اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دشتی خاستگاه آیین‌های مذهبی / آیین محرم در روستای درازی

شهرستان دشتی خاستگاه بسیاری از آیین‌های مذهبی در استان بوشهر است.

دشتی خاستگاه آیین‌های مذهبی / آیین محرم در روستای درازی

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی، مردم روستای درازی نیز مثل تمام نقاط شهرستان دشتی مراسم دهه اول محرم را با شکوه خاصی برگزار می‌کنند.

این روستا که در 12 کیلومتری غرب خورموج مرکز شهرستان قرار دارد از روستاهای باسابقه دشتی است و به نقل از لغت‌نامه علامه دهخدا 200 سال پیشتر جمعیت آن 900 نفر بوده است.

این روستای کوچک آن قدر به بزرگی مشهور بوده که آخوند ملاعلی مجتهد از نجف به این روستا هجرت می‌کند و عالمانی مثل آیت‌الله سیدغلامحسین مجتهد و سید استهباناتی در آن به تدریس مشغول بوده‌اند.

شیخ‌علی عاشوری نخستین محلی‌سرای استان و پدربزرگ شهید شیخ ابوتراب عاشوری نیز زادگاهش درازی است و در این مکتب رشد و نمو می‌کند.

حسینیه و مسجد جامع این روستا نیز قدمتی بیش از صد سال دارند، در سال 1310 ق رئیس محمد کدخدای وقت درازی اقدام به ساختن بنای حسینیه درازی می‌کند و در سال 1317 قمری نیز مسجد را بنا می‌گذارد.

آغاز کار حسینیه در ماه رمضان بوده و معمار آن کازرونی بوده و سنگ بنا را زایرابراهیم میرزا غلامرضا می‌گذارد این بنا که از لحاظ معماری در استان کم‌نظیر است دارای سه طاق و سه ستون است و از طاق‌های توخالی تشکیل شده و روی ستون‌ها از پشت بام طاق زده شده تا فشار زیادی بر ستون‌ها وارد نشود.

مصالح به‌کار رفته در حسینیه سنگ و گچ بوده و هیچ تخته یا چوبی در سقف آن به‌کار نرفته و ناودان‌های آن نیز سنگی است.

ملاحسن میرزا در توصیف این حسینیه سروده است:

این حسینیه که باشد زشرف عرش عظیم

بر در کفش کنش روح قدس گشته مقیم

پی سقایی او خضر نبی جام به کف

بهر فراشی او فرش به دوش ابراهیم

حوریانش شده جاروب کش از مژه چشم

قدسیانش شده از اجنه فراش حریم

شده داوود ابر منبر او مرثیه خوان

مستمع آدم و نوح آمد و ایوب و کلیم

بانیش رئیس محمد که در افعال جمیل

مادر دهر شد از زادن همتاش عقیم

سنه هجریه بد 310 بعد هزار

که شد آراسته این روضه چو جنات نعیم

در این حسینیه همواره علما و روضه‌خوانان برجسته‌ای به وعظ و روضه‌خوانی مشغول بوده‌اند و از زمان تاسیس تاکنون در ماه محرم و صفر روضه‌خوانی برگزار می‌شود.

در ایام ماه محرم و دهه اول آن صبح، عصر و شب مراسم عزاداری و روضه‌خوانی برگزار می‌شود و تا شب یازدهم روضه‌خوان هر شب را به یک شخصیت یا واقعه‌ای از حادثه عاشورا اختصاص می‌دهد و پیش از روضه نیز نوحه پامنبری با موضوع مرتبط با مبحث روضه‌خوان خوانده می‌شود.

در نوحه پامنبری گروهی دایره وار نشسته و دو تا سه نفر به عنوان تک‌خوان نوحه‌ای خوانده و دیگران جواب می‌دهند.

نوحه‌های پامنبری غنای موسیقیایی بالایی دارد و تمام نوحه‌ها توسط شاعران و مداحان بومی ساخته شده است و شیخ علی عاشوری از شاعران و روضه‌خوانان این روستا یکی از برجستگان نوحه‌های پامنبری است.

نوحه‌های دهه اول محرم

در شب اول نامه یزید به ولید والی مدینه روایت می‌شود و نوحه ماه محرم در جهان شور دگر دارد خوانده می‌شود، شب دوم حرکت امام از مدینه به مکه نقل می‌شود و نوحه آمد محرم شد موسم غم یا نوحه‌های از این دست خوانده می‌شود.

شب سوم روضه‌خوان داستان ورود امام به کربلا را می‌خواند و نوحه چون کشتی آل عبا در کربلا لنگر شکست می‌خوانند، شب چهارم وقایع حضرت مسلم و نوحه شد ماه عزار طالع شادی به سرآمد، شب پنجم اختصاص به دو طفلان مسلم دارد و از جور گردون غم بیشتر شد، طفلان مسلم چون دربدر شد خوانده می‌شود.

شب ششم درباره حر و جمع‌آوری نیرو برای لشگر امام و یزید و نوحه در کربلا حر ریاحی با صد آه و افغان زد بوسه بر خاک قدوم شه تشنه‌کامان، شب هفتم حضرت قاسم و نوحه گفت قاسم با فغان کی عروس مضطرم، شب هشتم علی‌اکبر و نوحه شهزاده اکبر شد روان چون جانب میدان، شب نهم حضرت ابوالفضل و نوحه شاه شجاعان عرب میرغضنفرفر و شب دهم علی‌اصغر و نوحه‌ای عندلیبان گلشن خراب است و ظهر عاشورا شهادت امام حسین و نوحه چون شاهدین پوشید کفن خوانده می‌شود که با ختم روضه و شهادت امام حسین(ع) جمعیت به پا خواسته و نوحه ای ذوالجناح باوفا کو حسین من می‌خوانند و سپس حلقه‌های سینه‌زنی تشکیل می‌دهند و عزاداری می‌کنند.

در این روستا از ابتدای ماه محرم با نذورات مردم تا روز ظهر عاشورا نهار داده می‌شود.

علم‌گردانی در روستای درازی

علم‌گردانی از دیگر مراسماتی است که سابقه دیرینه‌ای در این روستا دارد و سید عبدالحسن سید جعفر بانی علم بوده و پس از فوتش فرزندان و نوادگانش بانی آن بوده و هستند؛ سابق روز هشتم و نهم علم‌گردانی می‌شده اما در سال‌های اخیر هفتم و هشتم محرم علم می‌گردانند واین علم در روستا چرخیده و در تمام خانه‌های روستا می‌برند و پس از اینکه در تمام خانه‌ها چرخیده شد به حسینیه برده و تا سیزدهم در حسینیه گذاشته شده و سپس با مراسم خاصی به منزل بانی علم می‌برند.

مراسم سینه‌زنی نیز به شکل بوشهری برگزار می‌شود با این اختلاف که سینه بوشهری دو دست است و سینه‌زنی مردم این روستا به شکل یک دست و مثل واحد است.

لیله و بیت‌خوانی، چاووش‌خوانی، ذکر و صبحدم‌خوانی که پیش از اذان صبح عاشورا خوانده می‌شود از دیگر آیین‌هایی است که در این روستا به اجرا در می‌آید.

---------------------------------

گزارش از: اسماعیل حاجیانی

--------------------------------

انتهای پیام/66001/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول