اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بیشتر واحدهای صنعتی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدواریم در سال‌های بعد نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی و تولیدی استان قزوین پربارتر برگزار شود چراکه بیشتر واحدهای صنعتی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند.

بیشتر واحدهای صنعتی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند

غلامرضا شافعی در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی و تولیدی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: خوشبختانه در چهار سال گذشته به همت مسئولان و صنعتگران استان قزوین صادرات این استان دو برابر شده و به 400 میلیون دلار رسیده است.

این مسئول با اشاره به مشکلات موجود در عرصه صنعت و صادرات گفت: مشکلات واحدهای صنعتی استان قزوین مشابه واحدهای دیگر کشور است به طوری که بیشتر این واحدهای صنعتی از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و نوسانات ارزی در عملکرد واحدهای صنعتی استان قزوین نیز تاثیرگذار بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تصمیماتی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات اعمال شده واحدهای صنعتی را با مشکل روبرو کرده است.

شافعی تصریح کرد: با وجود اینکه ارز حاصل از صادرات باید به داخل کشور برگردد و صرف سازندگی و گردش واحدهای صنعتی شود اما نباید انتظار داشت ارز حاصل از صادرات منجر به تعهد صادرکنندگان شود.

وی افزود: واحدهای صنعتی از این جهت احساس نگرانی می‌کنند بنابر این نظام بانکی در شرایط تحریم اقتصادی باید خود را با واحدهای صنعتی و صادراتی تطبیق دهد و انتقال ارز را برای واحدهای صنعتی محقق کند.

این مسئول اضافه کرد: وزارتخانه سعی می‌کند این نوع مشکلات را با دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و مراجعی که محل تصمیم‌گیری برای رفع این مشکلات هستند مطرح کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اخیرا مصوبه‌ای در دولت به تصویب رسیده که بخشی از آن اجرا شده و بخشی دیگر به مرحله اجرا درنیامده که موجب شده واحدهای صنعتی گله‌مند شوند.

شافعی با اشاره به رابطه بین صنعت و دانشگاه گفت: درصد تحقیقات دانشگاهی که به تولید منجر می‌شود خیلی بالا نیست البته این امر مختص کشور ما نیست بلکه در بیشتر کشورهای دنیا به همین صورت است.

وی افزود: بنابر این برای رفع این مشکل باید در نحوه کار بازنگری شود و دستورالعمل‌های مربوط به آن تغییر یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر کسی کار تحقیقی انجام داده و پس از مطالعه طرح مشخص شده که آن طرح توجیه اقتصادی دارد اما صاحب آن فناوری از لحاظ منابع مالی با مشکل روبرو باشد، می‌تواند با مراجعه به سازمان از حمایت‌های مالی برخوردار شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به استفاده از صنایع نوین در صنایع گفت: در حال حاضر صنایع هایتک و نوین در بخش‌های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار گرفته که از جمله آنها می‌توان به استفاده از آن در حوزه پزشکی اشاره کرد.

شافعی افزود: در حوزه پزشکی با استفاده از صنایع هایتک و نوین دستگاه‌های همودیالیز در داخل کشور ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

انتهای پیام/2667/ت40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول