اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر:

پروژه مسکن مهر شهدای ملایر ظرف 2 سال آینده ساخته می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر از ساخت پروژه مسکن مهر شهدای ملایر واقع در مسکن مهر این شهرستان طی دو سال آینده خبر داد.

پروژه مسکن مهر شهدای ملایر ظرف 2 سال آینده ساخته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، حجت‌الاسلام رضا زین‌العابدینی ظهر امروز در بازدید از پروژه مسکن مهر با نام پروژه شهدای ملایر اظهار داشت: این پروژه با عرصه 6 هزار متر و مساحت 12 هزار متر در محدوده مسکن مهر بالاتر از جاده سلامت احداث می‌شود که عملیات کلنگ‌زنی آن در هفته دولت انجام گرفته است.

وی  ابراز کرد: این پروژه که به عنوان بزرگترین پروژه تجاری، خدماتی استان، با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان از محل موقوفات ملایر ساخته می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر بیان کرد: پروژه تجاری، خدماتی اوقاف ملایر شامل فروشگاه، بانک، مراکز خدماتی بهداشتی، داروخانه، مراکز خرید و طلا و جواهر، لوازم لوکس، انواع ابزارآلات، آرایشگاه، مراکز اینترنت، پارک و مراکز تفریحی برای کودکان، فروشگاه لوازم خانگی، پوشاک، مواد غذایی و ... است.

وی یادآور شد: کار ساخت این پروژه از مهرماه آغاز شده و در صورت تامین اعتبارات لازم از سوی موقوفات ظرف دو سال آینده ساخته می‌شود.

زین‌العابدینی به عملکرد هفت ماهه اداره اوقاف و امور خیریه ملایر اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف سازمان اجرای صحیح نیات واقفان است.

وی تصریح کرد: اگر مردم شیرینی و حلاوت فرهنگ وقف را درک کنند دیدگاهشان نسبت به وقف تغییر می‌کند و همت مسئولان نیز بر این بوده که نیت واقفان به خوبی انجام شود.

وی اظهار داشت: در سال 92 در ادامه کار سال گذشته اطلاعات تمام رقبات و موقوفات را در سامانه جامع اطلاعات و موقوفات متبرکه به ثبت رسانده‌ایم.

زین‌العابدینی افزود: یکی از حساس‌ترین موضوعات مربوط به بررسی و ثبت نیات واقفان براساس وقفنامه‌ها است که در سال 92 نخستین مرحله از کار بازخوانی اسناد وقفی شامل قید زمان و مکان، نوع ثبت، شیوه اجرای نیت و ... انجام گرفت.

وی گفت: در راستای کسب اطمینان از صحت اطلاعات، 6 گروه شامل کارشناسان حقوقی ادارات اوقاف، رؤسای ادارات شهرستان‌ها، کارشناس حقوقی ادارات کل، مدیرکل استان، کارشناسان حقوقی سازمان و معاون سازمان بر این امر نظارت می‌کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه بیشترین آمار تأیید شده در این خصوص مربوط به ملایر بوده، اظهار داشت: در حال حاضر 47 موقوفه از 157 موقوفه تأییدیه ششم را دریافت کرده‌اند که در استان همدان، بیشترین آمار تایید شده مربوط به شهرستان ملایر بوده است.

زین‌العابدینی از وجود 700 نیت در خصوص واقفان خبر داد و ابراز داشت: گستردگی نیات زیاد است و در این میان برخی از نیات واقفان در زمان خود قابلیت اجرایی داشته که در حال حاضر قابلیت اجرا ندارند.

وی با اشاره به دو مورد از نیات واقفان در شهرستان ملایر که قابلیت اجرایی ندارد، گفت: یکی از این نیات احداث مدرسه ایتام و دیگری احداث یک مدرسه عالی بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر تصریح کرد: با توجه به اینکه احداث مدرسه برای ایتام از نظر تعداد دانش‌آموزان و بعد روانی صلاح نبود طی مکاتباتی با رئیس سازمان، اجازه تخصیص کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان یتیم گرفته شد.

وی یادآور شد: در این زمینه در ابتدای سال تحصیلی با همکاری کمیته امداد و آموزش و پرورش به تعداد یک هزار و 614 نفر، هزینه‌ای بالغ بر 80 میلیون تومان بسته‌های لوازم‌التحریر و هزینه کتاب پرداخت شد.

زین‌العابدینی اظهار داشت: همچنین در زمینه کمک به دانشجویان بی‌بضاعت نیز با همکاری رؤسای دانشگاه‌ها 320 دانشجو و طلبه نیازمند شناسایی و مبلغ 38 میلیون تومان کمک‌هزینه تحصیلی به این تعداد پرداخت شد که در صورت نیاز این کمک‌ها ادامه دارد.

وی گفت: از درآمدهای اوقاف 37 درصد مربوط به نیت واقف، 40 درصد برای پروژه‌های عمرانی، هشت درصد حق تولیت، پنج درصد برای حق هزینه حقوقی و ثبتی و مابقی نیز برای امور فرهنگی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به اینکه طرحی به نام شناسایی موقوفات در دست اجرا است عنوان داشت: موقوفات بسیاری داریم که هنوز ثبت موقوفه نشده و در آمار موقوفات ملایر نیست و در این زمینه به دنبال ثبت و ضبط این دسته از موقوفات هستیم.

زین‌العابدینی از اضافه شدن دو موقوفه به موقوفات ملایر خبر داد و گفت: این موقوفات شامل دو باب منزل مسکونی به متراژ 394 متر مربع بوده که ارزش آن 2 میلیارد و 200 میلیون ریال است.

وی ابراز داشت: این موقوفات توسط دو واقف خیراندیش ملایری به نام‌های حسن کرمی و معصومه مرادی با نیت کمک به ایتام، درمان بیماران سرطانی و معلولیت‌های ذهنی و انجام امور عام‌المنفعه وقف شده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه ملایر تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین نیازهای شهرستان در بخش‌های تهیه مسکن، هزینه تامین جهیزیه، ایجاد اشتغال جوانان، نیازهای بخش درمانی برای بیماران نیازمند، ساخت دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی و ... است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد طرح وقف مشارکتی نیز یکی دیگر از طرح‌های اوقاف در ملایر است که مردم و ادارات می‌توانند با همکاری یکدیگر در این طرح وارد شوند.

انتهای پیام/89013/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول