اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

صالحی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

کمیته حقوقی ارشاد مامور پیگیری لغو مجوز نشر چشمه/ «روز حسین» چیزی نبود که من فکر می‌کردم

صالحی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت نشر چشمه گفت: کمیته حقوقی وزارت ارشاد مامور پیگیری وضعیت لغو مجوز نشر چشمه شد.

کمیته حقوقی ارشاد مامور پیگیری لغو مجوز نشر چشمه/ «روز حسین» چیزی نبود که من فکر می‌کردم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اولین نشست خبری سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد دولت یازدهم صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید رای لغو مجوز انتشارات چشمه توسط مدیر کل حقوقی وزارت ارشاد با جمعی جهات صادر شده و این رای همان رایی است که هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران در ابطال مجوز این ناشر داده بود، اما طبق آنچه وزیر ارشاد اعلام کرده ظاهرا برای فعالیت مجدد نشر چشمه منعی وجود ندارد. این در حالی است که حتی با نادیده گرفتن شرایط هم ناشر باید دوباره در خواست مجوز نشر بدهد و مراحل تایید صلاحیت را طی کند اما نادیده گرفتن رای هئیت رسیدگی به تخلف ناشران و بخش حقوقی ارشاد ارزش و نفس ماهیتی آنها را زیر سوال نمی‌برد که معاون وزیر گفت: بحث نشر چشمه از ابتدا حضور بنده در معاونت مطرح بود و طبعا یکی از بحث‌هایی بود که به عنوان بحث داخلی نیز از سوی رسانه‌های مختلف پیگیری می‌شد؛ چند نکته مقدمتا عرض می‌کنم که مبانی بنده به شمار می‌روند، نخست بحث قانون است، معتقدم قانون بد بهتر از بی قانونی است زیرا ما نمی‌توانیم در فضای بی قانونی انتظار آزادی و عدالت داشته باشیم زیرا در بی قانونی چیزی اتفاق نمی‌افتد، لذا طبعا قوانین مصوب بالا دستی و چه قوانین لازم الاجرا برای من و دوستانم در اولویت بوده و باید اجرا شود.

وی ادامه داد: هیچ اعمال سلیقه‌ای نباید داشته باشیم اما نکته دوم اینکه در مبادی این سوال و چه سایر سوالات چیزی که برای من ارزش بنیادین دارد و نباید از آن فاصله بگیرم، دین،اخلاق اجتماعی و نظم عمومی و نظام اسلامی است باید بدانید نمی‌خواهیم به یکدیگر دروغ بگوییم و من نمی‌خواهم پز روشنفکری بدهم، شخصا ملتزم هستم لذا مسلمات دینی با اخلاق اجتماعی نظم عمومی و نظام اسلامی این چهار مورد ارزش هستند که خود را ملزم می‌دانم تا وقتی که در معاونت فرهنگی کار می‌کنم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از بن دندان معتقدم گفتمان فکری در چارچوب نظام به نفع نظام و کشور است یعنی تنوع فکری در چارچوب قانون و نظام چیزی است که مسیر کشور در حال حرکت به رو به جلو با آن است، انسدادها، بسته‌نگری‌ها، انحصارگرایی‌ها نه به نفع اسلام نه انقلاب و نه به نفع نظم عمومی و امنیت اجتماعی است، امنیت پایدار اسلام درونی است و نه منافقانه و اخلاق اجتماعی بدون ریا با یک نظام آزاد گفتمانی در چارچوب قانون و قوانین مصوب کشور پیش می‌رود.

معاون وزیر افزود: پس یکی از مواردی که سعی کردم طی زندگی به خودم بباورانم این بود که اندیشه‌های مختلف در حوزه فکر و گفت‌وگو محترم هستند و این سه اصل برای من وجود دارد که ارزش‌های بنیادی از طریق آنها جلو می‌رود نه از طریق انسداد فکری و ذهنی.

صالحی ضمن بیان اینکه باید چند نکته را باید در مورد این ناشر بگویم تاکید کرد: ابهامات حقوقی در نشر چشمه دو بخش دارد، بخش اول فرایند حقوقی و قانونی نشر چشمه است و مورد دوم بحث محتوایی این ناشر؛ در این فرصت کم باید بگویم بنده اهل کتاب هستم و آثار چشمه را خوانده‌ام و با این نگاه احتیاج به بازخوانی وجود ندارد البته اعتقاد به بولتن سازی کتابها نیز ندارم زیر تقطیع‌ها جواب نمی‌دهد اصلا نمی‌شود به پاراگراف جدا کردن‌ها اعتراف کرد زیرا هر پاراگراف در داخل متنی معنا می‌یابد لذا باید مطالعه دقیق صورت گیرد اما همچنان به مطالعات پیشین احترام می‌گذارم. این مطالعات برای پیش از این بوده لذا نمی‌توان برای بحث محتوایی چشمه نظر بدهم.

این مقام مسئول گفت: نباید بی انصافی کرد ممکن است بگوییم این نشر شمربن الذی‌الجوشن است. ولی باز هم نباید بی انصافی کرد. درباره بحث محتوایی نشر چشمه مواردی را مطرح می‌کنم اما قضاوت نمی‌کنم، به این دلیل که محتوا زمانبر است در ان وارد نشده و اظهار نظری نمی‌کنم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اما در بحث حقوقی ابهاماتی وجود داشت اگر محکمه‌ای وجود دارد (دادگاه تجدید نظر و بدوی) اما حداقل اینکه اولین ابهام ان است که هر محکمه‌ای ابلاغ کتبی به متهم می‌دهد تا متهم از آن آگاه شود.

صالحی با بیان این جملات در مواجهه با سوال دیگر فارس که پرسید ظاهرا آقای رضوانی مشاور بهمن دری (معاون فرهنگی اسیف ارشاد) چند بار این ابلاغ را به رویت ناشر رسانده و او رویت را تایید کرده توضیح داد: امروز صبح هم مروری کردم اما ابلاغیه کتبی در پرونده نیست و عنوان شده ابلاغیه کتبی ارائه نداده‌ایم ولی ابهامات دیگر از این قبیل هم وجود دارد، بر این اساس این ابهامات موجب شد که کمیته حقوقی را مامور کنم تا به این پرونده رسیدگی کنند. این فرایند حقوقی بررسی می‌شود افراد کمیته در حال انجام وظیفه هستند و به روزهای پایان کار نزدیک هستیم خود من نیز حرفهایی دارم اما برای عدم تاثیر بر روند کار حرف نمی‌زنم.

وی ادامه داد: از مجموعه‌ای که به حوزه کتاب آشنا بوده و حقوقدان برجسته هستند خواسته شده پیشنویسی ارائه کنند و به سرعت این نظر را ابلاغ می‌کنیم. آنچه آن کمیته به ما می‌دهد به عنوان رای حقوقی اعلام خواهد شد و به زودی این رای منتشر می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه آنچه در سوال خبرنگار فارس به عنوان صحبت‌های وزیر ارشاد پیرامون فعالیت نشر چشمه عنوان شد باید توضیح داده شود، وی گفت: وزیر ارشاد 2 نکته را در سخنان خود عنوان کردند. نکته اول اینکه به ناشر ابلاغ نشده است نه حکم بدوی و نه تجدید نظر، نکته دوم اینکه نشر چشمه فعال است زیر این ناشر فعالیت‌های متنوع می‌کند و کتابفروشی دارد لذا تعبیر فعال به این حوزه بازمی‌گردد این دوبخش سخنان وزیر ارشاد کاملا صحیح و بدون اشکال از این جهات است.

وی گفت: دوم اینکه این ناشر با سایر ناشران هم ارتباط کاری داشته و همکاری می‌کند ولی درباره این ناشر یعنی چشمه باید به نکته‌ایی هم اشاره کنم، بنده در بحث نشر چشمه فرصت بررسی محتوایی نداشتم.هیچ قضاوت محتوایی هم نمی‌کنم اما از قبل مواردی را می‌شنیدم که کتاب «روز حسین» را نشر چشمه به ارشاد داده و فضایی آن‌چنانی علیه اهل بیت دارد ولی در این راستا هفته گذشته ناشر مربوطه کتاب را برای من آورد تا بخوانم این کتاب را شنبه خواندم و می‌توانم مفصل درباره آن حرف بزنم. باید در قضاوت دقت کنیم، ادب دینی می‌گوید در حد جرم باید برخورد کرد.

صالحی ادامه داد: در کتاب «روز حسین» نقل شده: یکی بشود شمر و عربده‌ای سر دهد. این تعبیر در صفحه 83 کتاب عنوان شده که یکی از موارد بود، روشن است که می‌گوید شمری که تعزیه گردان می‌شود او عربده سر بدهد؛ ولی باز هم از برداشت شک کردم که نکند آقای کیانیان نسخه دیگری به من داده است و نسخه متفاوتی در ارشاد است. از این رو به آقای کمالی نژاد سرپرست اداره کتاب گفتم این کتاب را از اول تا آخر با نسخه موجود در اداره کتاب مقایسه کند تا این که به من گفت: چک کردم و خط به خط کتاب بازیگری یکسان است. گفتند صفحه آرایی تغییر کرده اما نسخه همان است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: این موضوع نشان می‌دهد گاهی حرفهایی در فضای رسانه می‌آید که حداقل آن هم مطابق با واقع نیست اشکالات را نه کم و نه زیاد می‌کنیم اما اتفاقاتی از این قبیل هم می‌افتد و آن کتاب چیزی نبود که من فکر می‌کنم.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول