اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز صورت گرفت

نوای دلنشین نوحه «ایمان میرشکاری» در دیلم

همزمان با محرم حسینی نوای گرم و دلنشین مداح خوش‌آوازه بوشهری ایمان میرشکاری خیل عزاداران دیلمی را روانه مسجد جامع امام خمینی(ره) دیلم کرد.

نوای دلنشین نوحه «ایمان میرشکاری» در دیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم، صبح امروز در این آیین طبق معمول ابتدا عبدالرسول گله‌گیر از مداحان قدیمی و نوحه‌خوان پامنبری مسجد امام خمینی (ره) با نوحه معروف «وای حسینم وای» آغازگر مراسم سینه‌زنی بود سپس سید حسین مهدوی پیشخوان نوحه به پشت تریبون رفت و با نوحه آرامش سینه‌‌ها را گرم‌تر کرد.

پس از چند دقیقه حلقه صف اول بزرگ‌تر شد و ایمان میرشکاری وارد مسجد شد و با استقبال مهندس دریانورد رئیس شورای شهر دیلم و جمعی از هیئت امنای مسجد به وسط صف رفت و خود را آمده خواندن نوحه کرد.   

با ورود میرشکاری به مسجد بر تعداد عزاداران افزوده شد به طوری که شبستان مسجد و حیاط مسجد مملو از جمعیت شد تا جایی که جای پارک در کوچه اطراف مسجد برای موتورها پیدا نمی‌شد. البته خیلی از جوانان و عزاداران ساعت‌ها قبل از ورود ایشان به مسجد آمده بودند.

بالاخره میرشکاری پس از روبوسی با پیشخوان نوحه به پشت تریبون رفت و با نوحه «بیا ای ماه کنعان» جوانان مشتاق دیلمی را به صفوف منظم سینه‌زنی روانه کرد تا همنوا با نوحه گرم و عاشورایی‌اش سینه‌زنی کنند.

طبق معمول هر مداحی که از خارج شهرستان دعوت می‌شود شال عزایی بر دوشش می‌اندازند که این مراسم با حضور پیرغلام حسینی دیلم «سیف‌الله میگلی» و رئیس شورای شهر انجام شد و شال عزا بر تن این مداح جوان و خوش‌آوازه بوشهری انداخته شد.

با خواندن نوحه «برخیر عباس علی،برخیز ای پور ولی» و نوحه «شیعه باز دسته و غم» سینه گرم‌تر و گرم‌تر می‌شد.

ضربه‌های محکم عزاداران به سینه‌هایشان که با کوبیدن قدم‌های محکم پاها بر زمین همراه بود فضای مسجد را آکنده از شور حسینی کرده بود و فضا را برای خواند نوحه واحد آماده می‌کرد.

در نوحه واحد سینه‌زنان فقط یک ضربه به سینه می‌زنند و قدم‌ها را کمی سریع‌تر برمی‌دارند و فقط به صدای نوحه گوش می‌دهند و به عشق اباعبدالله (ع) با شور و حال خاصی به سینه‌زنی می‌پردازند.

در این میان عده‌ای به سردستگی «اکبر زاهدی‌پور» با خم شدن و زدن ضربه‌های محکم‌تر به سینه، دیگران را به زدن سینه محکم‌تر تشویق می‌کنند.

حضور حاج عبدالنبی الهیاری و حاج کریم صالحیان از قدیمی‌های مسجد امام قوت قلبی برای جوانان بود چراکه سینه‌زنی سنتی برایشان یادآور خاطرات سال‌های گذشته و نوحه‌های گرم میگلی در مسجد امام و حسینیه بود.

میرشکاری واحد دوم را نیز با نوحه «شه فرود آمد به کربلا» آغاز کرد.

پس از این مراسم، مراسم سینه‌زنی بهبهانی با صدای «کربلای دریای خون» کریم خادم و سردستگی اکبر زاهدی‌پور شروع شد و در ادامه هم با نوحه «دولون ذالجناحه» علی رمضانی پایان یافت.

در سبک سینه‌زنی بهبهانی سینه‌زن باید پای چپ خود را به جلو آورده و همزمان یک ضربه به سینه خود بزند و در این سبک برخلاف سینه سنتی محوریت سینه‌زنی روی پای چپ است.

انتهای‌‌ پیام/66006/م40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول