اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس کودکان مرکز بهداشت بویراحمد مطرح کرد

برنامه‌های بهداشتی برای سلامت کودکان / والدین هوشیار باشند

کارشناس کودکان مرکز بهداشت بویراحمد در خصوص علت مرگ‌و میر کودکان اشاره کرد و گفت: والدین باید نسبت به مشکلات حوزه کودک آگاه باشند.

برنامه‌های بهداشتی برای سلامت کودکان / والدین هوشیار باشند

گلرخ صیادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به برنامه‌های اجرایی مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد جهت سلامت کودکان اشاره کرد و گفت: این مرکز برنامه کودک سالم، کودک مانا، مرگ و میر نوزادان و مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماهه را در دستورکار قرار داده است.

وی هدف از برنامه کودک سالم را طراحی نظام غربالگری استاندارد مراقبت از کودکان پنج تا هشت سال عنوان کرد و ادامه داد: کودکانی که از مراقبت مطلوب برخوردار هستند در آموزش و سایر خدمات اجتماعی از دیگر افراد جامعه جلوتر هستند؛ از این‌رو توجه به تکامل کودکان در سنین زیر هشت سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این مسئول با بیان اینکه در برنامه مراقبت کودک سالم تمام کودکان کمتر از هشت سال که به واحد بهداشتی ارجاع داده می‌شود، متذکر شد: کودکان هدف از نظر وضعیت عمومی، تغذیه، وزن، قد، دور سر، دهان و دندان، بینایی، تکامل، واکسیناسیون و مکمل‌های دارویی و آزمایش‌ها ارزیابی می‌شوند.

صیادی، هدف از اجرای برنامه کودک سالم را کاهش مرگ و میر کودکان کمتر از پنج سال، افزایش آگاهی جامعه و افزایش درصد پوشش مراقبت کودکان سالم عنوان کرد و بیان داشت: فعالیت‌های ستادی برنامه‌ریزی در خصوص مهمترین برنامه مراقبتی کودکان که شامل کنترل رشد و تکامل کودک، پیشگیری از سوانح و حوادث کودکان و رابطه مقابل والدین با کودک و تغذیه آن از اهداف مهم این ستاد است.

کارشناس کودکان مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، برنامه‌ریزی عملیاتی را شامل نظارت و پایش بر آموزش‌ها، نحوه اجرای برنامه‌ در واحدهای ارائه دهنده خدمت، آموزش و اطلاع‌رسانی، پشتیبانی، گزارش گیری و ارزشیابی فعالیت‌ها عنوان کرد و اذعان داشت: انتظار می‌رود والدین و مسئولان امر نسبت به این امر توجه بیشتری داشته باشند.

وی، دومین برنامه کاری مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد را مانا عنوان کرد و ابراز داشت: مراقبت از کودکان بیمار کمتر از پنج سال از استراتژیک مانا به تمامیت سلامت کودک نگاه می‌کند و صرفا بیماری کودک علاوه بر درمان کنونی و بهره‌جویی از مراقبت‌های از دست رفته برای ارائه خدمات پیشگیری اولیه خانواده‌ها را در درمان کودک در منزل درگیر می‌کند.

صیادی، مهم‌ترین علت مرگ‌و میر کودکان زیر پنج سال را سوانح و حوادث، ناهنجاری‌های مادرزادی، آموزش در زمینه سوانح حوادث به مادران باردار، آموزش در زمینه نشانه‌های خطر در کودکان به مادران، آموزش در زمینه بیماری‌های تنفسی و عفونی انگلی و آموزش در زمینه ناهنجاری‌های ژنتیکی و ارجاع خانوارها دارای مشکل به مراکز مشاوره را از برنامه‌های مهم مراکز بهداشتی، عنوان کرد.

انتهای پیام/82011/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول