اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

تهیه بانک ژنی اسبچه خزری / طرح ملی گونه‌های دامی نیازمند اعتبار

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور با اعلام اینکه بانک ژنی اسبچه خزری تهیه شده است گفت: پنج طرح ملی برای گونه‌های دامی در کشور تهیه شده که اجرای آن منتظر اعتبارات است.

تهیه بانک ژنی اسبچه خزری / طرح ملی گونه‌های دامی نیازمند اعتبار

محمد سیدعلیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اشاره به اینکه ایران در تنوع گونه‌های نژادی در دنیا بی‌نظیر است، اظهار داشت: در تنوع ژنی گوسفند، بز، گاو و اسب مطالعاتی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در اسب هفت نژاد دره شوری، کاسپین، عرب، کرد قره باغ و نژادهای دیگر در کشور وجود دارد که به دلیل اینکه بحث شیر و گوشت مورد نظر نبوده به آنها بی‌توجهی شده و این سبب شده است که برخی نژادها که به عنوان مخازن ژنی هستند در معرض انقراض قرار بگیرند.

سیدعلیان با اشاره به اینکه کاسپین یا اسبچه خزر نیز از این موارد است که نیاز به توجه بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر بانک ژن این حیوان در مرکز اصلاح نژاد کشور تهیه شده و به دنبال این هستیم که با ایجاد فضای کسب و کار برای اسب‌داران و باشگاه‌داران پرورش این اسب را اقتصادی کرده و شرایطی ایجاد کنیم که مردم به حفظ و حراست این گونه بپردازند.

وی با اعلام اینکه برای همه گونه‌های دامی کشور برنامه داریم و طرح ملی تا افق 1404 نوشته شده است، گفت: برنامه درباره پهنه‌بندی اقلیمی و ظرفیت‌های آمایش سرزمینی کشور با رویکرد اقتصادی کردن و تولید این گونه‌ها صورت گرفته است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور با اشاره به اینکه پنج طرح ملی برای دام‌ها گوسفند، بز، گاو، گاومیش و شتر تدوین شده است، اظهار داشت: برنامه ملی اسب را نیز در دستور کار داریم اما این برنامه‌ها مشروط به تامین اعتبار است تا بتوانیم تقدیم دولت کرده و آن را اجرایی کنیم.

وی گفت: طرح‌های ملی گوسفند، بز و گاومیش به صورت پایلوت آماده شده است اما برای استفاده در سطح ملی ظرفیت‌های بیشتری نیاز است.

انتهای ‌پیام/86011/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول