به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی ادارهکل راه و شهرسازی استان فارس، در نشست این سرمایهگذاران با قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، ظرفیتها و پتانسیلهایی که این خط راهآهن ایجاد میکند مورد گفتوگو قرار گرفت.
قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در این نشست گفت: کنسرسیوم اوکراینی در زمینه پروژههای راه آهن و مترو سابقه بسیار خوبی دارند که امیدواریم بتوانیم از حضور آنها در بحث احداث راه آهن شیراز - اهواز استفاده کنیم.
هوشنگ عشایری با بیان این که در فارس چهار پروژه مصوب راه آهن داریم که بودجه قانونی دارد اضافه کرد: یکی از این پروژهها با شرکت چینی (شیراز – بوشهر - عسلویه) به توافق نهایی رسیدهایم و در دست احداث است.
وی ادامه داد: راه آهن شیراز - جهرم - لار - بندرعباس به طول 700 کیلومتر نیز سرمایهگذار ایرانی دارد که برای احداث این خط راه آهن، طرف ایرانی خود به دنبال جذب سرمایهگذار است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به اینکه برای راه آهن شیراز – اهواز به دنبال سرمایهگذار هستیم، ابراز داشت: فاز صفر این راه آهن توسط مشاور طراحی و سه مسیر نیز برای احداث آن پیشنهاد شده است.
قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به اینکه طول کوتاهترین مسیر راه آهن شیراز - اهواز 521 کیلومتر است، عنوان کرد: در مسیرهای پیشنهادی طول بیشترین مسیر 626 کیلومتر است و در مجموع شش سال برای احداث این راه آهن پیشبینی شده که باید به اتمام برسد.
عشایری اضافه کرد: آن مسیری که طول بیشتری دارد از مناطق شهری و سکونتگاهی بیشتری عبور میکند و برای بار و مسافر صرفه بیشتری دارد و کوتاهترین مسیر تنها مسافر و بار مبدا و مقصد را دارد.
وی با بیان اینکه خط راهآهن شیراز - اهواز پتانسیلهای دیگری ایجاد میکند، اذعان داشت: ظرفیتی نزدیک به 5 میلیون تن برای جابهجایی بار و 500 هزار مسافر در سال برای این راه آهن پیشبینی شده است.
قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، نحوه اجرای این پروژه را به صورت سهم 50 درصدی دولت که وزارت نفت متقبل شده و 50 درصد بخش خصوصی تشریح کرد و ادامه داد: هزینه ساخت و احداث این پروژه 500 میلیون یورو معادل 2 هزار میلیارد تومان است.
وی در پایان هدف از اجرای این پروژه را اتصال میدانهای گازی استان فارس (فراشبند) به میادین نفتی خوزستان (صنایع پتروشیمی) عنوان کرد و ویژگی راهآهن شیراز -اهواز را قابل اتصال بودن به شبه جزیره هند، عراق و جزایر خلیج فارس عنوان کرد.
انتهای پیام/2448/ذ/ث3001