اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره موسسه آمایش سرزمین

مسئله آب یکی از موارد مهم آمایش سرزمین است

عضو هیئت ‌مدیره موسسه آمایش سرزمین گفت: مسئله آب یکی از موارد مهم آمایش سرزمین است.

مسئله آب یکی از موارد مهم آمایش سرزمین است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسن‌علی غیور شنبه شب در نخستین نشست اعضای انجمن آمایش سرزمین به بحث آب به عنوان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در حیات انسان و ضرورت برنامه‌ریزی برای آن اشاره و اظهار کرد: ممکن است کشوری از سرمایه نفت و طلا توسعه و بعد از مدتی این توسعه متوقف شود  اما وابستگی به آبو توسعه با آب  از جمله مواردی است که همیشه تداوم داشته است.

وی با بیان اینکه سالیانه 40 هزار متر مکعب آب از زمین تبخیر می‌شود و سپس بر می‌گردد، افزود: تنها 14 هزار کیلومتر از آبهای جهان در اختیار بشر است و بقیه به اقیانوس‌ها،تالاب‌ها و دریاچه‌ها می‌ریزد.

عضو هیئت‌مدیره موسسه آمایش سرزمین با بیان اینکه اگر این آب‌ دریاچه‌ها خشک شود، مشکل زیست محیطی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: کشور ما یک کشور خشکی است که نسبت به وسعتمان یک سوم بارش باران را در اختیار داریم که به نسبت متوسط جهان که 850 میلی‌لیتر است، سهم ناچیز 250 میلی‌لیتر باران در سال را داریم.

غیور با بیان اینکه بیشترین جمعیت ایران در ارتفاعات زاگرس و البرز هستند، متذکر شد: کسی که کار آمایش سرزمین انجام می‌دهد، باید به مسئله آب توجه ویژه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ذخایر آب کشور حتی تا عمق 140 کیلومتری هم کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: کشاورزی در آینده با خطرات بسیاری رو‌به رو است.

عضو هیئت‌مدیره موسسه آمایش سرزمین به توزیع یکنواخت آب اشاره کرد و افزود: سهم سرانه هر نفر از مصرف آب 250 میلی‌لیتر است و این در حالی است که با توجه به در نظر گرفته سایر خدمات آب‌بر این سرانه به یک هزار و 400 میلی‌لیتر برای هر نفر می‌رسد.

غیور با تأکید به این نکته که سرانه آب در جهان رو به کاهش است، گفت: به عنوان مثال در طی 30 ساله گذشته در ایران مصرف آب دو برابر شده است و این در حالی است که 75 میلیارد متر مکعب آب فسیل از زیر زمین استخراج شده است.

وی متذکر شد: 40 درصد آب زیر کشت ما از بین رفته است و این در حالی رخ می‌دهد که جمعیت  رو به فزونی رفته است.

غیور اضافه کرد: بسیاری از امراض جدید همچون «آلزایمر» و «ام اس» نمونه بارز آلودگی‌های آب است که این امر با توجه به کاهش ذخیره‌های آبی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

انتهای پیام/63012/ذ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول