اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

یاد حسین و چشم‌های بارانی / سقای بی‌دست شفا می‌دهد

مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی در اردبیل همچون سال‌های گذشته با حضور باشکوه مردم این دیار برگزار شد اما در این میان نکات قابل تأملی وجود داشت که خواندن آن خالی از لطف نیست.

یاد حسین و چشم‌های بارانی / سقای بی‌دست شفا می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اردبیلی‌ها با وجود برگزاری تجمع مردمی در تاسوعا و عاشورا که در میدان عالی قاپوی اردبیل برگزار شد، سنت دیرینه خود در برپایی دستجات عزاداری در خیابان‌های اصلی را نیز احیا کردند.

دستجات عزاداری، سینه‌زنی و زنجیر‌زنی هر محله و مسجد به همراه گروه طبل‌نواز و گروه شبیه‌خوانی خود به خیابان‌های اصلی اردبیل آمدند و با بر افراشتن بیرق‌های عزا، تاسوعا و عاشورای حسینی را عزاداری کردند.

گروه‌های شبیه‌خوانی که در آن شبیه‌خوانان 3 ساله تا 70 ساله حضور داشتند و کاروانی که در آن گروه اشقیا بر اسب و درشکه‌سوار و گروه اسراسوار بر شتر و پیاده طی مسیر می‌کردند با نوای حزن‌انگیز طبل و نی، مردم حاضر در خیابان را منقلب می‌کرد؛ البته این گروه در تاسوعا اجرایی نداشتند، اما روز عاشورا به اجرای پرده‌هایی از صحنه‌های مظلومیت اسرای کربلا پرداختند.

همچون سال‌های گذشته پخش نذری‌های مختلف از جمله شربت زعفران، چای و خرما، آش رشته، آش دوغ، غذای گرم و... در بین اهالی قابل توجه بود. در این میان لیوان و ظروف یکبار مصرفی که در وسط خیابان، پیاده‌روها و داخل جوی آب خودنمایی می‌کرد، قابل تأمل بود.

نارنجی‌پوشان صبور، خادمان عزاداران حسینی

اما فعالیت کارگران نارنجی‌پوش شهرداری در این روز با جارو کردن میادین و خیابان‌ها و پیاده‌روها همزمان با اجرای مراسم قابل توجه بود. کارگران با وجود ازدحام حتی با دست هم که شده زباله‌های ریخته شده در خیابان را از زیر پای عزاداران بر می‌داشتند تا زمین را برای مردم عزادار پاک کنند.

با دیدن این صحنه فقط می‌توان گفت: اجرشان با امام حسین...

حریم‌ها و حرمت‌ها حفظ شود

حضور نیروهای پلیس راه و نیروی انتظامی برای نظم‌بخشی در این روز نیز قابل توجه بود، اما تردد اتومبیل‌های شخصی از میان دستجات عزاداری و پارک شدن اتومبیل‌ها در دو طرف خیابان‌های اصلی که مراسم در آن اجرا می‌شد، موجب شکایت و گلایه عزاداران می‌شد.

یکی از بانوان اردبیلی که برای تماشای دستجات عزاداری به میدان قیام اردبیل آمده بود با ابراز گلایه از وضعیت نامنظم و عبور و مرور اتومبیل‌ها از میان مردم، اظهار داشت: کاش مسئولان فکری برای این مسئله بکنند؛ این مشکل همه ساله ماست، متأسفانه به دلیل نبود برنامه‌ریزی توسط مسئولان امر و بی‌نظمی‌هایی که در عبور و مرور اتومبیل‌ها و دستجات به وجود می‌آید ما نمی‌توانیم از فیوضات این روز عزیز بهره‌مند شویم.

بانوی تهرانی نیز که برای حضور در مراسم تاسوعای حسینی در میدان امام حسین (ع) اردبیل حضور داشت به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: من چندین سال است که برای تماشای مراسم روز عاشورا و تاسوعا به اردبیل می‌آیم و نمی‌دانم چگونه احساسم را در مورد این آیین بیان کنم، اما به مردم پیشنهاد می‌کنم برای یکبار هم که شده در عزاداری اردبیلی‌ها شرکت کنند.

وی ادامه داد: مراسم‌های سنتی عزاداری اردبیل بسیار دلنشین و تأثیرگذار است، اما ای کاش مسئولان قبل از برگزاری مراسم تدابیری می‌اندیشیدند تا به هنگام ازدحام و عبور دستجات از ورود آقایان به قسمت بانوان جلوگیری می‌شد تا حرمت بانوان و شأن دستجات عزاداری حفظ شود.

فعالیت تاکسی‌های صلواتی در عاشورا‌

در این میان نباید تاکسی‌های صلواتی را فراموش کنیم که در این راه‌بندان و ازدحام تنها به شرط یک صلوات عابران به خصوص سالخوردگان را سوار کرده و به مقصد می‌رسانند.

به قاتل امام حسین آب نمی‌دهم

یکی از تعزیه‌خوان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: تعصب مردم به اهل بیت و ابراز نفرت آنها از اشقیا و بانیان حادثه کربلا حتی در برنامه‌های نمایشی و پس از آن نیز ادامه دارد؛ به طوری که شمرخوانان ما حتی بعد از مراسم با نثار لعن و نفرین یاد می‌شوند؛ در حالی که این افراد با نیت خیر گام در این راه گذاشته‌اند.

این شهروند اردبیلی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که مردم نذورات خود را برای پخش در بین گروه شبیه‌خوانی می‌آورند، اما از دادن آن به گروه مخالف پرهیز می‌کنند.

وی اضافه کرد: خوب یادم هست سال‌ها پیش که روز عاشورا مصادف با ایام تابستان بود، مردم با اشتیاق از هر فرصتی برای پخش آب و شربت در بین گروه شبیه‌خوانی استفاده می‌کردند، اما جالب اینجا بود که هیچ کس حاضر نبود به شمرخوان گروه حتی گروه مخالف‌خوان آبی بدهد، به طوری که یکی از اهالی در پاسخ به درخواست آب شمرخوان، گفت: «خدا لعنتت کند، من به قاتل امام حسین آب نمی‌دهم...»

نام حسین چشم‌ها را بارانی می‌کند

پیرمردان و پیرزنان که توان ایستادن ندارند در گوشه و کنار خیابان و محل گذر دستجات زیراندازی پهن کرده‌اند و آرام اشک می‌ریزند، برای گریستن نیازی به مداح و نوای حزن‌انگیز ندارند. تنها نام حسین و نام محرم کافی است تا اشک از چشمان کم سوی آنها بر گونه‌هایشان جاری سازد و ذکر «حسینیم وای، حسینیم وای» بر لبان لرزانشان نوحه‌ای باشد سوزناک از دل شکسته‌شان؛ گویی سال‌هاست مصیبت کربلا را با جان و دل درک کرده‌اند و تنها نام حسین (ع) برای تجسم هر آنچه بر کاروان دشت کربلا گذشته کافی است.

سقای بی‌دست شفا می‌دهد

اما در این میان التماس دعای پدری که نوزاد بیمار خود را برای گرفتن شفا به دست شبیه‌خوان نقش حضرت ابوالفضل (ع) می‌داد جگر همه حاضران را می‌سوزاند. 

حاجتمندان زیادی در این روز دست به دامن حضرت ابوالفضل می‌شوند، حضور بیماران صعب‌العلاج، اشک و ناله‌های پدران و مادران دلسوخته برای فرزند بیمارشان که با آمین حاضران در عزاداری همراه است بی پاسخ نمی‌ماند، چراکه اینجا همه اعتقاد دارند سقای بی‌دست شفا می‌دهد.

مداحان با نواهایی در شأن این ماه مداحی کنند

حاج تراب یکی از مغازه‌داران ریش سفید اردبیلی که مشغول گوش کردن به مداحی یکی از دستجات در حال گذر از میدان مصلی اردبیل بود در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل از تجمیع دسته‌ها در یک محل ابراز رضایت کرد و در عین حال نسبت به اجرای برنامه برخی مداحان در قالب‌های نامناسب و ریتم ترانه‌های مبتذل انتقاد کرد.

وی بیان داشت: بهتر است مداحان از نواهای مناسب با شأن این ایام استفاده کنند.

باز هم خودنمایی طوق‌ها در میان دستجات

با وجود اعلام مکرر مسئولان مذهبی بر عدم استفاده از طوق و علم‌های صلیب مانند باز هم شاهد استفاده از این موارد در مراسمات عزاداری بودیم.

حرمت‌شکنی مانکن‌های خیابانی در عزای حسینی

به گزارش خبرگزاری فارس در اردبیل، با وجود زیبایی‌های معنوی در این مراسم با شکوه، حضور زنانی با پوشش‌های رنگی و آرایش‌های زننده و پسران مانکن خیابانی که با مدل موهای عجیب و تی‌شرت‌های نامتعارف در جمع عزاداران رژه می‌دهند، موجب شکستن حرمت این روز عزیز و آزرده دلی عزاداران می‌شود.

یکی از بانوان عزادار در این رابطه به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: متأسفانه چند سالی است در عزای شهدای کربلا با این صحنه‌های زننده مواجه می‌شویم؛ این افراد بی‌حجاب و خودنما نه تنها موجب انزجار عزاداران می‌شوند؛ بلکه حرمت امام حسین و تاسوعا و عاشورا را می‌شکنند.

وی تأکید کرد: گشت ارشاد و نیروی انتظامی باید در چنین روزهایی بیشتر فعال باشد و جلوی این افراد بی‌هویت را بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رم کردن اسب‌ها به دلیل صدای طبل و ازدحام مردم، استخدام فیلمبرداران مخصوص برای پوشش تصویری مراسم‌های هیئت‌های عزاداری و انتشار آن در قالب سی‌دی، روشن کردن مشعل به هنگام غروب آفتاب توسط گروه‌های شبیه‌خوانی و عبور نمادین اسرای کربلا از خیابان‌ها، از دیگر موارد قابل توجه در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در اردبیل بود.

همایش خودجوش دل‌ها در اردبیل بار دیگر بدون اعلام قبلی و دعوت عمومی برگزار شد، همایشی که همه در آن یک‌رنگ و یکدل حاضر شدند مهم نبود نقشه راه چیست مسیر همه دل‌ها در این همایش، کربلا بود.

کربلا منتظر ماست...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارش از مریم اعلمی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتهای پیام/62002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول