اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از روند انتخاب استاندار قم

قطار انتخاب استاندار قم هنوز به مقصد نرسیده است

با توجه به تکمیل شدن کابینه دولت و رای اعتماد روز گذشته مجلس به وزیر ورزش و جوانان، پیش‌بینی می‌شود که هیئت دولت با سرعت بیشتری نسبت به انتخاب استانداران باقی مانده اقدام کند، باید منتظر ماند و تصمیمات دولت را نظاره‌گر بود.

قطار انتخاب استاندار قم هنوز به مقصد نرسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، با گذشت قریب به یک‌صد روز از حضور دولت جدید، انتخاب استاندار قم هنوز در هاله‌ای از ابهام بوده و این مسئله که بالاخره چه کسی بر مسند استانداری قم می‌نشیند، مدت‌هاست بحث اصلی محافل سیاسی استان شده است.

مدتی از حضور افرادی با دید، سلیقه و مشی متفاوت در راس مدیریت کشور می‌گذرد و عده‌ای آمده‌اند تا با تدبیری جدید با امید و با کمک مردم گام‌های اساسی به سمت پیشرفت برداشته شود.

استانداران پس از کابینه رئیس جمهور از سکانداران مهم دولت به شمار می‌روند، چرا که هدایتگر برنامه‌های دولت در هر استان محسوب می‌شوند و زمانی که بتوانند ارتباط و تعامل صحیحی با مردم و دولت داشته باشند، می‌توان منتظر وقوع وقایع خوبی در کشور باشیم.

استان قم با توجه به حضور مراجع عظام تقلید و حوزه نقش خاصی در امور و برنامه‌های کشور دارد، از این رو تصمیم‌گیری درباره این استان کاری مهم و البته دشوار است.

نقش استاندار قم با توجه به جایگاه استان به عنوان قطب تشیع کشور غیرقابل انکار است، از آنجایی که قم شهر حوزه و مراجع عظام است و نقش قابل توجهی در سیاست‌ها و برنامه‌های کشور دارد، تعیین فردی اصلح از جمله امور قابل تامل و با ارزشی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

تنها استاندار روحانی در قم

تنها روحانی که در طول تاریخ پس از انقلاب در مسند استانداری قرار گرفت، حجت‌الاسلام موسی‌پور بود که با وجود تلاش‌های وی در بهبود شرایط استان، توانایی‌ها و روابط نزدیک با مراجع تقلید به صورت ناگهانی با دستور عزل از جانب رئیس جمهور به کار خود در این مسئولیت پایان داد و راهی سازمان بازرسی کل کشور شد.

با توجه به صحبت وزیر کشور در خصوص اینکه استاندار قم باید فردی روحانی باشد، همه نگاه‌ها به سمت حجت‌الاسلام موسی پور رفت، اما در ادامه نام گزینه‌های دیگری همچون حجت‌الاسلام سیدطه هاشمی مطرح شد، اما حضور او در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گمانه‌‌زنی‌ها را درباره وی پایان داد و نگاه‌ها به حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی دوخته شد و نام او نیز در لیست کاندیداهای استانداری قم قرار گرفت. شرایط مساعد وی از جمله بومی بودن، سابقه او در مجلس شورای اسلامی و ... شاید دلایل موجهی برای انتخاب وی به عنوان استاندار قم محسوب می‌شد، ولی نام این فرد نیز با توجه به اختلافات سیاسی تا حدودی کمرنگ شده است.

عباس محتاج استاندار سابق قم، فرمانده نیروی دریایی ارتش و مدیر عامل فعلی بنیاد تعاون ارتش از دیگر گزینه‌های جدی برای تصدی مسئولیت استانداری قم به شمار می‌رود هرچند که احتمال حضور وی نیز در این سمت به دلایل مختلف کم شده است.

رئیس شورای شهر قم معتقد است: هر فردی که از جانب دولت برای این مسند انتخاب شود، قابل احترام بوده و ما نیز موظف به همکاری با وی هستیم، گرچه او نیز باید همه تلاش خود را در راستای موفقیت استان به کار گیرد و در انجام هر چه بهتر پروژه‌های استان کوتاهی نکند.

برخورداری از تجارب عمومی و خصوصی، توانایی مدیریت در شرایط بحرانی در همه زمینه‌ها، تجربه لازم و کافی، به منصه ظهور رساندن شعارها و برنامه‌های رئیس جمهور، داشتن اعتقادی راسخ در امور، برقراری عدالت و حفظ حقوق شهروندی تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های استاندار است.

فردی که در مسند استانداری یک استان می‌نشیند باید ویژگی و خصلت‌هایی برای هر چه بهتر اجرا شدن برنامه‌ها داشته باشد و از طرفی نیز حضور مراجع و حوزه در استان قم دلیلی بر اهمیت انتخاب استاندار قم است، از این رو فردی که در یکی از مناصب دولتی آن هم به عنوان استاندار قم انتخاب می‌شود، باید خصلت‌های ویژه‌ای داشته باشد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر بومی بودن، شناخت کامل از قم و روحانیت را بسیار مهم قلمداد می‌کند و ادامه می‌دهد: استاندار باید اهل تعامل باشد و روحیه تعاملی داشته باشد.

نمی‌توان در خصوص انتخاب استاندار انگشتان را به سمت هر فردی گرفت، چرا که هنوز فردی در این خصوص در نظر گرفته نشده است، در حالی که ممکن است نظرات گوناگونی در این خصوص ارائه شود، اما هنوز هیچ چیز معلوم نیست.

الزامی در روحانی بودن استاندار نیست

وی تصریح می‌کند: از آنجایی که استاندار نماینده دولت میان مردم است، باید توانایی هماهنگی و ایجاد تعامل میان مراجع و مردم را داشته باشد و بتواند در صورت بروز مشکلات با صلابت به رفع آنها بپردازد.

رئیس شورای شهر قم در خصوص روحانی بودن استاندار قم می‌گوید: الزامی در روحانی بودن استاندار نیست، اگر در شرایطی یکسان توانایی‌های یک فرد روحانی با غیر روحانی مورد بررسی قرار گیرد و هر دو در یک سطح باشند، در این صورت می‌توان گفت حضور فردی روحانی ارجحیت دارد، گرچه نباید تصور شود فرد غیر روحانی فاقد توانایی لازم است.

طولانی شدن روند انتخاب استاندار قم و برخی دیگر از استان‌ها از سوی دولت ممکن است که منشأ بروز مشکلات مختلفی باشد و باید وزارت و دولت هرچه سریع‌تر در این زمینه به تصمیم‌گیری و جمع‌بندی رسیده و گزینه نهایی را انتخاب کنند.

البته با توجه به تکمیل شدن کابینه دولت و رای اعتماد روز گذشته مجلس به وزیر ورزش و جوانان، پیش‌بینی می‌شود که هیئت دولت با سرعت بیشتری نسبت به انتخاب استانداران باقی‌مانده اقدام کند، باید منتظر ماند و تصمیمات دولت را نظاره‌گر بود.

------------------------

گزارش از: زهرا زنگنه

------------------------

انتهای پیام/78008/ب40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول