اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از کارگروه اشتغال قزوین با حضور وزیر کار

از وزیر قزوینی تا دودهایی که آرزو می‌شود

حضور وزیر قزوینی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگروه اشتغال استان قزوین به عنوان نخستین سفر عضوی از اعضای هیئت دولت به این استان هرچند عجیب و قابل تأمل؛ اما با حواشی جالبی همراه بود.

از وزیر قزوینی تا دودهایی که آرزو می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، روز گذشته حضور علی ربیعی وزیر قزوینی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگروه اشتغال استان در سفر یک‌روزه وی به قزوین به عنوان نخستین سفر عضوی از اعضای هیئت دولت تدبیر و امید به این استان، هر چند پیش از مشخص نشدن استاندار تا حدی عجیب و قابل تأمل بود؛ اما حواشی جالبی به همراه داشت.

شاید وقتی دیگر...

گرچه این کارگروه قرار بود بنا به اعلام قبلی ساعت 15:30 و پس از افتتاح استخری واقع در شهرک مینودر در محل این اداره کل تشکیل شود، به علت لغو و جابه‌جایی برنامه‌های وزیر تصمیم بر آن شد که ساعت 14:30 همه برای شرکت در نشست کارگروه به سالن جلسات دفتر استاندار بروند و افتتاح استخر هم بماند تا شاید وقتی دیگر؛ یعنی پس از پایان کار کارگروه کار.

در نهایت 15:45 کارگروه با جیره‌بندی وقت سخنرانی در حضور وزیر کار و هیئت همراه، استاندار و معاونان، نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل استان، فرمانداران و جمع زیادی از مسئولان آغاز به کار کرد و رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس هم در میانه‌های صحبت وزیر و تقریباً اواخر وقت بود که به جلسه پیوست.

گلایه‌های احمد عجم، استاندار غیر بومی از تصدی فرصت‌های شغلی استان به دست نیروهای غیربومی و در کنار آن عدم تمایل هم‌وطنان به انجام مشاغل سخت که موجب قرار گرفتن این گونه مشاغل در اختیار اتباع می‌شود، از نکات قابل تأمل سخنان وی بود.

*حب‌الوطن من‌الایمان

مسئولان استان و سخنرانان نشست هم که گویی به تمامی حضور وزیر قزوینی در این کارگروه را فرصتی مغتنم شمرده بودند، یک به یک با تأکید بر قزوینی بودن آقای وزیر برای رفع مشکلات، از وی «از حیث حب الوطن من الایمان و شرایط ویژه استان کارگری و صنعتی قزوین» استمداد می‌طلبیدند.

یکی از این سخنرانان که حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بود، با استفاده از این فرصت و اشاره به اینکه «نوبخت (سخنگو و معاون رئیس جمهور) دارد همه همشهریانش را برای قزوین می‌چیند»، از ربیعی خواست تا در هیئت دولت از زادگاهش دفاع کند و خطاب به وی تصریح کرد که اگر این اتفاق نیفتد دست از سر وزیر برنمی‌دارد.

نوبت به جیره سه و نیم دقیقه‌ای مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر کارگروه اشتغال استان که رسید، مسعود بابایی با مجاب کردن عجم، رئیس کارگروه و عجله فراوان سعی می‌کرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین گزارش عملکرد را به وزیر بالای سرش ارائه کند.

وزیر که سخنانش را با مزاح با استاندار آغاز کرد، گویی هنگام نشستن در کنار عجم خاطرات سال‌های دور در ذهنش تداعی شده باشد، به دهه 60 گریزی زد و زمانی که هنوز صورت استاندار امروز مو در نیاورده بود و آن زمان با هم کار کرده‌اند و اینکه چه کارها کرده‌اند و چه سختی‌ها کشیده‌اند.

ربیعی از «نفتی شدن» فرهنگ جامعه و دوری از فرهنگ کار و تلاش انتقاد می‌کرد و اینکه باید سالانه 48 میلیون ساعت کار نیروهای شاغل در کشور جای این فرهنگ نفتی می‌نشست؛ اما امروزه کار نیروهای شاغل روزانه تنها نیم ساعت است.

انگار به ظاهر حرف‌های سخنرانان نشست در مورد حق و حقوق استان صنعتی قزوین وزیر را مجاب کرده بود که گفت از قزوین حمایت می‌کند و سعی می‌کند حق قزوین را بگیرد.

وزیر از وام‌هایی هم گفت که به اسم خوداشتغالی دریافت شده؛ اما صرف جراحی زیبایی بینی شده‌اند یا خرید پراید و پژو.

وزیر از 211 میلیون تومان اعتباری هم گفت که برای قزوین به ارمغان آورده و اینکه خودش در شورای پول و اعتبار هم فعالیت دارد و اگر طرح خوب و پخته‌ای در قزوین ارائه شود، از آن دفاع می‌کند؛ چراکه در لابه‌لای سخنانش هم با اذعان به قزوینی بودنش گفته بود که از خانواده امینی‌های قزوین است؛ اما نام فامیلش در شناسنامه ربیعی ثبت شده.

*بچه‌های خوب می‌مانند؟

وزیر کار دولت یازدهم که اظهار می‌کرد بیشتر کارکنان پیشین وزارت کار را نگه داشته «چون بچه‌های خوبی بوده‌اند» و فقط تعدادی را که احساس می‌کرده نمی‌توانند جوابگو باشند، تغییر داده؛ در جمع مدیران دولت دهم از «همکاران بدنه دولت» از قول خود و رئیس جمهور می‌خواست که نگاهی مجدانه به مسائل داشته باشند.

همان گونه که در ابتدای سخنانش هم گفته بود:« اعضای دولت در استان! ما باید موفق شویم؛ نه به خاطر موفقیت روحانی و دولت او؛ بلکه به این علت که عدم موفقیت، فقط آسیب به دولت نیست و کشور و انقلاب هم آسیب می‌بیند.»

وزیر کار با استناد به جامعه‌شناس بودنش با صراحت بیان می‌کرد: اگر نتوانیم به مشکلات پاسخ دهیم، به مشکل می‌خوریم و در حال حاضر هم آسیب‌های اجتماعی زیادی پیدا کرده‌ایم که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تدبیر دولت باید تغییرات اساسی و بنیادی در آن ایجاد کنیم.

ربیعی وجود دو میلیون زن سرپرست خانوار و افزایش طلاق‌ها را از جمله این آسیب‌ها برشمرد و شاید همین صراحت او بود که سبب شد مدیرکل بهزیستی قزوین در جیره‌ای که استاندار به عنوان رئیس کارگروه برای سخنرانی در اختیار وی گذاشت، علناً آمار آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد را نگران‌کننده بخواند و اعلام کند که برای تک تک این آسیب‌ها آمار مشخصی وجود دارد.

حسین افشار مقدم با بیان اینکه همه دولت‌ها روی سرمایه و ثروت تمرکز دارند که خود، افزایش رفاه را به دنبال می‌آورد، اظهار کرد: چون توزیع ثروت نرمال نیست، آسیب‌های اجتماعی تشدید می‌شود.

*رطب‌خورده و جیره‌بندی رطب

نکته جالب و قابل توجه دیگر در سخنان وزیر کار آنجا بود که داستان رطب‌خورده‌ای را به یاد می‌آورد که منع رطب می‌کرده.

اینکه برای رسیدن به اهداف و حل مشکلات، چهار سال مدت زیادی نیست و باید ارزش وقت را دانست و اینکه یکی از آسیب‌شناسی‌های ما در ایران آن است که زمان در کشور ما ارزش ندارد.

ربیعی به نوشته‌های یک شرق‌شناس که در زمان قاجار سفیر فرانسه بوده و به ایران سفر کرده اشاره کرد که نوشته بود: «در ایران زمان ارزش ندارد.» ولی اذعان داشت که برعکس وقت در کار بسیار مهم است.

*دودهایی که آرزو می‌شود

اما با همه این اوصاف وزیر کار در بخشی از سخنانش آرزو می‌کند که همه واحدهای شهر صنعتی البرز کار کند و «همه دودهای شهر صنعتی بالا برود؛ حتی اگر خود شهر را هم دود بگیرد.»

امید است سفر وزیر قزوینی کار به عنوان نخستین عضو از هیئت دولت یازدهم به استان صنعتی و کارگری قزوین گشایش درب امیدی باشد تا همان طور که آقای وزیر آرزو کرد؛ دود «کار» خانه‌های استان -حتی به قیمت دود گرفتن شهر- بالا برود؛ اما آرزوی «کار» جوانان استان دود نشود.

==============

گزارش از آسیه بهرامی

=============

انتهای پیام/77011/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول