اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نهمین همایش بین‌المللی آیکانه

کاوش‌های باستان‌شناسی مسجد جامع آمل در سوئیس ارائه می‌شود

نخستین مقاله درباره کاوش‌های باستان‌شناسی آمل از مسجد جامع این شهر، در نهمین همایش بین‌المللی آیکانه سوئیس پذیرفته شده و ارائه می‌شود.

کاوش‌های باستان‌شناسی مسجد جامع آمل در سوئیس ارائه می‌شود

میثم فلاح باستان‌شناس و یکی از نویسندگان کاوش‌های باستان‌شناسی آمل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس در آمل گفت: با پذیرش این مقاله در نهمین همایش بین‌المللی باستانشناسی آیکانه در کشور سوئیس به‌عنوان سخنران دعوت شده‌ام.

وی با اشاره به اهمیت این مقاله اظهار داشت: این مقاله، نخستین مقاله حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی آمل است که در یک جامعه بین‌المللی به‌عنوان سخنرانی پذیرفته شده است.

فلاح تصریح کرد: تنها مقاله با محوریت گزارش کاوش‌های باستانشناسی مازندران است که در این همایش بین‌المللی ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: دستاورد علمی این مقاله از یک‌سو نه تنها مشخص‌کننده هویت و فرهنگ صدر اسلام آمل و منطقه بوده،‌ بلکه ایران و دنیای اسلام را نیز شامل می‌‌شود زیرا مواد حاصل از کاوش مسجد جامع آمل به قرون دو تا چهار هجری قمری باز می‌گردد که بالغ بر هزار سال قدمت دارد.

این باستان‌شناس تصریح کرد: در تابستان 1391 مطالعات میدانی باستان‌شناسی مسجد جامع آمل با هدف مستندنگاری یافته‌های باستان شناختی که بر اثر تخریب کف‌فرش مسجد صورت گرفت به قصد مرمت مسجد به انجام رسید و یافته‌های این بخش شامل کشف دو قبر متعلق به عصر قاجار با ساختار تاق گهواره‌ای و ساده و نیز قطعات سفالی بوده است.

فلاح یادآور شد: مسجد جامع آمل به‌ عنوان یکی از مساجد جامع صدر اسلام ایران مطرح است که تا به‌حال به این موضوع پرداخته نشد و امید می‌رود این مقاله سرآغازی برای انجام کاوش‌های روشمند و علمی شهر قدیم آمل و شناسایی این مسجد در تاریخ و معماری و باستانشناسی کشور باشد.

وی با اشاره به نویسندگان این مقاله افزود: مطالعه گونه‌شناسی و گاه‌نگاری نسبی سفالینه‌های مکشوفه از مسجد جامع آمل توسط بنده و دکتر عابد تقوی نگاشته شده است.

انتهای‌پیام/86011/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول