اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نشست خبری معاون فرهنگی وزیر ارشاد/1

ترکیب جدیدی برای هیئت نظارت بر نشر آماده می‌شود/موضع پرابهام معاون فرهنگی ارشاد در برابر ممیزی

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: من عنصر فرهنگی بودم و تمایل ندارم در چارچوب سیاسی تعریف شوم. از این پس هم اینگونه‌ام اما قانون سر جای خود است و من به قانون جمهوری اسلامی ایران مستلزم هستم و ضوابط نشر را رعایت می‌کنم.

ترکیب جدیدی برای هیئت نظارت بر نشر آماده می‌شود/موضع پرابهام معاون فرهنگی ارشاد در برابر ممیزی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز طی یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران در حوزه کتاب و نشر پاسخ گفت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که هیئت نظارت بر نشر بزرگسال و کودک و نوجوان احکام‌شان در دوره گذشته ابلاغ نشده آیا برنامه‌ای برای ابلاغ دارید، گفت: در اصلاحیه ضوابط نشر مصوب سال 89 دو هیئت نظارت بر نشر بزرگسال و کودک و نوجوان دیده شده شورای انقلاب فرهنگ در آن هیئت ترکیبی را مشخص کرده است که حداقل 5 نفر هستند. ترکیبی را پیشنهاد دادند اما توسط رئیس جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد ابلاغ نشد و ما در حال حاضر در شرایط عدم ابلاغ هستیم.

وی گفت: تأکید بر فضای قانون‌گرایی است از این رو با مشورت اهالی فکر لیستی را تنظیم کرده‌ایم و آماده ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم. ویژگی این لیست آن است که ترکیب از تمام حوزه‌ها دیده شده به ویژه در حوزه‌هایی که پیش از این مورد بحث بود افراد از تمام طیف‌ها حضور دارند ولی اسامی را اعلام نمی‌کنم. زیرا باید مسیرش طی شود.

به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه‌های معتدلی باید به دور از افراط و تفریط در این مجموعه مکمل هم باشند احساس می‌کنیم در این صورت است که حرکت رو به جلو خواهد بود. اگر این ترکیب در شورای انقلاب فرهنگی رأی آورد ساختار اداره کتاب قانونمند خواهد شد و شاخص‌های آن را می‌توانیم شکل دهیم.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه طبق ماده 15 مصوبه اصلاح ضوابط نشر ارشاد باید بر وظایف این وزارتخانه نظارت  داشته و با ناشرانی که موارد را رعایت نمی‌کنند برخورد کنند در بخشی هم به ناشر مسئولیت داده شده، موضع شما چیست،‌گفت: این ماده دو بخش دارد بخش نخست قبل از نشر است که بخش پرابهام است و من وارد بحث حقوقی نمی‌شوم اکنون در حال کار هستیم که معنای قبل نشر چیست؟ مسئولیت ناشر قبل از نشر چیست؟ برخی دوستان دوره‌های قبل تفسیر موصعی دارند و به اعتبار آن به اعمال قانون پرداخته‌اند، آیا ناشری که کتاب برای مجوز می‌آورد و بعد از آن ارشاد به هر دلیل به آن مجوز نمی‌دهد صرف آوردن کتاب مسئولیت قانونی دارد؟ برخی از کسانی که با این ماده مراوده داشتند برداشت‌هایی دارند، در حال بررسی بحث قانونی هستیم که آیا این فعل حساب می‌شود یا فعل ناشر پس از نشر است، پس از نشر متن صریح این قانون آن است که ناشر مسئولیت دارد و طبعا بر این اساس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران به این بحث روشن خواهد پرداخت و مطابق ضوابط باید عمل کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ طبق قوانین درست و مصوب و اصلاح شده‌ای که باید اتفاق افتد ناشران مسئولیت پس از نشر را طبق قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه 4 مورد را که خودتان موظف به آن می‌کنید عنوان کردید اما موضع شما در قبال ممیزی کتاب‌ها چیست،‌ گفت: در پشت این صندلی امروز به عنوان پاسخگو نشسته‌ام و طبعا وظایف قانونی دارم در حالی که چند سال پیش کارشناس بودم و به عنوان شخصیت حقیقی سخن می‌گفتم. اما اکنون که در حال حرکت به سمت جریان آزاد اطلاعات هستیم باید ببینیم آینده حوزه اطلاعات چه خواهد بود؟ کتاب چه نقشی دارد و ... نه به عنوان معاون فرهنگی این حرف‌های شخصی من بوده اما امروز به عنوان معاون ملتزم به مر قوانین هستم، نه پارتی بازی می‌کنیم نه قوم و خویش‌گرایی، نه چپ هستم نه راست. در گذشته، حال و آینده اینگونه نبودم. بد هم نیست زیرا حزب را در کشور لازم می‌دانم اما من عنصر فرهنگی بودم تمایل ندارم در چارچوب سیاسی تعریف شوم. از این پس هم اینگونه‌ام. اما قانون سر جای خود است و من به قانون جمهوری اسلامی ایرن متلزم هستم. ضوابط نشر را رعایت می‌کنم.

صالحی در ادامه با تأکید بر اینکه اجرای سلیقه‌ای قانون خیلی بد است که رخ می‌دهد و مجریان قانون کارشناسان خوبی نیستند بیان کرد: فردی که کتاب را بررسی می‌کند باید کتاب‌فهم و کتاب‌شناس باشد وقتی مسیر بررسی کتاب را در مسیری قرار می‌دهیم که افراد تازه می‌خواهند با آزمون و خطا تازه کتاب را بفهمند پس مجری خوب برای قانون نیستیم، مجریان خوب و اجرای غیرسلیقه‌ای حرکت برای اصلاح قوانین باید مد نظر باشد. مگر قوانین حاضر وحی الهی هستند؟ پس سیستم ما باید برای حرکت به سوی اسلام فراهم شود تا با تغییر روزگار احوالات و اتفاقات درونی و بیرونی شاهد اصلاح باشیم. این حرکت تاکنون بعید بوده است، نظرات کارشناسانه من سر جایش اما به عنوان معاون فرهنگی با ملاحظات سه‌گانه نظرم بر اجرای قانون حفظ مر قانون است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول