اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برگزاری آیین تعزیه‌ در شرق مازندران

عزاداری روز سوم شهادت سیدالشهدا(ع) و برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی از جمله آیین‌های عزاداری مهم در شهرستان نکا و بخش‌های مختلف آن است که با قوت برگزار می‌شود.

برگزاری آیین تعزیه‌ در شرق مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از نکا، مردم ولایتمدار و عاشق ائمه اطهار (ع) نکا با توجه به اعتقادات ویژه‌ای که نسبت به عاشورا و شهدای کربلا دارند آیین تعزیه‌خوانی را همه ساله بعد از دهه اول محرم و با آغاز دهه دوم محرم به صورت خودجوش و در مناطق مختلف شهری و روستایی انجام می‌دهند و این آیین تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا در این باره به خبرنگار فارس در نکا گفت: هدف از برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی در واقع آشنایی هرچه بیشتر مردم با فرهنگ عاشورا است که با هماهنگی برخی از گروه‌های نمایش و تعزیه‌خوانی این اداره و به صورت خودجوش توسط مردم اجرا می‌شود.

محمدعلی صفرپور اظهار داشت: برپایی مراسم تعزیه‌خوانی بنیه‌های مکتب اسلام و بنیه‌های اعتقادی را استحکام می‌بخشد و با برگزاری مراسم‌ آیینی،شهروندان و به ویژه قشر جوان با قضایایی که در روز عاشورا اتفاق افتاده آشنا می‌شوند.

اکبر آخوندی یکی از شهروندان نکایی در گفت‌وگو با فارس گفت: تعزیه‌خوانی از جمله مراسم‌های خاصی است که بعد از دهه اول محرم در شرق مازندران رونق دارد و در این روزها به هر تکیه و محلی که برویم، آیین تعزیه‌خوانی و مجسم‌سازی صحرای کربلا بر پا است.

وی اظهار داشت: در روز سوم محرم برخی از هیئت‌های مذهبی  و عزاداران حسینی با حضور در دسته‌های عزاداری بار دیگر در خیابان‌ها و محلات حاضر شده و در عزای شهدای دشت نینوا و مظلومیت اسرای کربلا عزاداری کرده و اشک ماتم می‌ریزند.

مریم داوودی از دیگر شهروندان شرق مازندران نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: حمل نمادین گهواره حضرت علی‌اصغر و به تصویر کشیدن دشت نینوا و اسرای کربلا، برگزاری مراسم روضه‌خوانی، پخت غذای نذری و.. از دیگر برنامه‌ها و آیین‌های ما در روز سیزدهم محرم و سومین روز شهادت امام حسین(ع) و یارانش است.

امروز سه روز از شهادت اسوه تقوا و پایمردی و اسوه اخلاق حسنه و حق و حقیقت امام حسین(ع) و یارانش گذشته است؛ آری محرم با خیمه و پرچم حسین یازده روز را پشت سر گذاشت و اکنون بوی غریبی و اسارت در روز دوازدهم محرم با اسارت آل‌‌الله و ورود اسرا به کوفه، صحنه دیگری از زندگی خاندان پیامبر در کوفه آغاز شده است.

روز دوازدهم محرم همزمان است با روز اسارت آل‌الله و روزی که اجساد شهدای کربلا پس از آنکه مدت بسیاری بر روی خاک مانده بودند با حضور امام سجاد (ع) به خاک سپرده شد و نیز اسرای کربلا در این روز وارد شهر کوفه شدند.

دوازدهم محرم، روز دفن بدن‌های مطهر سیدالشهداء(ع) و اهل بیت (ع) و اصحاب آن حضرت، توسط امام سجاد (ع) به یاری جمعی از قبیله بنی اسد است، البته برخی از منابع تاریخ دفن شهدای کربلا را در سیزدهم محرم نیز ذکر کرده‌اند.

روز دوازدهم روز ورود اهل بیت (ع) با حالت اسارت به کوفه است؛ در این روز "ابن زیاد" فرمان داد که احدی حق ندارد با اسلحه از خانه بیرون آید و 10 هزار سوار و پیاده بر تمام کوچه‌ها و بازارها موکل گردانید، که احدی از شیعیان امیرالمومنین (ع) حرکتی نکنند و سپس فرمان داد سرهایی را که در کوفه بود برگردانند و در پیش روی اهل بیت (ع) حرکت دهند و با هم وارد شهر کرده در کوی و بازار بگردانند.

مردم ولایت‌مدار نکا نیز امروز همراه با بسیاری از مسلمانان کشورمان و سراسر جهان، در سومین روز از شهادت امام حسین(ع) و یارانش، با برپایی مراسم عزاداری و نوحه‌خوانی یاد و نام آن امام همام و مصائب روز عاشورا و اسارت اهل بیت را گرامی داشتند و در رثای امام مظلومان مراسم سوگواری به پا کردند.

انتهای پیام/86002/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول