اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

شبکه جامعه مدنی افغانستان:

مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی حقوق مردم افغانستان را پایمال می‌کند

سخنگوی شبکه جامعه مدنی افغانستان ضمن مخالفت با اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی، گفت: مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی حقوق مردم افغانستان را پایمال می‌کند.

مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی حقوق مردم افغانستان را پایمال می‌کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سخنگوی شبکه جامعه مدنی افغانستان امروز در یک کنفرانس خبری در کابل ضمن مخالفت با اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی در افغانستان، گفت: مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی حقوق مردم افغانستان را پایمال می‌کند.

«سید ناصر موسوی» در ادامه اظهار داشت: نظامیان آمریکایی با اخذ مصونیت قضایی آزادی‌های مردم افغانستان را محدود کرده و حقوق شهروندان افغانستان را پایمال خواهند کرد.

شبکه جامعه مدنی در این جرگه نماینده‌ای ندارد

سخنگوی شبکه جامعه مدنی افغانستان با بیان این که اعضای شبکه جامعه مدنی در مرکز و ولایات افغانستان نتوانسته‌اند در این جرگه شرکت کنند، افزود: دولت تنها افرادی را در لویه جرگه مشورتی افغانستان دعوت کرده که با دولت رابطه نزدیک دارند.

وی افزود: افرادی در این جرگه دعوت شده‌اند که با والیان و فرمانداران رابطه نزدیک داشته و هیچ کدام از افراد شرکت‌کننده در لویه جرگه از طرف مردم انتخاب نشده‌اند.

موسوی از دولت افغانستان خواست تا برای اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی همه‌پرسی سراسری برگزار کرده و پس از آن تصمیم نهایی گرفته شود.

به اعتقاد وی، لویه جرگه‎ای که قرار است روز پنجشنبه با حضور 3000 هزار نفر در کابل برگزار شود از مردم افغانستان نمایندگی نمی‎کند.

کمک آمریکا مستلزم اعطای مصونیت قضایی نیست

موسوی در ادامه تأکید کرد: کمک آمریکا به افغانستان که گفته می‎شود بدون پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان و اعطای مصونیت قضایی ادامه پیدا نخواهد کرد، حقیقت ندارد.

موسوی تصریح کرد: لازمه ادامه کمک‎های اقتصادی آمریکا به افغانستان، اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی نیست زیرا آمریکا به مصر، اسرائیل و پاکستان بدون حضور نظامی و داشتن مصونیت قضایی کمک مالی می‌کند.

وی افزود: آمریکا از وضعیت موجود افغانستان سو استفاده کرده می‎خواهد برای نظامیان خود مصونیت قضایی کسب کند.

لویه جرگه مبنای قانونی ندارد

این شبکه همچنین با صدور اطلاعیه‌ای مخالفت خود را با برگزاری لویه جرگه اعلام کرد و گفت: تصمیم این جرگه مبنای قانونی ندارد، بنابراین تصمیم آن نیز قابل اجرا نخواهد بود.

در این اطلاعیه تصریح شده است: تجربه نشان داده که نظامیان آمریکایی در برخی از کشورها پس از گرفتن مصونیت قضایی به قوانین آن کشورها پایبند نبوده و این مسئله بر زندگی مردم کشورهای پذیرنده این قانون تأثیر منفی گذاشته است و این در حالی است که آن کشورها دیگر قادر به لغو و یا مخالفت با این عمل انجام شده نیستند.

قرار است تا چند روز دیگر با حضور 3000 هزار نفر از بزرگان سراسر افغانستان، امضای پیمان امنیتی بین افغانستان و آمریکا بررسی شود.

امضای این پیمان در چند روز گذشته تیتر تمام روزنامه‎ها و آژانس‎های خبری در افغانستان بوده و مخالفت‎ها و موافقت‎هایی را با خود به همراه داشته است.

قرار است پس از تأیید لویه جرگه، این پیمان برای تصویب به پارلمان افغانستان فرستاده شود.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول