اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نشست خبری معاون فرهنگی وزیر ارشاد/4وپایانی

صالحی: حرف‌های من وعده سرخرمن نیست/ تکلیف شعر روشن می‌شود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حرف‌های من وعده سرخرمن نیست و قابل تحقق است.

صالحی: حرف‌های من وعده سرخرمن نیست/ تکلیف شعر روشن می‌شود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در نشست خبری خود با اهالی رسانه اظهار داشت: عذرخواهی و توجیهی را به خبرنگاران بدهکارم.  از ابتدایی روزهای ورودم اهالی خبر و رسانه مدام با ما من ارتباط گرفته و سؤالاتی داشته‌اند. طبیعی اقتضاء حرفه خبرنگاری همین است و خبرنگاران به عنوان مکمل اطلاع‌رسانی مدیریتی کشور عمل می‌کنند باید در پی رهیابی بر حقیقت و ناظر بر روند امور باشند نقش مهم رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست بر من هم که از دیرزمان با رسانه مرتبط بودم چنین نقشی مهم و پاسداشتنی است و پیگیری‌ها و جدیت را از ناحیه خبرنگاران طبیعی می‌دانم.

به گفته وی؛ دغدغه‌های خبرنگاران را لمس می‌کنم اما حقیقتی وجود دارد و آن اینکه در ادبیات دینی ما یک اصلی وجود دارد که در آیات و روایات مورد تاکید است و آن نهی از قول به غیر علم است یعنی افراد بدون اطلاع کافی صحبت کنند این یک اپیدمی اجتماعی است که عدم توجه به این توصیه دینی را نشان می‌دهد.

افراد در گعده‌های مختلف اغلب پیرامون همه چیز اظهار نظر می‌کنند آن هم بدون اطلاع کافی. در حالی که نباید این گونه باشد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه این مشکل گرچه اخلاقی و شرعی است اما برخی آن را اعتنا نمی‌کنند بیان کرد: این مهم برای مسئولین و مدیران اجتماعی این نهی مضاعف‌تر است چون آثار سخن‌گفتن‌ها بدون اطلاع داشتن کافی ثمره آن می‌شود و عوارض دارد این یک دلیل بود نه اینکه نخواهم با فرهنگ و رسانه ارتباط نداشته باشم.

این مقام مسئول دلیل دومی را برای عدم گفت‌وگو در یک ماه اخیر با اهالی خبر عنوان و ابراز داشت: دلیل دوم تأخیرم این بود که باید اطلاعاتم را طی این یک ماه تکمیل می‌کردم در ادبیات دینی که کمتر به اصول اخلاقی آن توجه کرده‌ایم یکی از مواردی حرام، وعده‌دادن‌های بی‌‌جاست و انسان وعده‌ایی را بدهد و نتواند به آن عمل کند. طبعا زمانی لازم بود و هست که انسان بداند چقدر از وعده‌هایش عملیاتی است. این دو عامل سبب شد در یک ماهه ورودم با خبرنگاران مرتبط نباشم اما رسانه و پیگیری‌هایش را ارج می‌دهم و می‌شناسم ولی احساس کردم باید فاصله بگیرم تا ببینیم در کجاییم، طی این یک ماه گزارش کار را باید مدیران به خبرنگاران بدهند. از این رو جلسات جمعی و انفرادی بسیاری برگزار کردیم. که برای من یک درس جدی است و اینکه این مسیر تا چه حد درست است.

از سوی دیگر جلسات میدانی وسیعی داشتم تا با توجه به وظایف موقعیت‌یابی کنیم آسیب‌ها و مقدورات را بسنجیم بر این اساس با ناشران، اتحادیه‌ها، انجمن‌های دانشگاهی، مجمع ناشران الکترونیک، برگزار کردم. در حقیقت بخش مهمی از نهادهای صنفی حوزه نشر را دیدیم و مباحثی را بررسی کردیم حتی با آقای فیروزان مسئول شهر کتاب هم جلسه داشتم.

به گفته صالحی در حوزه‌های دیگر همچون چاپ، انجمن پیشکسوتان چاپ، اتحادیه لیتوگرافان، صحافان، چاپخانه‌داران تهران، انجمن علمی صنعتی چاپ گفت‌وگوهایی شد. خوشبختانه در ابتدای ورود که همزمان با نمایشگاه صنعت چاپ بود فرصتی داشتم تا به شکل میدانی و مدیریتی با آن آشنا شوم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه باید به اقدامات پیشین صورت گرفته توجه داشت چرا که مسئولینی که پیشتر فعالیت می‌کردند به مشکلات آشنا هستند گفت: یکی از کارها مشکلاتی است که پیشینیان داشتند از این رو با آقایان سید‌محمدحسینی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، صفار هرندی، مسجد‌جامعی و حتی با معاونین همچون محسن پرویز و مدیران سابق اداره کتاب و افرادی چون آقای مرادی‌نیا جلسه برگزار کردند و مطالعه میدانی مدیریتی داشته‌ام یکی از اشکالات به نظر من این است که ما قسمت  تجارت مدیریتی در کشور داریم و تجارب اتصالات لازم را پیدا نمی‌کنم در حالی که تجارب مدیریتی اگر متصل باشد می‌توانم یکی از مسیرهایی باشد که ذخیره مدیریتی است. گرچه صورت مسئله این تجارب تغییر یافته باشد اما در هر صورت مثمر ثمر است آنها در گذشته نگاه و تصویری داشته‌اند که برای بنده مشق بوده و آموزنده است در کنار آنها از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی با صد‌ها نفر نشست برگزار کرده‌ام.

به گفته وی؛ تحلیل اسناد بالادستی و داخل وزارت خانه بخش دوم فعالیتم طی یک ماه بود و بخش سوم کارم اختصاص به تحلیل محتوای قراردادهای خرید کتاب داشت که طی 8 سال پیش بسته شده بود.

وی گفت: این سه حرکت مبنایی شدند برای برنامه‌ایی که کار را شروع کنم و الان می‌توانم بگویم آن را واقع‌بینانه و عملیاتی می‌دانم و باید بگویم وعده‌های من سرخرمن نیست و قابل تحقق است.

وی ادامه داد: قصد داشتم در این نشست برنامه‌ها و سیاست‌ها را تبیین کنم اما به لحاظ تحصیل روی سایت معاونت فرهنگی قرار می‌دهم چون فکر می‌کنم با خانش بخشی بخش دیگر شهید می‌شود.

صالحی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره حضور قائم‌مقام شعر و تکلیف این حوزه در معاونت فرهنگی بیان داشت: در یک اتفاق پیش‌بینی شده‌ای که مطرح شد از مظلومیت شعر سخن به میان آمد.

قائم‌مقام وزیر در امور شعر تشکیل شده بود اما از آنجا که وظایف معاونت فرهنگی در 41 وظیفه عنوان شده بود و از میان آنها ساختار محدود به حوزه نشر و چاپ شده است ولی مسئولیت حوزه شعر با معاونت فرهنگی بود اما این رخداد شعر را از معاونت دور کرد اما امسال وزیر ارشاد پی‌نوشتی دادند که بحث شعر را شما پیگیری کنید پرس‌وجو کردیم یعنی باز به معاونت فرهنگی بر گردد با این رفت و برگشت تکلیف شعر و شاعری قطعاً مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول