اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کار گروه توسعه کشاورزی استان اردبیل:

صادرات غیرنفتی بر محور تولید کشاورزی بنا شده است

دبیر کار گروه توسعه کشاورزی استان اردبیل گفت: توسعه صادرات غیرنفتی بنایش بر تولید محصولات متنوع کشاورزی و توجه جدی به توسعه این بخش بنا شده است.

صادرات غیرنفتی بر محور تولید کشاورزی بنا شده است

بهروز خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در کشور ما صادرات بر پایه نفت است و زمانی که قیمت نفت در دنیا بالا و پایین می‌رود اقتصاد ما نیز دچار نوسان می‌شود در حالی که در امر واردات محتاج خرید محصولات خارجی هستیم که در این باب باید ارز پرداخت کنیم.

وی بالا و پایین رفتن قیمت ارز را بر پایه اقتصاد کشور توصیف کرد و یادآور شد: بخش خصوصی قدرتمندی در کشور وجود ندارد و وابسته بودن صادرات کشور به قیمت‌گذاری خارجی و واردات کشور به نرخ ارز سبب شده که نتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: نقش صادرات غیرنفتی در ایجاد درآمد و اشتغال توسعه زیرساخت‌ها و بروز و ظهور ظرفیت‌های استان بسیار حساس و مهم است و افزایش صادرات غیر‌نفتی عنصر رونق و رشد اقتصادی این استان است.

خلیلی گفت: با توسعه صادرات تولیدات کشاورزی استان و تنوع تولید در این بخش می‌توان با ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع به کاهش آمار بیکاران و مشکلات جانبی آنها کمک کرده و گام‌های اساسی در مسیر توسعه استان و کشور برداشت.

این مسئول ادامه داد: ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات از تولیدات کشاورزی و زیر بخش‌های آن در استان وجود دارد که لازم است برنامه‌های راهبردی آن هر چه سریع‌تر شکل گیرد.

دبیر کار گروه توسعه کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: البته حرکت به سمت تولید صادراتی و ایجاد رقابت در عرصه تولید از جمله مباحثی است که اگر چه در گذشته مورد توجه بوده اما با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید صادرات محور این بخش به عنوان یک ضرورت در حوزه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی به عنوان سرلوحه فعالیت‌ها قرار گرفته است.

خلیلی ابراز داشت: وجود تولیدکنندگان فراوان در استان و امکان اشباع شدن بازار داخل استان و ضرورت حضور در بازارهای جهانی می‌طلبد که تولید‌کنندگان سمت و سوی بین‌المللی و صادراتی به تولید خود ببخشند.

وی یادآور شد: هر بخش صنفی باید محصولات خود را بر محوریت و مبنای صادرات تولید کند و دستگاه‌های مختلف دولتی نیز همت کنند تا با تلاش هنرمندانه و پیگیرانه بازار صادرات افزایش چشمگیری در تولید داخلی و داشتن برنامه برای صادرات بدون تردید ضمن جلب رضایت مصرف‌کنندگان داخلی زمینه برای به دست آوردن بازارهای جهانی مهیا می‌کند.

دبیر کار گروه توسعه کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد: تولید صادراتی و به دنبال آن رشد و توسعه صادرات غیرنفتی از مهمترین سیاست‌هایی به شمار می‌رود که به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی از جنبه‌های مختلف پیگیری می‌شود.

خلیلی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: برای بقا و توسعه نظام تولید باید برای حفظ مزیت صادراتی و بازارهای هدف در کنار حفظ  کیفیت، قیمت تمام شده را کاهش داد که همین امر سبب پیشرفت استان اردبیل و کشور در عرصه‌های مختلف می‌شود.

انتهای پیام/62007/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول