اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد ممتاز دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد

زنگ خطری برای تولید محصولات کشاورزی در کشور

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: منحصر کردن کودهای مصرفی در کشور به اوره و سوپرفسفات تریپل زنگ خطری برای تولید محصولات کشاورزی سالم و تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است.

زنگ خطری برای تولید محصولات کشاورزی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدجعفر ملکوتی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه ستاد گندم در استان، با اشاره به رابطه مصرف بهینه کود و تولید محصولات کشاورزی سالم اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و با توجه به رتبه بسیار پایین بهداشت سلامت در جامعه ایران در بین کشورها، وجود سوء تغذیه در ایران محرز است.

وی با بیان اینکه با وجود آنکه بیش از 85 درصد مردم کشور سیر هستند، لیکن حدود 90 درصد به نحوی دچار گرسنگی سلولی هستند، افزود: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کشور توجهی به مفهوم امنیت غذایی ندارند.

ملکوتی با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده از چند استان، حدود 86.5 درصد کودهای مصرفی در کشور به اوره و سوپرفسفات تریپل اختصاص یافته است، ادامه داد: این موضوع عملاً زنگ خطری برای تولید محصولات کشاورزی سالم و تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است.

پرداخت 7 هزار میلیارد یارانه به کودهای نیتروژنی و فسفاتی

استاد ممتاز دانشگاه تربیت مدرس و دانشمند برگزیده آکادمی علوم جهان سوم با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 7 هزار میلیارد ریال یارانه عمدتاً به کودهای نیتروژنی و فسفاتی پرداخت می‌شود، افزود: در حالی که باید توجه داشت که اولاً کارآیی این دو کود به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت در یارانه کودها، پایین است و ثانیاً مصرف این کودها به دلیل این که باعث تجمع نیترات(NO3) و کادمیم (Cd) در محصولات کشاورزی می‌شوند، نقش چندان مثبتی در تولید پایدار و سلامت جامعه ندارند.

وی گفت: پرداخت چنین یارانه سنگینی تنها به این دو کود باعث شده که کشاورزان علاوه بر مصرف بی‌رویه و هدر دادن این دو کود در کشور، چندان رغبتی به استفاده از دیگر کودها، به ویژه کودهای زیستی، آلی و ریزمغذی نداشته باشند.

ملکوتی ادامه داد: حال آن که مصرف کودهای اخیر، افزون بر سازگار بودن با محیط زیست، نقش بسیار مثبتی بر سلامتی انسان دارند؛ بنابراین در مقطع کنونی مدیریت علمی تولید و مصرف انواع کودها امری اجتناب‌ناپذیر است، تا بتوان از طریق اصلاح ساختار تولید، مصرف بهینه کود و تولید محصولات کشاورزی سالم، سطح سلامت جامعه را ارتقا داد.

استاد گروه خاک‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس افزود: رابطه مثبت بین مصرف بهینه کود و تولید محصولات کشاورزی سالم وجود دارد.

ملکوتی تصریح کرد: مسئولان امر باید این اصل مهم را در تامین مقدار، زمان استفاده و نوع مناسب کودها در تولید محصولات کشاورزی در عمل رعایت و نسبت به جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی، رعایت اصول مصرف بهینه کودی، غنی‌سازی محصولات کشاورزی در مزرعه، مدیریت علمی تولید و مصرف انواع کودها، تصویب آیین‌نامه ضوابط «ب» ماده 61 قانون برنامه توسعه، جلوگیری از ورود کودهای فسفاتی دارای بیش از 25 میلی‌گرم در کیلوگرم کادمیم، حذف یارانه از کودهای نیتروژنی و فسفاتی و اختصاص آن به کودهای زیستی، آلی، ریزمغذی و گوگردی به منظور افزایش عملکرد در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و تولید محصولات سالم، اقدام کنند.

انتهای پیام/60002/ط40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول