اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مصاحبه تفصیلی فارس با استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛

فکرهای متفاوتی که در کهگیلویه و بویراحمد یکی می‌شوند/ اتاق فکر کانون وحدت دلسوزان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اتاق فکر این استان فارغ از مسائل سیاسی و گروهی، کانون وحدت دلسوزان است.

فکرهای متفاوتی که در کهگیلویه و بویراحمد یکی می‌شوند/ اتاق فکر کانون وحدت دلسوزان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سالن شماره یک استانداری کهگیلویه و بویراحمد افراد زیادی را با شخصیت‌ها و گرایشات مختلف سیاسی در یک میزگرد هم‌اندیشی به خود دید تا در طول تاریخ این استان تجربه‌ای نو و ماندگار باشد.

سید موسی خادمی از 35 شخصیت مختلف، سیاسی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی دعوت کرد تا او را در برنامه‌ریزی برای توسعه استان تحت مدیریتش کمک کنند.

شاید تلخ باشد ولی باید اذعان کنیم و بپذیریم که این استان علی‌رغم نیروهای انسانی توانمند در کنار قابلیت‌های مختلف توسعه‌ای، همواره از تشتت آرا و عدم وحدت نیروهای سیاسی ضربه خورده است به طوری که بسیاری از مغزهای متفکر این استان، محیط کهگیلویه و بویراحمد را برای خود تنگ می‌دیدند و فرار را بر قرار ترجیح دادند و در سایر استان‌ها به بروز توانایی‌‌های خود می‌پرداختند.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری این خلأ بزرگ احساس می‌شد، سید موسی خادمی، استاندار بومی کهگیلویه و بویراحمد، ریسک جمع کردن فکرهای مختلف و گاهاً متضاد را پذیرفت واقدام به تشکیل اتاق فکر و رایزنی کرد.

برخی مدیران سابق  این استان، بازنشستگان و گنجینه‌های تجربه، جوانان پرانرژی و صاحب‌نظر و بسیاری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی امروز دور هم جمع شدند تا فکرهای خود را برای توسعه این استان روی هم بریزند، تا از رهگذر این تدبیرها، امیدی برای مردم دردکشیده و رنجور این استان فراهم شود.

برای بررسی این موضوع در پایان این نشست به سراغ استاندار کهگیلویه و بویراحمد رفتم و از او پرسیدم که آیا فکر نمی‌کنید که گرد آوردن افکار مختلف و گاهاً متضاد برای شما دوراهی‌های گیج‌کننده‌ای ایجاد کند و خود محلی برای انشقاق و اختلاف شود؟

خادمی: با شناختی که از نیروی انسانی در این استان دارم بسیار امیدوار هستم که تشکیل این شورا با هر نامی بتواند محلی باشد برای تولید فکرهای نو و پردازش ایده‌های مؤثر در راه توسعه کهگیلویه و بویراحمد.

وقتی ما از همه نیروها و گروه‌ها با گرایشات مختلف دعوت می‌کنیم یعنی می‌خواهیم حرف همه را بشنویم و در یک فضای صمیمی فکرهایمان را روی هم بریزیم و بهترین فکرها و ایده‌ها را به میدان‌های عمل و اجرا بیاوریم.در اتاق فکر این استان روی اشتراکات بحث می‌شود نه اختلافات و به همین علت دلیلی برای ایجاد اختلاف وجود ندارد.

کدام فرد با کدام گرایش سیاسی یا فرهنگی است که دلش برای توسعه این استان نتپد؛ بدون شک حتی یک نفر هم به ندرت پیدا می‌شود که توسعه این استان را برنتابد.

وقتی بحث توسعه پیش بیاید دیگر نباید بگویم فلان شخصیت از فلان طایفه است یا فلان حزب و گروه بلکه باید در این مقطع حساس تاریخی روی اشتراکات اقشار و گروه‌‌های مختلف فکری و سیاسی تمرکز کنیم.

جنس این شورا به گونه‌ای است که کانون وحدت و همگرایی نیروهای دلسوز این استان خواهد شد.

 هدف شما از تشکیل این شورا چه بوده و چه افرادی به این نشست‌ها می‌آیند؟

خادمی: هدف ما این است که از مجموعه نیروهایی بومی درون و بیرون استان بدون توجه به گرایش فکری آن‌ها، در امر توسعه این استان کمک گرفته شود.

این جلسات بدون شک ادامه خواهند داشت و امروز تعدادی از افراد صاحب تجربه و تخصص دعوت شدند و در نشست‌های بعدی به تناسب موضوعات مختلف از افرادی دیگری که صاحب تجربه و نظر هستند دعوت خواهد شد.

 آیا این نشست‌ که ظاهری متفاوت دارد به سرنوشت دیگر نشست‌های اداری با ساختارهای تشریفاتی و بروکراسی‌های گاهاً ‌بی‌حاصل دچار خواهد شد یا خیر؟

خادمی: اصلاً اینگونه نیست و ما در این شورا یا انجمن نمی‌خواهیم که وارد مسائل ریز شویم و برای ادارات عریض و طویلی که اعتبار می‌گیرند برای انجام برخی امور، تعیین تکلیف کنیم بلکه ما می‌خواهیم برای گره‌های مختلف توسعه در این استان راه‌حل پیدا کنیم و در مسائل مختلف به ادارات و نیروهای اجرایی خط بدهیم.

 این شورا صرفاً ‌یک جلسه اداری صرف و فیزیکی نیست، بلکه ما قصد داریم یک بانک اطلاعاتی از همه نیروهای انسانی و نخبه در این استان آماده کنیم و حتی غیرحضوری و الکترونیکی از دیدگاه‌ها و نظرات مختلف و متعدد آن‌ها بهره ببریم.

از ظواهر امر به نظر می‌رسد که کار سختی در پیش دارید، شما چه ساختار دستوری برای این شورا در نظر خواهید گرفت؟

خادمی: در جلسات اول و دوم  با اجماع صاحب‌نظران به ساختار مورد نظر می‌رسیم ولی آنچه تاکنون مشخص شده این است که ما به دنبال تعریف یک چارچوبی فی مابین ورود به مسائل ریز و پرهیز از حرف‌های کلی هستیم که اگر بتوانیم به این جمع‌بندی برسیم بدون شک این شورا به سرعت نقش خود را در توسعه این استان پیدا خواهد کرد.

ببینید، ادارات به صورت روتین وظایف گسترده‌ای دارند که خودشان با تشخیص اولویت‌ها، پروژه تعریف می‌کنند و طرح تحقیقی انجام می‌دهند؛تشکیل این شورا با این هدف نیست که در وظایف ادارات دخالت کند و یا به مسائل ریز و جزئی ورود کند؛ از طرفی حرف‌های کلی نیز مانند کلیدی هستند که به همه قفل‌های می‌خورند ولی هیچ قفلی را نیز باز نمی‌کنند، پس باید یک حالت بینابینی پیدا کنیم و در آن چارچوب حرکت کنیم.

یعنی این شورا ساختار اجرایی نخواهد داشت؟

خادمی: خیر نخواهد داشت بلکه ما می‌خواهیم در این شورا ایده‌های خوب و کارگشا متولد شوند و بعد از آن این ایده‌های خوب به عنوان یک سرنخ در اختیار دستگاه‌های اجرایی داده شوند تا آن‌ها به دنبال موضوع بدوند و آن را به نتیجه برسانند؛ در واقع در این اتاق قرار است بارش فکری صورت گیرد.

در صورت امکان چند مورد از مسائلی که این شورا می‌تواند ایده‌پردازی کند را اشاره کنید؟

خادمی: نمونه‌های زیادی وجود دارد، مثلاً چگونه می‌شود مدیران را مطالبه‌گر کرد، چگونه می‌شود از بافت عشیره‌ای این استان استفاده مطلوب کرد، چگونه می‌شود بدون اینکه تفنگ بر هم زننده شادی‌هایمان باشد یک افتخار برای قوم عشایر باشد، چرا در این استان نزاع زیاد است، چرا پارتی‌بازی و قومی‌گرایی در این استان زیاد است، چگونه می‌شود نگاه به زن را عوض کرد، چگونه می‌شود فضایی را فراهم کنیم که هیچ فردی، هم‌استانی توانمندش را تخریب نکند و بالاخره اینکه چگونه می‌شود از شورای اسلامی شهر و روستا برای پیشرفت مدنیت استفاده کرد نه دامن زدن به قومیت‌گرایی و بدون شک موارد زیادی وجود دارد که وقتی فکرها روی هم ریخته شود، خروجی‌های مثبتی خواهند داشت.

پس این شورا نمی‌خواهد کار تحقیقی و پژوهشی کند؟

خادمی: خیر چنین هدفی در ساختار اولیه این شورا متصور نیستیم؛ در این شورای فکری قصد داریم تا کارهای غیر آماری که در فضای آکادمیک دانشگاه و علم قابل بررسی نیستند مطرح شوند و برای آن‌ها پاسخی روشن بیابیم.

 آیا واقعاً تشکیل این اتاق فکر را در کوتاه مدت راهگشا می‌دانید؟

خادمی: بدون شک به این باور رسیده‌ام و شکی ندارم که حرف مشترک همه نخبگان و صاحبان نظر در این استان عدم توسعه یافتگی و عقب‌ماندگی‌های فراوان با وجود قابلیت‌های بسیار زیاد است؛ وقتی چنین موضوعی وجود دارد یعنی اینکه یک عنصر سوم به نام نیروی انسانی نتوانسته  است میان توسعه نیافتگی و این همه قابلیت و استعداد یک هم‌خوانی به وجود آورد و برای همین تشکیل این اتاق فکر می‌تواند تفکرات، ایده‌ها و راه‌حل‌های مختلف را گرد یک محور جمع کند تا با یک هم‌افزایی در یک مسیر مشخص، یک خروجی مؤثر و پایدار را نیز به دنبال داشته باشد.

قرار هم نیست امروز اتاق فکر تشکیل شود و فردای آن روز مشکلات ما برطرف شوند ولی اگر یک روال و رویه تعریف شود و ما یاد بگیریم که در قالب برنامه به فکر حل مشکلاتمان باشیم بدون شک شاهد برطرف شدن ریشه‌ای عقب‌ماندگی‌های کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود.

آیا مثال واضحی دارید که نشان دهد کهگیلویه و بویراحمد از اختلافات و افتراق‌ها ضربه خورده است؟

خادمی: تا دلتان بخواهد از این دست مثال‌ها زیاد داریم ولی واضح‌ترین آن سرمایه‌گذاری است که در یک مقطع از سوی یک فرد معرفی شد ولی با وجود فراهم بودن همه شرایط کار و سرمایه‌گذاری، به این علت که از سوی فلان شخص با فلان گرایش معرفی شد، هیچ همکاری با او نکردند و او هم استان را ترک کرد.

* از اینکه وقت ارزشمندتان را در این روزهای کاری در اختیار ما قرار دادید، از شما سپاسگزاریم.

من هم از  همه شما تلاش‌گران واقعی عرصه آگاهی‌بخشی و نمایندگان افکار عمومی قدردانی می‌کنم و از شما می‌خواهم که مسئولان را برای توفیق در اهدافی چون توسعه این استان یاری کنید.

--------------------------

گفت‌گو از: کریم بنام

-------------------------

انتهای پیام/82005/ل30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول