اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

16 سینمای آذربایجان غربی غیرفعال است

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: از 19 سینمای موجود در آذربایجان غربی 16 سینما غیرفعال و فقط سه سینما فعال است.

16 سینمای آذربایجان غربی غیرفعال است

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا نوروزی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در ارومیه به اهمیت سینما در تعیین سطح فرهنگ جامعه پرداخت و از مسائل و مشکلات پیش روی سینماهای استان و راهکار‌های مورد نظر خود برای حل این مسائل و مشکلات سخن گفت.

نخستین فیلم در سینماهای آذربایجان غربی در سال 1310 اکران شد و نخستین سینمای آذربایجان غربی نیز با 315 صندلی در خوی آغاز به کار کرد و در شهرستان ارومیه نیز به عنوان مرکز استان سینما آزادی ارومیه در سال 1340 به بهره‌برداری رسید.

19 سینما در آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد فقط سه سینما و آن نیز در ارومیه دائر است که درآمد حاصل از این سه سینما کفاف هزینه‌های آن را نمی‌کند و در شرف تعطیلی هستند.

کمبود بودجه و عدم تخصیص بودجه فرهنگی در زمینه تجهیز و بازسازی سینماها از جمله دلایل بنیادین در راکد بودن سینماها و روند رو به زوال سینماهای آذربایجان غربی است.

یکی از دغدغه‌های سینماداران کاهش استقبال مردم از فیلم‌های در حال اکران است که با ادامه این روند هزینه‌های تحمیل شده از درآمد حاصل بیشتر خواهد بود که این موضوع نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی سینماداران است.

تهیه و پخش فیلم‌های جذاب، پرمحتوا و تاثیرگذار باید در دستور کار قرار گیرد و تا زمانی که فیلم‌های مناسب تهیه و پخش نشود نوجوانان و جوانان همواره جذب فیلم‌های خارجی شده که در آنان تاثیر مخربی دارد و به نوعی آنان را از فرهنگ کشور خود دور می‌کند.

توجه مسئولان به مقوله سینما به عنوان مهم‌ترین مرکز اشاعه فرهنگی و توسعه فرهنگی جامعه می‌توان شاهد رونق و توسعه سینماهای کشور شد و آنان را از وضعیت نامناسب کنونی خارج کرد.

متن گفت‌وگوی رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی را در زیر می‌خوانید:

*دلیل توجه و اهمیت به حوزه سینما در کشور و جهان چیست؟

در حال حاضر فیلم و تصویر به عنوان موثرترین و تاثیرگذارترین مقوله‌های تبلیغاتی در جهان مطرح بوده که اگر توجه کنیم کشورهای خارجی بیشترین تلاش را در این زمینه دارند و با ایجاد هالی‌وود و بالی‌وود به راحتی توانسته با سرمایه‌گذاری یک انیمیشن و فیلمی ارائه دهد که در ذهن کودکان و نوجوانان طوری تاثیر بگذارد که حتی در زندگانی خود شخصیت نخست فیلم را الگو برای خود قرار دهد.

چنین فیلم‌هایی سبب می‌شود تصویر ذهنی کودکان و نوجوانان فقط شخصیت نخست فیلم را الگو قرار دهد که در این زمینه سینمای ایران نیز می‌تواند با معرفی صحیح و درست اسوه و الگوهای خود و ایجاد فیلم‌های تاثیرگذار در الگوبرداری کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد.

سینما جزو شاخصه‌های فرهنگ و تمدن یک جامعه بوده به طوری که وقتی سطح فرهنگی یک شهر بررسی می‌شود بحث تعداد سینماهای فعال و تعداد صندلی به نسبت جمعیت آن شهر است که با مقایسه این معیارها سطح فرهنگی یک شهر مشخص می‌شود.

به همین دلیل لازم است دست به دست هم داده و با همکاری و حمایت مسئولان خدمات شایسته و درخور مردم ایران اسلامی ارائه دهیم.

*وضعیت فعلی سینماهای آذربایجان غربی به چه صورت است؟

در کل استان آذربایجان غربی 19 سینما وجود دارد و از این تعداد 13 سینما متعلق به حوزه هنری آذربایجان غربی است.

در حال حاضر از این 13 سینما فقط سه سینما و آن نیز در مرکز استان در حال پخش فیلم هستند که حتی این سه سینما نیز جزو سینماهای فعال محسوب نمی‌شوند.

وضعیت ساختمان و تجهیزات این سه سینما در وضعیت وخیمی به سر می‌برد به طوری که بازسازی و حفظ این سه سینما نیاز شدیدی به کمک و مساعدت مالی دارد ولی تاکنون هیچ کمکی در این زمینه انجام نشده است.

*آیا درآمد حاصل از سینماهای آذربایجان غربی راضی کننده است؟

متاسفانه فروش بلیط در سینماها راضی کننده نیست و در آمد حاصل از این سینماها اصلا کفاف هزینه‌ها مورد نظر را نمی‌کند و از نظر اقتصادی در شرف تعطیلی هستند.

به خاطر وظیفه‌ای که در قبال مردم داریم و حق و حقوقی که مردم در زمینه بحث‌های فرهنگی و وجود سینما دارند این سه سینما همچنان پا برجاست.

*آیا سینماهای آذربایجان غربی به سیستم دیجیتالی مجهز شده است؟

بیشتر سینماهای کشور دیجیتالی نشده که این امر هزینه تهیه پوزیتیو را تحمیل می‌کند البته سینماهایی که به اسم دیجیتالی شدند اما در عمل دیجیتالی نبوده و سینماداران با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه رو به رو هستند در این میان سه سینما موجود در ارومیه هنوز با 35 میلی‌متری سال 40 فیلم پخش می‌کنند به طوری که اگر پخش فیلم 35 میلی‌متری نیز قطع شود این سه سینما نیز تعطیل خواهند شد.

وضعیت سینماها وخیم‌تر از وخیم است و رفته رفته بحث فیلم 35 میلی‌متری منسوخ شده و به طرف بحث دیجیتالی حرکت می‌کند.

در حال حاضر هیچ یک از سینماهای آذربایجان غربی از امکانات دیجیتالی برخوردار نبوده و فیلم 35 میلی‌متری سال 40 از آپارات‌های قدیمی پخش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اگر اکنون فیلم 35 میلی‌متری قطع شود عملا سه سینمای آذربایجان غربی به اجبار تعطیل می‌شوند مگر اینکه همت کرده و با مجهز کردن این سه سینما به سیستم دیجیتالی بخواهیم این سه سینما را حفظ کنیم که حداقل این سه سینما را به امکانات دیجیتالی مجهز کنیم.

*راه نجات سینماهای آذربایجان غربی از این مشکلات چیست؟

یکی از راه‌های نجات سینماهای آذربایجان غربی بحث تخصیص بودجه به مقوله سینماها است به طوری که از طرف حوزه هنری آذربایجان غربی پیشنهاداتی به استانداری ارائه شد و در صورتی که این پیشنهادات بررسی و تایید شود می‌توان اقداماتی در این زمینه انجام داد البته بدون بودجه نیز می‌توان کارهای موثری انجام داد به طوری که با سینماهای موجود و با تبدیل وضعیت و تغییر کاربری سینماها می‌توان مشکلات آن‌ها را حل کرد.

*راهکارهای رونق سینماهای آذربایجان غربی؟

در حال حاضر سینما در دو جهت می‌تواند در راستای پیشرفت به جلو حرکت کند که این دو جهت شامل بخش نرم افزاری و بخش سخت افزاری است.

بحث نرم افزاری بحث فیلم باکیفیت بوده و بحث سخت‌افزاری بحث بازسازی و تجهیز سینما است به طوری که بحث سخت افزاری و نرم افزاری لازم و ملزوم هم هستند.

در بحث فیلم‌سازی حوزه هنری زیاد دخیل نیست و با کمبود بودجه نیز نمی‌تواند به این مقوله وارد شود به طوری که در مقوله فیلم‌سازی با ورود وزارت ارشاد به این مقوله می‌‌‌تواند با ساخت فیلم‌های باکیفیت و استفاده از فیلم‌سازان برجسته کمک وافری به رونق سینماها بکند.

در بحث سخت افزاری نیز نیازمند بودجه برای بازسازی و ایجاد سینماهای جدید و به روز بوده به طوری که سینماها بتوانند در شان مردم برنامه و فیلم پخش کنند تا استقبال مردم نیز در این زمینه افزایش یابد.

مطمئنا اگر دو مقوله سخت افزاری و نرم افزاری در کنار یکدیگر قرار گیرند سینماها از رونق خوبی برخوردار خواهد شد.

همه مسئولان ذیربط آذربایجان غربی در قبال فرسوده و بی‌کس ماندن سینماهای آذربایجان غربی مسئول هستند و باید در این زمینه با حمایت مسئولان، بودجه‌ای در خور مراکز اشاعه فرهنگ تخصیص یابد.

در حال حاضر ساختار فیزیکی سینماهای آذربایجان غربی پاسخگوی نیاز مخاطب نیست و در این زمینه باید اقدامات اساسی برای بازسازی سینماها صورت بگیرد.

رونق سینماها به تحول بنیادین در بخش سخت افزاری و نرم‌افزاری نیازمند بوده و رونق سینماها با ساخت و تهیه فیلم‌های با محتوای قوی و تجهیز سینماها به تکنولوژی روز امکان‌پذیر است.

با توجه به توسعه و ترویج وسایل ارتباطی از جمله ماهواره، اینترنت و توسعه شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای سبب کاهش مخاطب در سینماها و در نتیجه رکود سینماها شد که در این راستا سینماها نیز باید همگام با تکنولوژی روز به امکانات و تجهیزات نوین مجهز شوند تا برای مخاطبان جذابیت داشته باشند و شاهد رونق سینماها در کشور و به خصوص در آذربایجان غربی باشیم.

انتهای پیام/61005/ب40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول