اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تیشه به ریشه بسکتبال کردستان / سرمایه‌هایی که در آتش ندانم‌کاری سوختند

آنگونه که گارد رأس تیم بسکتبال شهرداری سنندج می‌گوید، سهل‌انگاری مسئولان موجب شده است بسکتبال کردستان سه سال عقب رفته و در آستانه نابودی قرار گیرد.

تیشه به ریشه بسکتبال کردستان / سرمایه‌هایی که در آتش ندانم‌کاری سوختند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بسکتبال از جمله رشته‌هایی است که سابقه دیرینه‌ای در تاریخ ورزش کردستان دارد و حضور نامدارانی از این استان در تیم‌های ملی دهه‌های مختلف که تا امروز نیز تداوم داشته است گواهی بر این مدعا است.

این ورزش در سال‌های اخیر به عنوان پرطرفدارترین رشته در میان اهالی این منطقه جلوه دیگری به سالن‌های ورزشی داده بود و موجبات حضور گرم اقشار گوناگون مردم از پیر و جوان و زن و مرد گرفته تا مسئولان و متولیان استان را فراهم آورد.

بسکتبال کردستان تا سال گذشته در قالب هیئت استان در رقابت‌های باشگاهی کشور در لیگ‌های مختلف حضور داشت تا اینکه در سال 91 شهرداری سنندج حمایت مالی از این تیم در مسابقات لیگ دسته یک ایران را بر عهده گرفت.

در آن رقابت‌ها شهرداری در آستانه صعود به لیگ برتر نیز قرار داشت که در نهایت در پلی‌آف برابر کاله مازندارن مغلوب و ناچار شد فصل جاری را نیز در لیگ پشت سر بگذارد.

آغاز ماجرا؛ شوک بزرگ

اما در حالی که همگان منتظر آغاز رقابت‌های این فصل و حضور و درخشش مجدد بسکتبال استان بودند به ناگاه خبری که توسط یکی از بازیکنان این تیم رسانه‌ای شد همه را شوکه کرد، خبر کوتاه و گویا بود: شهرداری سنندج از جمع تیم‌های حاضر در لیگ یک کنار گذاشته شد.

این مطلبی است که "پوریا گل‌محمدی" گارد رأس تیم بسکتبال شهرداری اعلام می‌کند. وی متولد سال 67، دانشجوی رشته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی است و آنگونه که خود می‌گوید: 15 سال است بسکتبال بازی می‌کند.

وی در تشریح اتفاقی که برای تیم بسکتبال سنندج رخ داده است می‌گوید: قرعه‌کشی اولیه لیگ دسته یک کشور در تاریخ 25 شهریور ماه برگزار شد و طی آن 21 تیم حاضر در رقابت‌ها در چند گروه قرار گرفتند و با مشخص شدن گروه بندی ما نیز قرار شد تیم استان در روز دهم آبان ماه نخستین بازی خود را در چارچوب این پیکارها و برابر فولاد ماهان اصفهان برگزار کند.

گل‌محمدی ادامه می‌دهد: "طبق اعلام فدراسیون و سازمان لیگ تمام تیم‌ها باید تا تاریخ 21 مهر ماه تمامی مدارک لازم از جمله فیش 25 میلیون تومانی ورودیه مسابقات را به فدراسیون ارسال کنند."

این در حالی است که بنا به دستور کتبی رئیس‎جمهور استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و کردستان به عنوان استان‌های منطقه محروم از پرداخت ورودیه مسابقات در تمام رشته‌های ورزشی معاف هستند.

گل‌محمدی با اشاره به این نامه می‌گوید: این دستور کتبی در تاریخ هشتم مهر ماه به دست هیئت بسکتبال کردستان رسیده و آن را برای مدیر ورزش باشگاه شهرداری و عضو هیئت مدیره ارسال می‌کنند اما وی به جای آنکه در مهلت قانونی ارسال مدارک تیم‌ها این موضوع را به فدراسیون بسکتبال اعلام کند آن را نزد خود نگاه می‌دارد و در واقع کم‌کاری می‌کند.

بازیکن تیم بسکتبال شهرداری سنندج ادامه می‌دهد: نامه معافیت تیم استان از پرداخت ورودی مسابقات را پس از اتمام مهلت قانونی تکمیل مدارک در تاریخ 6 آبان ماه به من تحویل دادند تا به فدراسیون ببرم، در حالی که اصولاً این کار نه وظیفه بازیکن که مسئولیت مدیر اجرایی تیم است اما من به خاطر دلسوزی برای بسکتبال استان این اقدام را انجام دادم.

گل‌محمدی می‌گوید: در تاریخ 7 آبان‌ماه در جلسه‌ای که سازمان لیگ در فدراسیون تشکیل داده بود من را راه ندادند و اعلام شد به دلیل اینکه چند تیم دیگر مانند شما مدارک را تحویل نداده‌اند حذف شده و با تغییر گروه‌بندی مسابقات را با شرکت 12 تیم برگزار می‌کنیم.

بارقه امید

گل‌محمدی در ادامه می‌گوید: در نهایت قرار شد چند تیمی که مدارک آنها ناقص بوده است و از لیگ کنار گذاشته شدند در رقابت‌هایی با عنوان گروه B لیگ دسته یک حضور یابند و در نهایت 2 تیم از میان آنها در رقابت‌های لیگ یک سال آینده حضور داشته باشند، اما با این وجود حق شرکت در لیگ امسال را نخواهند داشت.

به گفته گل‌محمدی فدراسیون به این تیم‌ها اعلام کرده بود تا تاریخ 13 آبان ماه فرصت واریز 25 میلیون تومان ورودی مسابقات برای تیم‌های دسته B وجود دارد که با پیگیری‌های ما شهردار کنونی سنندج دستور پرداخت آن را صادر کرد.

هیئت مدیره وارد می‎شود

بازیکن تیم بسکتبال شهرداری به کارشکنی‌های صورت گرفته در ادامه راه اشاره می‌کند و می‌گوید: شهردار سابق سنندج و رئیس هیئت مدیره باشگاه با بیان اینکه هیئت مدیره مخالف واریز این مبلغ به حساب است صراحتاً از عدم پرداخت آن صحبت کرد.

گل‌محمدی با بیان اینکه در سال گذشته طبق اعلام شهردار سابق، تیم با بودجه 120 تا 150 میلیون تومانی بسته شده است می‌گوید: با وجودی که شهردار فعلی از موافقت با هزینه 200 میلیون تومانی برای تیم خبر داده بود اما مدیر ورزشی باشگاه به نقل از هیئت مدیره اعلام کرد تنها 150 میلیون تومان در اختیار تیم قرار می‌دهیم که 25 میلیون تومان ورودی هم باید از قرارداد بازیکنان کسر شود.

وی با گلایه از اینکه در این فصل و پیش از آغاز این مشکلات باشگاه حتی حاضر به بستن قرارداد داخلی با بازیکنان نیز نشد می‌گوید: سال گذشته قرارداد بازیکنان با هیئت بسکتبال منعقد شده بود که شهرداری پس از پذیرفتن حمایت از تیم آن را امضا نکرد و تنها در پایان مسابقات با کاستن از مبلغ قراردادها آن را پرداخت کرد به گونه‌ای که از بازیکنانی که زیر 4 میلیون تومان قرارداد داشتند یک و از کسانی که بیش از 4 میلیون تومان قرارداد داشتند 2 میلیون تومان کسر شد.

گل‌محمدی در ادامه به گلایه‌های خود از مسئولان استان می ‎پردازد و می‌گوید: در تاریخ 6 آبان ماه که خبر دادند ما در حال حذف شدن هستیم از مدیرکل ورزش و جوانان کردستان خواستیم پیگیر این موضوع شود که وی نامه معافیت استان‌های محروم از پرداخت ورودیه مسابقات را به فدراسیون فاکس کرد که به جای آنکه به دست رئیس سازمان لیگ برسد در نهایت به دست من رسید!

گل‌محمدی دومین انتقاد خود را متوجه شهردار سنندج می‌کند و می‌گوید: وی نباید تنها خود را ملزم به پرداخت پول می‌دانست و می‌گفت در کار اجرایی دخالت نمی‌کنیم ضمن اینکه شهردار در تاریخ 11 آبان گفت مشکلی برای پرداخت 25 میلیون تومان ورودیه وجود ندارد و از طریق مدیر مالی آن را دریافت کنید.

وی می‌گوید: در حالی که ما دو روز به دنبال مدیر مالی شهرداری که عضو هیئت مدیره باشگاه نیز هست می‌گشتیم اما موفق به یافتن او نشدیم.

این بازیکن بسکتبال سومین انتقاد خود را متوجه هیئت مدیره باشگاه شهرداری می‌کند و می‌گوید: در حالی که تا پایان وقت اداری دوشنبه 13 آبان فرصت ارسال مدارک را داشتیم هیئت مدیره تازه دوشنبه‌شب اقدام به برگزاری جلسه به منظور تصمیم‌گیری برای پرداخت ورودی را کرد و جالب آنکه در نهایت هم تصمیم گرفتند آن را پرداخت نکنند.

گل‌محمدی اضافه می‌کند: در تاریخ 12 آبان ماه طی نامه‌ای از سالار مرادی نماینده سنندج در مجلس درخواست کمک برای حل موضوع کردیم اما نتیجه‌ای نگرفتیم.

وی با اشاره به اینکه در این موضوع باید استاندار ورود می‌کرد می‌گوید: حتی از مدیرکل ورزش و جوانان استان خواستیم تا این مسئله را در جلسه شورای عالی ورزش کردستان مطرح کند اما باز هم به این خواسته ما توجهی نشد.

سقوط و دیگر هیچ

گل‌محمدی می‌گوید:" حالا طبق قانون فعلی بسکتبال ما باید سال آینده در زیرگروه لیگ به میدان برویم و در صورت قهرمانی سال بعد از آن به لیگ دو خواهیم رسید و باز هم در صورت قهرمانی در لیگ به لیگ یک صعود می‌کنیم یعنی اگر 3 سال کار و تلاش فراوان انجام دهیم و شانس هم داشته باشیم به این جایگاهی که الان در آن هستیم باز می‎گردیم."

اکنون کردستان مانده است و بسکتبالیست‌هایی که دیگر رمقی برای ادامه فعالیت ورزشی ندارند، نه نایی برای فریاد و نه انگیزه‌ای برای بازی.

به طور قطع با این شرایط بازیکنان شاخص استان راهی سایر تیم‌های لیگی خواهند شد و آنچه می‌ماند خاکستری از سرمایه‌های ورزش کردستان است که باز هم با ندانم‌کاری از دست رفت.

فارس آمادگی دارد تا مواضع مسئولان را در این باره منعکس کند.

==============

گزارش از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول