اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با فارس تشریح شد

راز فعالیت حسینیه‌ای با نیم قرن تجربه

مدیر حسینیه باب الحوائج(ع) و فرزند موسس حسینیه مرحوم حاج حیدر ربیعی راز فعالیت حسینیه‌ای با نیم قرن تجربه را تشریح کرد.

راز فعالیت حسینیه‌ای با نیم قرن تجربه

به گزارش خبرگزاری فارس از دیّر، از روزی که چراغ هدایت و کشتی نجات، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) با ایثار مال، جان و اهل بیت (ع) خود پرچم پرافتخار کربلا و عاشورا را به منظور حاکمیت کلمه الله در زمین برافراشت؛ تاکنون شیفتگان بی‌شماری گرد شمع وجودش پروانه‌وار گشته و سوخته‌اند و جاودان شده‌اند.

از جمله این دلسوختگان حسینی، مرحوم حاج حیدر ربیعی بود که با ارادتی که به خاندان نبوت داشت در سال 1350 شمسی اقدام به برپایی روضه و مجلس سوگواری در منزل شخصی خود، واقع در روستای گزنگ از توابع بندر دیّر کرد.

حسینیه‌ای که از روستا به شهر رفت

مرحوم حاج حیدر ربیعی پس از هجرت به بندر دیّر، به این محفل رونق بیشتری داد و در مناسبت‌های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان، ایام عزاداری محرم و صفر پذیرای شیعیان و محبان اهل بیت(ع) بود و جوانان بسیاری در این مجالس رشد کرده و با معارف قرآن و عترت آشنا شدند.

شهادت فرزند موسس حسینیه

با شهادت فرزند مرحوم حاج حیدر، شهید حسین ربیعی که در عملیات رمضان در تاریخ 31 شهریور سال 1361 شهد گوارای شهادت نوشید، سوز و گداز آن مرحوم افزون‌تر گشته و تا لحظه‌های آخر عمر یعنی سال 1372 پیوسته به فرزندان و اطرافیان خود سفارش کرد که چراغ این محفل را روشن و پرفروغ نگهدارند.

در نهایت به لطف الهی و عنایات ائمه معصومین (علیهم‌السلام) در سال 1383 زمینی در مجاورت منزل مرحوم حاج حیدر خریداری شد و با همت بالای مومنان به بنای ماندگار تبدیل شد و به نام حسینیه باب‌الحوائج (علیه‌السلام) نامگذاری شد تا سالیان سال بماند و روایتگر عشق، ایثار، فضیلت، ادب و وفا در آستان توحیدی سیدالشهدا(ع) باشد.

حسینیه باب‌الحوائج(ع) حالا بعد از 42 سال و از خانه ساده روستایی به حسینیه‌ای بزرگ تبدیل شده است که بزرگ‌ترین برنامه‌های فرهنگی بندر دیّر در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان را پوشش می‌دهد.

حسینیه‌ای با نیم قرن فعالیت

علی ربیعی، مدیر حسینیه باب‌الحوائج(ع) و فرزند موسس حسینیه مرحوم حاج حیدر ربیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس از برنامه‌های حسینیه باب‌الحوائج (علیه‌السلام) شهر دیّر می‌گوید که متن این گفت‌و‌گو در زیر می‌آید:

فارس: حسینیه از چه زمانی و در کجا فعالیت خود را آغاز کرد؟

از آنجا که موسس حسینیه مرحوم حاج حیدر ربیعی، به اهل بیت (ع) بسیار ارادت داشتند، حسینیه باب‌الحوائج (ع) طبق اسناد فعالیت خود را از سال 1350 آغاز کرد، اما به گفته کسانی که جزو نخستین هسته تشکیل‌دهنده بودند، شروع فعالیت به قبل از سال 50 در روستای گزنگ شهرستان دیّر برمی‌گردد.

فارس: انگیزه موسس حسینیه با توجه به مشکلاتی که در روستای گزنگ بود، چه بود؟

مرحوم ربیعی بسیار علاقمند بودند که بیرق عزای حسینی در روستا به اهتزاز درآید و قطعاً هدف دیگر آن مرحوم اشاعه فرهنگ عاشورا و اهل بیت (علیهم‌السلام) بود.

فارس: بعد از مهاجرت خانواده ربیعی به شهر دیّر توسعه حسینیه چگونه انجام گرفت؟

بعد از اینکه مرحوم ربیعی با خانواده به دیّر آمدند، چندین سال مراسم محرم در منزل ایشان برگزار می‌شد و بعد از وفات آن مرحوم در سال 1372 برای توسعه و اشاعه بیشتر فرهنگ اهل بیت (ع) زمینی در کنار منزل خریداری شد و بنای ساختمان فعلی با همکاری و مساعدت امام جمعه شهر و بسیاری از مردم خوب دیّر گذاشته شد که هدف از برگزاری هرچه بهتر مراسم‌ها و نیز تبدیل شدن حسینیه به مرکزی فرهنگی و دینی بود.

شهادتی که سوز و گداز حسینی را در حسینیه بیشتر کرد

فارس: برگزاری مراسم عزاداری در منزل پدری شما همزمان شد با شهادت برادرتان شهید حسین ربیعی؛ این اتفاق چه تأثیری در برگزاری مراسم‌ شما داشت؟

قطعاً شهادت حسین‌ سوزوگداز عزای حسینی در حسینیه را بیشتر کرد و به قولی می‌توان گفت که اگر در ماتمی صد نوحه‌گر ... اه صاحب درد باشد با اثر و این سوز بعد از شهادت فرزند حاج حیدر همه را تحت تأثیر گذاشت و از آنجا که شهید حسین همچون علی‌اکبر امام حسین (ع) 18 ساله بود، پدرم به ذکر مصیبت آن حضرت علاقه ویژه‌ای داشتند.

سیدی که موجب تحولات بی‌نظیر در حسینیه شد

فارس: نام حجت‌الاسلام آزادی با حسینیه باب‌الحوائج در نزد مردم دیّر گره خورده است؛ ایشان چگونه به این شهر و حسینیه آمدند؟

بعد از وفات موسس حسینیه تصمیم بر آن گرفته شد که توسعه حسینیه در همه ابعاد گسترش یابد، بنابراین تصمیم گرفته شد برای ارتقای این امر بحث خطیب در اولویت قرار داده شود که من و برادرم بهرام ربیعی به سازمان تبلیغات بوشهر رفتیم و تقاضای یک مبلغ کردیم و بعد از چند مدت حاج آقا آزادی در سال 74 به همراه یکی از خادمین مسجد صاحب‌الزمان (عج) محله باغ به استان بوشهر و شهر دیّر تشریف آوردند و تا به امروز از ایشان بهره برده‌ایم که حضور سید موجب تحولات بی‌نظیری در حسینیه و شهر دیّر شده است.

فارس: خیلی از بزرگان تأکید به عزاداری سنتی دارند؛ شما چه رویکردی در پیش گرفته‌اید که هم عزاداری سنتی حفظ شود و هم بتوان از جاذبه‌های مدرن امروزی استفاده کرد؟

عزاداری حسینی یک مبناست؛ تا جایی که به فرموده بنیانگذار انقلاب اسلامی «این عزاداری‌هاست که اسلام را زنده نگه داشته است»، اما اینکه ما چقدر باید سنتی عمل کنیم و چقدر مدرن، با حضور حاج آقا آزادی پلی بین این مقوله ایجاد کردیم، اما باید به این نکته توجه کنیم که حسینیه باب‌الحوائج (علیه‌السلام) نوپا و سال‌های آغازین خود را می‌گذراند، اما باید بیشتر تلاش کنیم تا براساس نیازمندی‌های روز عمل کنیم.

مشارکت معنوی و مادی مردم در حسینیه

فارس: کارهای عمرانی حسینیه در حال انجام است؛ آیا می‌توان یک زمانی برای پایان این عملیات عمرانی پیش‌بینی کرد؟

طبعاً هر آنچه می‌گذرد لطف و عنایت اهل بیت (ع) است، اما به این نکته هم باید توجه کنیم که زیربنای حسینیه نقشه‌ای کلان و عظیمی است؛ هم در بحث فیزیکی و هم در مقوله فرهنگی، اما با همه مشکلات در تلاش هستیم تا دو سال آینده عملیات عمرانی حسینیه به صورت کامل پایان یابد.

فارس: حسینیه باب‌الحوائج (ع) قاعدتاً در بحث عمرانی با توجه به گرانی و تورم امروزی با مشکلاتی در بحث منابع مالی روبه‌روست، انتظار شما در یاری رساندن مردم اهل بیت دوست دیّر چیست؟

بنده به سوی مردم ولایی و فهیم شهرستان دیّر دست طلب و یاری دراز می‌کنم که نخست کمک‌های معنوی و در مرحله بعد مشارکت مادی مردم عزیز دیّر را خواستارم.

فارس: آیا برنامه‌ای برای توسعه نرم‌افزاری و فرهنگی حسینیه باب‌الحوائج(ع) در نظر دارید؟

شاید آنچه عیان است، تنها ساخت و سازهاست، اما توسعه نرم‌افزاری هم در حال انجام است و معتقدیم سخت‌افزار و نرم‌افزار هر دو از یک اهمیت و جایگاه برخودار هستند.

فارس: کمک و مساعدت بسیاری از کسانی که دیگر در بین ما نیستند در برپایی این بیرق عزا قابل کتمان نیست؛ اگر حضور ذهن دارید به نام چند تن از آنها اشاره کنید؟

شاخص‌ترین کسی که در برپایی این بیرق نقش داشت، جناب مرحوم حاج حیدر ربیعی بود، اما دیگر بزرگانی نیز همچون حجت‌الاسلام شیخ غلام محمودی، مرحوم حاج شیخ علی محمودی و مرحوم شیخ حمود و ...هم بودند.

فارس: و نکته پایانی...

از همه مردم خوب و عزیز شهرستان دیّر که در برپایی مجالس سهیم هستند، قدردانی می‌کنم و آرزوی صحت و سلامتی‌شان را از درگاه باریتعالی خواستارم.

گفت‌و‌گو از عبدالمحمد شعرانی

انتهای پیام/66005/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول