اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

انتخاب «ملافضل‌الله» و بازی آمریکا برای خروج آبرومندانه از افغانستان پس از ۲۰۱۴

برخی کارشناسان عرصه سیاسی در پاکستان معتقدند انتخاب ملافضل‌الله به عنوان رهبر جدید طالبان پاکستان در واقع امری هدایت‌شده از سوی آمریکا برای پیشبرد منافع واشنگتن در منطقه است.

انتخاب «ملافضل‌الله» و بازی آمریکا برای خروج آبرومندانه از افغانستان پس از ۲۰۱۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام آباد، پس از گذشت حدود 2 هفته از کشته شدن حکیم‌الله محسود رهبر سابق «تحریک طالبان پاکستان» و انتخاب ملافضل‌الله به جانشینی وی، کماکان کارشناسان حوزه سیاست شبه‌قاره تحلیل‌های متعدد و متفاوتی را در این زمینه ارائه می‌دهند.

در همین راستا، «یونس مجاز» یکی از تحلیلگران برجسته پاکستانی با انتشار مقاله در روزنامه «اردوپوینت» چاپ اسلام‌آباد به گونه دیگری به مسأله انتخاب فضل‌الله به عنوان رهبر طالبان پاکستان نگاه کرده است که در زیر متن کامل این مقاله می‌آید.

 

                                         ***

کشته شدن حکیم‌الله محسود آن هم درست در زمانی که هیئت مذاکره‌کننده دولت قصد داشت با رهبر طالبان ملاقات کند، نشان‌دهنده نفاق و دشمنی آمریکا با پاکستان است.

تعیین ملا فضل‌الله به عنوان رهبر طالبان پاکستان و مشخص شدن «شیخ خالد حقانی» به عنوان معاون وی به خوبی نقشه آمریکا، افغانستان و هند برای آینده پاکستان را نشان می‌دهد.

این اولین بار است که رهبری طالبان به فردی سپرده می‌شود که در خارج از مناطق قبایلی این کشور به سر می‌برد.

جالب اینجاست که رهبری طالبان به فردی سپرده شده که نه تنها مخالف مذاکره با پاکستان است بلکه به طور واضح اعتراف کرده که در حمله به تأسیسات ارتش پاکستان دست دارد.

ملا فضل‌الله در اولین مصاحبه رسانه‌ای خود بعد از به عهده گرفتن مسئولیتش به عنوان رهبر طالبان پاکستان ابراز داشت: اولین عملیات بزرگ طالبان حمله به مقر ارتش در پیشاور است.

ملا فضل‌الله سال‌هاست که در ولایت کنر افغانستان مخفی شده و همیشه از پشتوانه آمریکا برخوردار بوده است.

دولت و ارتش پاکستان بارها از دولت افغانستان تقاضا کرده‌اند که ملا فضل‌الله را به این کشور تحویل دهد.

اداره امنیت ملی افغانستان، سازمان اطلاعات هند (RAW) و آمریکا با یک برنامه از قبل تعیین‌شده رهبران قبلی طالبان از جمله «نیک محمد»، «بیت‌الله محسود»، «ولی‌الرحمن» و حکیم‌الله محسود را از سر راه برداشتند تا ملا فضل‌الله را به قدرت برسانند.

سوأل اینجاست که اگر آمریکا از طالبان پاکستان حمایت می‌کند چه لزومی دارد با کمک پهپادها اعضای این گروه را در مناطق قبایلی هدف قرار دهد؟

پاسخ این است که بیشتر اعضای طالبان در «وزیرستان» عضو قبایل محسود هستند و این قبایل بعد از اینکه متوجه شدند آمریکا قرار است افغانستان را ترک کند ترجیح دادند برای حفظ قدرت خود با پاکستان کنار بیایند. بعد از اینکه قبایل محسود به بازی بزرگ آمریکا در منطقه پی بردند حاضر به ادامه همکاری با این کشور نشدند.

اگر قبایل محسود با پاکستان به توافق می‌رسیدند، عملیات‌های خود را از این کشور به داخل خاک افغانستان می‌کشاندند و این موضوع خروج نیروهای آمریکایی را با چالش جدی مواجه می‌کرد بنابراین آمریکا با کشتن حکیم‌الله محسود رهبر طالبان را نیز تعیین کرد تا این گروه را تحت کنترل داشته باشد.

آمریکا با گروگان گرفتن لطیف‌الله محسود معاون رهبر طالبان از افغانستان رهبرانی چون «خان‌سید سجنا» و «عصمت‌الله شاهین» را مجبور کرد از به دست گرفتن ریاست طالبان خودداری کنند.

رهبران طالبان به خاطر تهدید آمریکا درباره لطیف‌الله محسود سکوت اختیار کرده‌اند. اگر این سکوت ادامه داشته باشد قبایل محسود(طالبان) آسیبی به کامیون‌های ناتو که قرار است از خاک پاکستان عبور کنند، نمی‌رسانند، از طرفی پاکستان به علت اینکه ملا فضل‌الله رهبری طالبان را به عهده گرفته مجبور می‌شود از مواضع خود برای توقف حمله پهپادهای آمریکایی عقب نشینی کند و در چنین شرایطی آمریکا با ادامه این حملات در ظاهر طالبان را سرکوب می‌کند.

به عبارتی می‌توان گفت آمریکا با سپردن رهبری طالبان به ملا فضل‌الله با یک تیر 2 نشان می‌زند. اگر پاکستان خواسته باشد برای عبور تدارکات ناتو از آمریکا باج بگیرد، طالبان تأسیسات نظامی و شهرهای بزرگ پاکستان را آماج حملات خود قرار می‌دهند.

همچنین اگر قبایل محسود و سایر شبه‌نظامیان نخواسته باشند از دستورات آمریکا پیروی کنند هدف حمله پهپادها قرار خواهند گرفت.

تا زمانی که آمریکا از افغانستان خارج نشده مشکلی برای پاکستان وجود ندارد اما نیروهای آمریکایی قبل از خروج از افغانستان طالبان را تقویت و اختلاف بین این گروه و پاکستان را بیشتر می‌کنند تا بعد از خروج آمریکا از منطقه اوضاع پاکستان هم مانند عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و مصر بهم بریزد.

آمریکا به دنبال ایجاد جنگ داخلی در پاکستان است تا سرانجام بتواند تأسیسات هسته‌ای این کشور را نابود کند.

اگر آمریکا در نقشه خود موفق شود نه طالبان در امان خواهند بود نه پاکستان.

ایجاد اختلاف بین پاکستان و ایران نیز بخشی از بازی بزرگ آمریکا در منطقه است که یکی از حربه‌های ایجاد این اختلاف نشر خبری بود که نشان می‌داد عربستان در تأسیسات هسته‌ای پاکستان سرمایه‌گذاری کرده و به زودی ریاض از اسلام‌آباد سلاح هسته‌ای دریافت می‌کند. این خبر دروغ توسط شبکه بی بی سی منتشر شد که پشت پرده فعالیت تفرقه‌افکنی آمریکا را نشان می‌دهد. پاکستان فروش سلاح هسته‌ای به عربستان را تکذیب کرد. متأسفانه سیاستمدارانی چون «نجم ستهی» نیز از آمریکا پیروی کرده و به دنبال ایجاد اختلاف بیشتر بین طالبان و پاکستان هستند.

سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان در کشتن حکیم‌الله محسود دست داشته‌اند، این افراد باید بدانند که اگر اتفاقی برای پاکستان بیفتد خود آنان نیز در امان نخواهند بود.

آمریکا برای پیروزی بر روس‌ها از گروه‌های جهادی استفاده کرد اما بعد‌ها آنان را تنها گذاشت تا اینکه شبه‌نظامیان به کمک پاکستان افغانستان را تسخیر کردند.

آمریکا بار دیگر تلاش کرد با طالبان کنار بیاید اما شبه‌نظامیان دیگر حاضر نبودند با واشنگتن همکاری کنند بنابراین سران کاخ سفید نقشه حادثه 11 سپتامبر را به اجرا گذاشته و به این بهانه کمر به نابودی طالبان بستند.

آمریکا به خوبی می‌دانست که طبق سنت‌های قبیله‌ای، طالبان هرگز «اسامه بن‌لادن» رهبر القاعده را تحویل نمی‌دهند اما این موضوع بهانه خوبی برای لشکرکشی به افغانستان بود.

بعد از گذشت 10 سال آمریکا مجبور به ترک افغانستان است و پاکستان که تبدیل به متحد استراتژیک این کشور شده بود نتوانست سودی از این اتحاد بدست آورد.

حمله ارتش به مسجد «لعل» که در دوره «مشرف» اتفاق افتاد فرصت خوبی به وجود آورد که آمریکا شبه‌نظامیان را علیه پاکستان تحریک کند.

در این دوران ملا فضل‌الله داماد «صوفی‌محمد» رهبر گروه «نفاذ شریعت محمدی» توانست با به راه انداختن یک شبکه رادیویی جایگاه خوبی بین مردم قبایلی بدست آورد و روز به روز به طرفدارانش اضافه شد.

دولت پاکستان سعی کرد با یک قرارداد صلح امنیت را در «سوات» برقرار کند اما ملا فضل‌الله به پشتوانه آمریکا با زیر پا گذاشتن این قرارداد عملیات‌های خود را افزایش داد.

بیش از 4 هزار شبه‌نظامی به سرپرستی ملا فضل‌الله 400 مدرسه دخترانه را در سوات تخریب کردند. فضل‌الله ادعا می‌کرد که به زودی اسلام‌آباد پایتخت پاکستان را تصرف کرده و تأسیسات هسته‌ای این کشور را تصاحب می‌کند.

رسانه‌های غربی به پشتوانه آمریکا با ایجاد یک جنجال رسانه‌ای با عملیات ارتش در مناطق قبایلی مخالفت کردند اما اتحاد مردم پاکستان باعث شد ارتش با یک عملیات گسترده در سوات این منطقه را پاکسازی کند.

ملا فضل‌الله به افغانستان گریخت و از آنجا مردم بی‌گناه و ارتش پاکستان را هدف حملات خود قرار داد.

در حال حاضر پاکستان باید با کمک افرادی چون خان‌سید سجنا به دنبال پیمان صلح با قبایل محسود باشد.

در وضعیت فعلی باید از ارتش پاکستان حمایت کرد تا آنان بتوانند شبه‌نظامیانی را که حاضر به صلح نیستند، پاکسازی کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول