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی از دولت‌مردان، رویه مسکن مهر را عاملی برای عدم رونق مسکن تلقی می‌کنند، چرا که حضور شهر‌سازان، متخصصان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در طرح مسکن مهر و توقف آن، گواه از دغدغه‌ دولت‌گریزی یا مداخله حداقلی دولت در بخش مسکن دارد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوعی که در شناخت معایب مسکن مهر مطرح بوده، موضوع شناخت متقاضیان است، اضافه کرد: در شناخت متقاضیان مسکن مهر باید به این موضوع توجه شود که آیا این افراد به راستی توان مالی پایین داشته و یا مسکن مهر را کالایی ارزان‌قیمت دانسته که می‌توانند آن را در آینده واگذار کرده و با انگیزه‌های سودآوری وارد مسکن مهر شده‌اند.

باستانی‌فر تاکید کرد: به احتمال قوی مسکن مهر برای افراد نیازمند مزایایی را داشته و برای افرادی که با انگیزه‌های سودآوری وارد آن شده‌اند، مطلوب نبوده و حتی انبوه‌سازان و دلالان مسکن نیز از آن راضی نیستند.

وی با بیان اینکه از مشکلات دیگر مسکن مهر ساخت آنها در حومه‌های شهر و در  شهرک‌های ارزان‌قیمت است،ادامه داد: این موضوع از منظر عدالت اجتماعی طیفی از اقشار جامعه را از درون فعالیت‌های شهری به بیرون از شهر هدایت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان الگوی مناسب ساخت مسکن مهر را داشتن پیوند با بافت‌های فرسوده دانست و گفت: با توجه به اینکه عمده بافت‌های فرسوده در مرکز شهرها قرار دارد، روند اصلاح طرح مسکن‌ مهر نیز می‌تواند به گونه‌ای اعمال شود تا افرادی که متقاضیان مسکن مهر هستند در درون بافت شهری زندگی کرده و مجبور به مهاجرت به مناطق خارج از محدوده‌های شهری نشوند.

وی با تاکید بر اینکه در راستای ادامه طرح مسکن مهر و بهبود آن باید توجه به عدالت اجتماعی و پیوند با بافت‌های شهری در نظر گرفته شود، اظهار کرد: این موضوع مستلزم همکاری دولت با شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی به ویژه در کلان‌شهرها است.

باستانی‌فر افزود: با توجه به رویکردها و سیاست‌های دولت که تاکنون رویکرد تغییرات تدریجی بوده است، در زمینه مسکن نیز یکی از راهکارهای دولت می‌تواند تخصیص نهاده‌های ارزان‌قیمت مانند زمین و تسهیلات ارزان‌قیمت به افراد نیازمند باشد.

وی با بیان اینکه این منابع ارزان‌قیمت می‌تواند در اختیار افراد نیازمند قرار بگیرد تا بتوانند با همکاری با تعاونی‌ها و شرکت‌های انبوه‌ساز و یا به صورت انفرادی به ساخت‌ و ساز بپردازند، تصریح کرد: این موضوع قابل تأمل بوده و باید به گونه‌ای باشد که سبب رکود در فعالیت‌های مسکن نشود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان اضافه کرد: البته دولت باید در ابتدا بسته‌ حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر را در ابعاد مختلف، یارانه‌های نقدی و نحوه‌ی توزیع آن، مسکن و اشتغال در چارچوب چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی ایران را تدوین و راهبردهای و ضوابط اجرایی را در ذیل آنها تهیه و تدوین کند.

انتهای پیام/63015/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول