اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نشست خبری معاون فرهنگی وزیر ارشاد/2

کتاب‌ها یک ماهه بررسی می‌شود/هیچ نویسنده‌ای ممنوع‌القلم نیست

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: پرونده ناشران تعلیقی در جریان بررسی مجدد است، برخی مشکلات این ناشران حل شده و برخی در حال حل شدن است، اما برخی از آنها بر اساس قانون همانگونه می‌مانند.

کتاب‌ها یک ماهه بررسی می‌شود/هیچ نویسنده‌ای ممنوع‌القلم نیست

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد صبح امروز در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی کشور، برگزار شد و این مقام مسئول به سؤال خبرنگاران پاسخ داد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره پرهیز از ادبیات آمرانه و گشایش فضای فرهنگی کشور و اینکه چقدر بر تحقق آنها مقید هستید، گفت: باید دو موضوع را با هم ببینیم، ابتدا اینکه باید به آرمان‌ها وفادار بود، عقیده دارم ادبیات آمرانه حتی در محیط‌های زندگی خانوادگی هم جواب نمی‌دهد چه رسد به محیط‌های اجتماعی عام. هر نظام و حکومتی قوانینی دارد، اما قانون همیشه به معنای قوانین آمرانه نیست با این تفسیر ادبیاتی که از درونش بالا و پائینی استخراج شود نه همدلی، این ادبیات در حوزه حاکمیت‌های جدید جواب نمی‌دهد.

صالحی گفت: ادبیات اجتماعی باید به سوی آن برود که ادبیات همفکری و همراهی باشد ولی بنده آنقدر جوان نیستم که بگویم فردا اتفاق می‌افتد، معتقد نیستم افرادی که می‌گویند فردا انجام می‌شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد، با مجموعه قوانین و جریانات ریشه‌دار مواجهیم. باید فرآیندی از مقدورات اتفاق بیفتد و در چارچوب قوانین به جلو حرکت کنیم، از همین جا عهد می‌بندم اگر احساس کنم مسیر رو به جلو نمی‌توانم داشته باشم، پرونده کاری‌ام را می‌بندم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: اما اینکه یک اتفاق بزرگ صبح فردا بیفتد را از من انتظار نداشته باشید.

صالحی درباره اینکه عنوان شده از دوره آقای پرویز تاکنون روند رسیدگی به کتاب طولانی بوده حتی در دوره گذشته هم عنوان شد باید این روند تسهیل شود، شما چه برنامه‌ای برای ممیزان و بررسان کتاب دارید، عنوان کرد: حداقل انتظار بحث تسریع است، از ابتدای حضورم که به آقای کمالی‌نژاد که سرپرست اداره کتاب هستند، تاکیدم بر تسریع در کارها بود و موضوع دوم تکریم ارباب رجوع فرهنگی است. افرادی که به اداره کتاب می‌آیند، عمری را مصروف فضای فرهنگی می‌کنند چه ناشر و چه مؤلف. گزارشی که ما در این یک ماه گذشته تا به امروز داشتیم رو به جلو بوده است. بنده آمارها را دارم و بر این اساس می‌گویم این زمان نسبت به سال گذشته به سرعت عمل بیشتری رسیده اما راضی‌کننده نیست ولی رو به جلو است. آقای کمالی‌نژاد در این یک ماه روند پاسخگویی را سرعت بخشیده و رو به جلو عنوان کرده‌اند و تقریبا در میانگین یک ماه که پاسخ کتاب‌ها را داده‌اند.

صالحی درباره اینکه شما در معاونت فرهنگی نسبت به ارگان‌هایی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کند، چقدر حساس بوده و تا چه میزان حمایت می‌کنید، تصریح کرد: ‌این نگاه هم در دولت جدید جدی است و هم در وزارت ارشاد جدی است و فضای من هم این تصویر است که اگر رابطه اقتصاد و فرهنگ را فعال کنیم، باید در حوزه اقتصاد زمینه فرهنگی پدید آید، کم دیدن رابطه این دو یکی از مشکلات است، حوزه فرهنگ یک کالای فکری است و با قواعد اقتصاد باید ارتباط برقرار کند. اگر این نگاه رویکرد عام است به تبع در بحث تولید کتاب و نشر چاپ توزیع و ترویج جریان نهادهای صنفی و بخش خصوصی باید جدی گرفته شود و بخش حاکمیتی و حضورش را حداقلی کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: دولت‌ها تنها در فضای اقتصاد ضعیف نمی‌تواند فعال باشد در حوزه فرهنگ هم نمی‌تواند خودشان تنها به مقصد برسند از این رو باید میدان را به اصحاب فرهنگ سپرد. دولت‌ها نمی‌توانند در حیطه کتاب رقیب بخش خصوصی شوند، در بخش توزیع و ترویج هم این نگاه وجود دارد، هم باید بنیه‌های جدی در بخش خصوصی پدید آید و هم حمایت‌های دولت و وزارت ارشاد باید گسترش یابد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه وزیر دولت دهم پیرامون تعیین تکلیف کتاب‌های مانده در اداره کتاب و ناشران تعلیقی دستور تعیین تکلیف داده بودند، اما همچنان بلاتکلیفی دیده می‌شوند، تبعات این بلاتکلیفی هم باید عنوان شود، چرا که تعیین تکلیفی صورت نمی‌گیرد، گفت: ما وقتی وارد داستان شدیم، بحث حوزه‌های کتاب‌های غیر مجوز ناشران تعلیقی مطرح بود، اما طبق مبادی عام عنوان شده، حرکت می‌کنیم. دوره گذاری در حوزه بررسان داریم، اسامی هیئت نظارت از سال 89 اعلام نشد و باعث بلاتکلیفی شد. با نگاه هیئت نظارت مسیر نظارت و کتاب شکل می‌گیرد، چون در اصلاحیه مصوب شورای انقلاب فرهنگی سال 89 چند مرحله دیده شده است. این‌ها در حاشیه هیئت نظارت شکل می‌گیرد، چون تاکنون نبوده، بنابراین اداره کتاب در مسیر گذار حرکت می‌کرده است، باید هیئت نظارت بیاید و کمیته‌ها را شکل دهد.

وی ادامه داد: نکته مهم اینکه معاونت فرهنگی در آن هنگام مجری نبوده و هیئت نظارت بحث را دنبال می‌کرد، معاون فرهنگی نقش مجری نداشته و هیئت نظارت عمل می‌کند، تنها و تنها ما محل استقرار را همانند هیئت نظارت مطبوعات قرار داده‌ایم اما تا شکل محقق شده امور باید جاری باشد و حرکت کند، البته در حوزه بررسان تسریع صورت گرفته و مجموعه تجدیدنظرها هم در حال اتفاق است.

صالحی خاطرنشان کرد: یکی از آنها این است که هیچ نویسنده‌ای در داخل کشور ممنوع‌القلم نیست. نگاه‌هایی وجود داشت اما پشتوانه قانونی برای نیافته است ولی برخی افراد در سال‌هایی نمی‌توانستند کتاب چاپ کنند اما اکنون اینگونه نیست، برخی کتاب‌ها در طی یک ماه کتاب‌های متعددی بررسی شده و مسیر را طی کرده‌اند و نکاتی از این قبیل در تجدیدنظرها به شکل جدی مورد تاکید بوده و مسیر تسهیل برای تسریع فراهم شده است ولی باید بگویم ما از سوی دیگر بوم هم نخواهیم افتاد، زیرا قوانین داریم و باید به آن احترام بگذاریم، اما در عین حال به دلیل مشکلات اجرای سلیقگی قانون و عدم کارشناسی راه تجدیدنظر همچنان وجود دارد. ناشران تعلیقی هم پرونده‌هایی در جریان داشته، برخی مشکلات ناشران حل شده و برخی در حال حل شدن است، اما برخی بر اساس قانون همانگونه می‌ماند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول