اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:

«ملافضل‌الله» آرایش طالبان در منطقه وزیرستان پاکستان را تغییر می‌دهد

کارشناس افغان درباره تغییر آرایش طالبان پاکستان گفت که با انتخاب ملافضل‌الله که خارج از منطقه وزیرستان پاکستان است احتمالا خواست تحریک طالبان از تطبیق شریعت در وزیرستان این کشور فراتر رفته و به مناطق دیگر پاکستان سرایت خواهد کرد.

«ملافضل‌الله» آرایش طالبان در منطقه وزیرستان پاکستان را تغییر می‌دهد

«وحید مژده» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت که با انتخاب ملافضل الله که خارج از منطقه وزیرستان پاکستان است احتمالا خواست تحریک طالبان از تطبیق شریعت در وزیرستان این کشور فراتر رفته و به مناطق دیگر پاکستان سرایت خواهد کرد.

***متن کامل مصاحبه با این کارشناس افغان در زیر آمده است.****

فارس: تحلیل‌های متفاوتی از کشته شدن حکیم الله محسود رهبر تحریک طالبان پاکستان ارائه می‌شود، برخی کشتن استاندار لوگر و دستگیری لطیف الله محسود را نیز به این موضوع ارتباط می‌دهند، اکنون با گذشت یک هفته از این حادثه این سوال مطرح است که چرا محسود کشته شد؟ و کشته شدن وی چه تاثیری در پاکستان داشت؟

مژده: کارشناسانی که با رسانه‌های پاکستانی صبحت می‌کنند، به خصوص آن‌هایی که با سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) نزدیک هستند از «حکیم الله محسود» به عنوان مهره هندوستان که از طریق افغانستان با این کشور رابطه داشته نام برده و بر این باورند که افغانستان شرایط ارتباط طالبان پاکستانی با هندوستان را آماده کرده بود در نتیجه کشته شدن حکیم‌الله محسود را نوعی پیروزی برای پاکستان  تلقی می‌کنند.

از سوی دیگر، این تحلیلگران، «لطیف الله محسود» پسر عموی حکیم الله محسود که چندی قبل در افغانستان دستگیر شد را  تاییدی بر ارتباط حکیم الله با افغانستان میدانند بنابراین آمریکایی‌ها خدمت بزرگی برای پاکستان انجام داده‌اند.

این در حالی است که کارشناسان نزدیک به دولت پاکستان، کشته شدن حکیم الله محسود را سبب تخریب پروسه صلح طالبان با دولت این کشور می‌دانند.

در مجموع می‌توان ارزیابی کرد که انتشار خبر ارتباط حکیم الله محسود با دولت افغانستان در کشته شدن وی تاثیرگذار بود، در عین حال مسئله کشته شدن «ارسلا جمال» استاندار «لوگر» در روز عید قربان نیز با این خبر ارتباط داشت.

این در حالی است که قبل از عید قربان «لطیف الله محسود» در استان لوگر دستگیر و گفته شد که وی با ارسلا جمال دیدار کرده است بنابراین او در حالی که توسط سازمان «امنیت ملی افغانستان» برای مذاکره به کابل منتقل می‌شد، توسط آمریکایی‌ها دستگیر شد.

پس مسائل همچنان پیچیده و بغرنج است و آنچه را که ما می‌دانیم، بیشتر تبلیغات و تبصره‌های رسانه‌های پاکستانی و نزدیک به سازمان اطلاعات ارتش پاکستان است.

فارس: حکیم الله محسود با دولت هند و احتمالا با افغانستان رابطه داشته است در صورتی که این فرضیه درست باشد چرا حامد کرزی به این گفته بسنده کرد که محسود در زمان نامناسبی کشته شد و در عین حال شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان گفت که طالبان افغان و پاکستان بر هم تاثیر متقابل دارند، آیا مرگ محسود تاثیری بر طالبان افغان و روند صلح در این کشور دارد؟

مژده: بدون شک، زیرا طالبان پاکستانی به گروه‌های متعددی تقسیم می‌شوند اما در پذیرش رهبری ملامحمد عمر وجه مشترک دارند بنابراین در انتخاب رهبر جدید طالبان پاکستانی نقش ملاعمر کاملا روشن است.

این در حالی است که پس از  کشته شدن «بیت الله محسود» نیز حکیم الله محسود با مشورت ملاعمر به جانشینی وی انتخاب شد و اکنون نیز در ابتدا «خالد سید سجنا»، «عصمت الله شاهین» به عنوان سرپرست طالبان پاکستان تعیین شدند و پس از اینکه نظر طالبان افغان و بویژه ملامحمد عمر لحاظ شد، «ملافضل الله» جانشین حکیم الله محسود شد بنابراین شکی نیست که طالبان افغان و پاکستانی یکسان هستند.

این در حالی است که «ملا عبدالغنی برادر» نیز به خاطر کمک به طالبان پاکستانی توسط دولت این کشور دستگیر شد اما رسانه‌های مرتبط با دولت پاکستان اعلام کردند که وی به سبب ارتباط با هندوستان دستگیر شده است.

فارس: اشاره داشتید به انتخاب متعدد رهبر طالبان در پاکستان، برخی این تعدد را نشانه اختلاف در میان طالبان پاکستان می‌دانند، نظر شما چیست؟

مژده: در رابطه با اختلاف طالبان پاکستانی همانطور که قبلا گفتم آن‌ها به گروه‌های متعددی تقسیم می‌شوند در نتیجه تصمیم‌گیری در برخی موارد مشکلاتی برای آن‌ها به همراه دارد.

این در حالی است که همه آن‌ها در پذیرش رهبری ملاعمر وجه مشترک دارند، بنابراین راه آسانتر این است که ملاعمر در تعیین رهبرشان نقش داشته باشد.

فارس: گذشته ملافضل الله نشان می‌دهد او داماد «صوفی محمد» رهبر گروه «نفاذ شریعت محمد» پاکستان بوده که رابطه خوبی با دولت این کشور نداشته است، برخی احتمال می‌دهند که ملافضل الله ممکن است به اهرم فشار دولت افغانستان بر پاکستان تبدیل شود شما چقدر موافق هستید؟

مژده: ملافضل الله مربوط به گروه پنج پیر و نزدیک به گروه‌های وهابی است و مهمتر اینکه از منطقه قبایلی وزیرستان پاکستان نیست در نتیجه رهبری از منطقه تحت کنترل دولت پاکستان توسط تحریک طالبان انتخاب شده که می‌تواند در خارج از منطقه قبایلی نیز به فعالیت ادامه دهند این به این معنی است که آن‌ها در «پنجاب» جایی که تاکنون امن بوده و عملیاتی انجام نداده‌اند به فعالیت بپردازند.

از سوی دیگر، این نکته بایستی مورد توجه قرار گیرد که طالبان پاکستانی مربوط به وزیرستان در گذشته تنها در وزیرستان این کشور خواستار حکومت مستقل بودند که به شکل سنتی و تا حدودی خودمختار اداره می‌شد. اما اکنون که شرایط تغییر کرده و رهبری خارج از منطقه وزیرستان انتخاب شده است به نظر می‌رسد که خواست طالبان پاکستانی از تطبیق شریعت در وزیرستان فراتر رفته و احتمالا به «سوات» و مناطق دیگر هم سرایت کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول