اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی:

ضریح جدید ابراهیم مجاب(ع) آماده انتقال به کربلای معلی است

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی گفت: ضریح جدید ابراهیم مجاب(ع) آماده انتقال به کربلای معلی است.

ضریح جدید ابراهیم مجاب(ع) آماده انتقال به کربلای معلی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ابوالقاسم مسافر صبح امروز در جریان بازدید خبرنگاران از ضریح ابراهیم مجاب(ع) اظهار داشت: طراحی این ضریح مطهر به دست توانمند استاد نگارگر و قلم‌زن و خوشنویس معروف استان مرکزی استاد باباخانی از شهرستان اراک واگذار شد.

وی افزود: استاد باباخانی دارای طبع هنری بسیار زیبا است که در تمامی کارهای وی این ذوق و سلیقه هنری به چشم می‌خورد، از مهم‌ترین آثار وی اثر سنگ آب یا دوست کامی در موزه wipo ژنو سوئیس و تاسیس موزه هنری سلطان‌آباد اولین موزه خصوصی کشور در سرای کاشانی بازار اراک است، طراحی ضریح مطهر الهام گرفته از شخصیت متعالی سید ابراهیم مجاب(ع) بوده و در فضای معنوی کربلا و اجرای نقوش اسلامی ایرانی انجام پذیرفته است.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی با اشاره به خطاطی ضریح تصریح کرد: خطوط نقش بسته شده بر طلا و معرق داخل ضریح مطهر شامل سوره توحید، سوره قدر، سوره اعلی، آیةالکرسی، اسماء جلاله و نام مبارک ائمه علیه‌ السلام توسط خطاط نام آشنای جهان اسلام استاد احمد ناجی از کشور عراق نوشته شده است و تقریبا اکثر خطوط مورد نیاز حرم حسینی توسط وی انجام می‌پذیرد و با هنر خود آثار بی‌نظیری در حرم حسینی بر جای نهاده است.

مسافر پیرامون مهندسی ضریح نیز گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی با وجود قطب صنعتی در استان و دارا بودن ظرفیت قوی خدمات مهندسی و اجراء آن با کمک متبرعین صنعت در رشته‌های عمران، مکانیک، متالوژی، طراحی صنعتی و... در راستای طراحی استراکچر اصلی ضریح مطهر با بهترین و به روزترین نرم‌افزاهای دنیا، طراحی صنعتی، تهیه و تدوین کتابچه کامل نقشه‌های ساخت، برآورد مصالح و جدول زمان‌بندی پروژه توسط مدیر پروژه مهندس فخاری انجام پذیرفته است، ناظر این پروژه نیز مهندس نظام‌آبادی، مشاور طراحی مهندس سهرابی و مدیر کارگاه ساخت حجت‌الله گودرزی بودند.

وی برآورد اولیه هزینه ساخت ضریح را 30 میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: هزینه نهایی ساخت ضریح 40 میلیارد ریال بوده که از محل نذورات مردمی تامین شده است.

به گفته جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی مدیر، طراح صنعتی و ناظر فنی این پروژه عباس فخاری، طراح هنری و ناظر قلم‌زنی استاد محمد مهدی باباخانی، ساخت چارچوب و سرپرست گروه نجاری استاد محمد علی نوری، سرپرست گروه قلم‌زنی استاد داود سلیم‌آبادی، سرپرست گروه معرق‌ کاری استاد سلیمانی، سرپرست گروه مینا کاری استاد چاووشی، سرپرست گروه ساخت گوی و ماسوره استاد خبوشیان، سرپرست گروه زرگری استاد داوری، سرپرست کارگاه حجت‌الله گودرزی و خطاط آیات قرآن و احادیث ضریح استاد احمد ناجی از آستان مقدّس حرم حسینی بودند.

مسافر مساحت ضریح را حدود 17.55 مترمربع، طول ضریح را 2.70  متر اعلام کرد و ادامه داد: عرض ضریح دو متر، ارتفاع آن 3.25 متر و وزن کلی ضریح حدود شش تن است و این ضریح دارای 9 پنجره و یک درب است که جنس سازه از چوب ساج با عمر حداقل 300 سال است.

وی مقدار مس مصرفی در این ضریح را 500 کیلوگرم اعلام کرد و  اظهار داشت: مقدار نقره استرلینگ مصرفی در این ضریح یک‌هزار و 150 کیلو ، مقدار طلای 18 عیار مصرفی 4 کیلوگرم و تعداد هنرمندان نقش آفرین در پروژه 50 نفر از هنرمندان برجسته استان بوده‌اند.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی ادامه داد: جنس سازه چوبی ضریح مطهر از چوب ساج است که مقاوم‌ترین نوع چوب است و به دلیل فشردگی و نداشتن گره و چرب بودن در مقابل رطوبت و حشرات استحکام بسیار بالایی دارد که از قاره آفریقا و کشور برمه و منطقه شیعه نشین تهیه شده و عمری بالغ بر حداقل 500 سال را دارا بوده که اکثر ضریح‌ها و درب‌های متبرک از این نوع چوب ساخته می‌شوند.

مسافر گفت: نجاری این ضریح مطهر توسط استاد نوری و تیم همراه شش نفره با درجه هنری یک مطابق با دفترچه محاسباتی و برآورد و نقشه‌های ساخت مهندسی دقیق با نظارت دفتر فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان به شکل کاملا قرینه و با استحکام فوق‌العاده‌ای ساخته شده و قلم‌زنی  این ضریح مطهر نیز  که همان عملیات قلم‌زنی نقوش اسلامی بر روی ورق‌های مس و نقره به ضخامت 2.5 تا 3 میلی‌ متر است توسط استاد محمد مهدی باباخانی استاد درجه یک قلم‌زنی استان مرکزی و تیم 10 نفره همراه به سرپرستی کارگاهی استاد داود سلیم‌آبادی که به شکل بی‌بدیع و خارق‌العاده‌ای با حجم‌های بالا انجام پذیرفته است.

به گفته وی برای نخستین بار اجرای قلم‌زنی خطوط کتیبه‌های ضریح مطهر روی ورق مس به شکل سمای قلم که در نوع خود منحصر به فرد است و از تمام زوایای ضریح قابل رؤیت و خواندن است، در این ضریح انجام پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: زرگری ضریح مطهر که همان عملیات ساخت و مونتاژ ورق‌های نقوش قلم زنی شده (مس‌های روکش شده با طلا و نقره) بر روی سازه چوبی است، توسط استاد ماهر زرگر استاد علی داوران و تیم 4 نفره همراه انجام پذیرفته است، عملیات ساخت گوی و ماسوره‌های ضریح مطهر نیز زیر نظر دفتر فنی با طراحی مهندسی و نظارت کامل از بُعد آنالیز نقره مصرفی و ضمانت و کیفیت نهایی توسط استاد خبوشیان و تیم 8 نفره همراه با آلیاژ نقره 93 درصد تهیه و به شکل بسیار زیبایی مراحل پولیش و مونتاژ داخل پنجره انجام پذیرفته است.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی تاکید کرد: عملیات ساخت و تزئین داخل ضریح مطهر شامل سقف، قوس‌های داخل، کتیبه‌‌های خطی و دیوارهای آن به شکل معرق چوب با طراحی استاد برجسته طراحی آقای برجی از شهر اراک و هنرمندان برجسته رتبه اول معرق استان به سرپرستی استاد داود سلیمانی و تیم 10 نفرة همراه و عملیات زیرساخت چوبی آن توسط استاد نوری انجام پذیرفته است که به شکل نقوش و خطوطی زیبا و دلنشین چشم هر زائر را نوازش می‌دهد.

به گفته وی خطوط طراحی شده داخل ضریح مطهر آیة‌الکرسی است که با خطی زیبا اجرا شده است.

مسافر با اشاره به نورپردازی ضریح نیز اظهار داشت: عملیات نور افشانی داخل ضریح به شکل کاملاً جدید و مدرن به شیوه‌های روز دنیا توسط کارشناسان خبره برق و الکترونیک استان به سرپرستی مهندس نخستین و تیم همراه 4 نفره  به شکل زیبایی با قابلیت تغییر رنگ و تنظیم شدت نور در مکان‌های مناسب طراحی و نصب شده است که در مراسم‌های گوناگون قابلیت اجرا دارد. همچنین سیستم اعلام حریق نیز در ضریح نصب شده است.

وی تصریح کرد: عملیات آبکاری نقوش مس با همکاری شرکت اندود توسط آقای آل داود و تیم همراه 8 نفره انجام پذیرفته است و به شکل بسیار زیبایی با توجه به نیاز مقاطع مختلف از 7 تا 12 میکرون است، همچنین عملیات مینا کاری مورد نیاز ضریح مطهر شامل پرطاووسی و گلدانی چهار سمت ضریح مطهر بسیار زیبا و ترنج‌ها و نقاشی‌های زیبایی توسط استاد چاووشی و تیم 7 نفرة همراه انجام پذیرفته است.

انتهای پیام/87001/ح40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول