اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار

محصولات کشاورزی مازندران وارد بورس کالا شد

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزشی بورس کالای ایران گفت: برای نخستین بار محصولات کشاورزی مازندران وارد بورس کالا شد.

محصولات کشاورزی مازندران وارد بورس کالا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، علی پناهی بعدازظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت کشت و صنعت دانه‌های روغنی و افتتاح انبار فروش محصولات کشاورزی در تالار بورس که در شرکت کشت و صنعت مرکز مازندران برگزار شد، بیان داشت: بورس کالای ایران از سال 82 تشکیل و حدود 187 نوع کالای اساسی در بورس قابل معامله است.

وی حوزه محصولات قابل معامله در بورس کالا را شامل محصولات فلزی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و نیز کشاورزی دانست و ادامه داد: سال گذشته 67 هزار میلیارد تومان ارزش معاملات ما در بورس کالا بود که 12 درصد از تولید ناخالص داخلی در بازاری شفاف شکل گرفت.

پناهی سهم محصولات کشاورزی را در بورس کالا کمتر از یک درصد دانست و  گفت: سال گذشته 36 هزار قرارداد در بورس کالای ایران انجام شد.

وی فروش کالا در بورس را محل امنی برای معاملات و قراردادها عنوان کرد و افزود: بورس کالا سوخت ندارد.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزشی بورس کالای ایران با بیان اینکه بیش از 90 درصد معاملات و قراردادها در حوزه فولاد و فلزات بوده است، تصریح کرد: بیش از 50 درصد معاملات مربوط به فرآورده‌های نفتی بود.

این مسئول اظهار داشت: تاکنون در فروش محصولات کشاورزی از این بازار امن استفاده نشد.

وی تامین مالی در بورس کالا را بخشی از قرارداد با فروشنده کالا دانست و گفت: قرارداد در این بخش در قالب سلف است که فروشنده به دلیل نیاز مالی کالایش را با 4.5 درصد کمتر از قیمت بازار به فروش می‌رساند و سه ماه بعد تحویل انبار بورس می‌دهد.

پناهی تصریح کرد: در قالب این قراردادها سال گذشته در حوزه فلزات 18 هزار میلیارد تومان تامین مالی شد که از این میزان 28 درصد متعلق به بخش کشاورزی بود.

پناهی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 12 هزار میلیارد تومان در بازار بورس تامین مالی صورت گرفت، یادآور شد: 50 درصد تامین مالی برای تولیدکنندگان بود.

وی اجرای طرح ورود محصولات کشاورزی در بازار بورس را الگویی از کشور آفریقای جنوبی و هند دانست و گفت: تاکنون هیچ بخش کشاورزی به سراغ ما نیامده است.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزشی بورس کالای کشور  فرایند کار در ارائه محصولات کشاورزی را تشریح کرد و اظهار داشت: سامانه قبض انبار به صورت اینترنتی است.

وی افزود: انبار در سطح استان شناسایی و بعد با ضمانتی که از انباردار گرفته می‌شود کشاورزان محصولات خود را با فرایند مربوطه به انباردار تحویل می‌دهند.

پناهی قبض انبار را پشتوانه ارزی و اوراق بهادار برای فروشنده دانست و گفت: دستورالعملی تا چند ماه آینده به تصویب می‌رسد که کشاورز می‌تواند از طریق قبض انبار از بانک کشاورزی وام در طی دو ماه دریافت کند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی سامانه‌ای مهیا شد تا به عنوان شبکه بازاریابی بستری امن را برای فروش و خرید کالا فراهم کند.

انتهای پیام/86006/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول