اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آیین نذری دادن تاسوعا و عاشورا در ماهان

آیین نذری دادن به عزاداران امام حسین (ع) سنتی دیرینه و پسندیده در بخش ماهان از توابع شهر کرمان است که در ماه محرم رواج بیشتری دارد.

آیین نذری دادن تاسوعا و عاشورا در ماهان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نذری عهدی است که شخص با برآورده شدن حاجت خود، آن را ادا می‌کند و‌ وسیله‌ای برای وحدت مسلمانان است.

نذری تنها مخصوص آیین مقدس اسلام نیست، بلکه آن چه که از تاریخ بر می‌آید، نشان از این سنت در دیگر ادیان الهی نیز هست.

اطعام کردن و نذری دادن در چند 100 سال پیش شیوه‌‌ شیعیان برای مقابله با ستم‌های امویه و بنی‌عباس بوده و‌ در حقیقت برای حفظ هویت شیعیان صورت می‌گرفته است.

نذر و نذورات در شهر ماهان در ایام مختلفی وجود دارد و ماه محرم از ایامی است که نذری‌های زیادی در آن ادا می‌شود، آیین نذری دادن به عزاداران امام حسین (ع) سنتی دیرینه و پسندیده است که در ماه محرم رواج بیشتری دارد و شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسد.

نذورات هر منطقه مطابق سنت‌ها و رسوم‌ آن محله است و در ماهان نیز نذوراتی مانند قیمه پلو، عدس پلو‌، بلغور، شله‌زرد و آبگوشت معروف‌ترین غذا برای نذری ماه محرم بین عزاداران حسینی توزیع می‌شود.

آب‌گوشت امام حسینی که ‌بسیار لذیذ و خوشمزه است در بیشتر محله‌ها، تکیه‌ها و خانه‌هایی که نذری دارند، بین مردم ماهان پخش می‌شود و مردم دور خانه‌هایی که نذری می‌دهند، جمع می‌شوند تا ظرفی غذا بگیرند.

ماهانی‌ها در عزاداری‌های محرم به حضرت ابوالفضل (ع) و اباعبدالله‌الحسین (ع) ارادت ویژه‌ای دارند و هر ساله از پختن نان، توزیع نقل و قند و چای هیئت‌ها گرفته تا چند رأس گوسفند نذر ‌و در این مراسم معنوی شرکت می‌کنند و معتقد هستند که نذر‌ی‌هایشان را باید ادا کنند و کمتر خانواده‌ای را در ماهان می‌یابید که نذری را در ایام محرم و صفر نداشته‌ و در این امر خیر شریک نباشد.

بیشتر این نذری‌ها در ماهان به صورت طبخ غذا و پخش آن میان مردم و عزاداران امام حسین (ع) است، به علاوه توزیع غذا در دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی در این ایام معمول است.

در موارد بسیار نذری را که ماهانی‌ها ادا می‌کنند، نذری‌ است که نسل‌های گذشته و پدران و اجدادشان بر ذمه خود گذاشته بودند و در واقع نذورات در ماهان یاد کردن گذشتگان و پیوند با گذشته نیز هست.

البته نذری در ماهان فقط به توزیع مواد خوراکی محدود نمی‌شود، بلکه تسری دادن این سنت به نذرهای معنوی نظیر روضه، ختم قرآن، ذکر صلوات نیز می‌تواند در تزکیه نفس و ارتقای روحی عزاداران تأثیر بسیاری داشته باشد.

به هر حال در هر محفلی که دیگی به نیت ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) بر اجاق گذاشته شود، شمعی در دل سقاخانه‌ای افروخته شود و یا باران اشکی بر کویر گونه‌هایمان بنشیند، در حقیقت چراغ آگاهی روشن شده است‌ تا در این ایام همراه با شورمان شعور و معرفت اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) را بیشتر در‌یابیم.

انتهای پیام/2446/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول