اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد فناوری و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد

فاصله فکری فیلم‌سازان با زن ایرانی در تاریخ سینمای ایران

یک کارشناس ارشد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نگاهی به حضور زن در سینمای ایران نشان می‌دهد در اکثر دوره‌ها سرمایه‌گذاران از لحاظ فکری با جامعه زن ایرانی فاصله داشته و از زن در جهت سرگرم‌کنندگی جامعه بهره بردند.

فاصله فکری فیلم‌سازان با زن ایرانی در تاریخ سینمای ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن مسعودی ظهر امروز در همایش آسیب‌شناسی زن در سینمای ایران در محل کانون دختران آفتاب دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: هنگامی که از زن در سینما سخن می‌گوییم منظور سینمایی است که زن در آن بازنمایی شده باشد.

وی گفت: در دوره اول سال‌های 1309 در سینما هشت فیلم ساخته شده که در 6 فیلم آن زن حضور داشت.

مسعودی اظهار کرد: مهم‌ترین مضامین و بخش‌های فیلم‌های سال‌های 1328 بیشتر لذت جنسی، رقص و آواز و نمایش برای جلب مخاطب بود.

کارشناس ارشد دانشگاه امام صادق(ع) افزود: در دوره سوم سینمای ایران تا سال 1348 که ستاره‌سازی در سینمای ایران شکل گرفت 436 فیلم در این دوره تولید شد که محتوای فیلم‌ها به سمت جنایی و پلیسی شدن رفت.

مسعودی با بیان اینکه در دوره چهارم تا سال 1357 آفت سینمای ایران، تولید فیلم‌های جاهلی با کارکرد مستتر نقش زن در حد بهانه و دست‌آویز بود، گفت: در سینمای قبل از انقلاب گیشه خیلی مهم بود و در سال‌های آخر پهلوی، زن سینمای ایران را رونق داده بود.

وی افزود: در سینمای سال‌های پس از انقلاب تا سال 1376 حدود 750 فیلم داریم که طی این سال‌ها اصلاً زن در سینما حضور ندارد و زن را به خاطر تصاویری که در سینمای قبل از انقلاب بوده از سینما حذف می‌کنند.

مسعودی گفت: چالش‌های زنان در ارتباط با جامعه و محیط بیرون و گرایش‌های تانیث‌گرایانه در فیلم‌های دهه 70 کم‌کم باعث ورود دوباره زن به سینما می‌شود که از آن جمله فیلم لیلا، بانوی اردیبهشت و سارا هستند.

وی در پایان با اشاره به فیلم "خیلی دور، خیلی نزدیک" به نمونه‌ای موفق از زن ایرانی و نقش لطیف زن در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران در تاریخ سینمای ایران از لحاظ فکری و جغرافیایی با جامعه زن ایرانی فاصله داشتند و با کپی‌برداری از زن در جهت سرگرم‌کنندگی جامعه بهره بردند.

انتهای پیام/2202/غ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول