اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان نیروهای مسلح:

فرماندهان نیروهای نظامی با زیرمجموعه‌های خود با نرمش بیشتری برخورد کنند

معاون قضایی و حقوقی سازمان نیروهای مسلح گفت: فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی باید برخوردهای قانونی با زیر‌مجموعه خود که اغلب نیروهای جوان هستند را با نرمی بیشتری انجام بدهند.

فرماندهان نیروهای نظامی با زیرمجموعه‌های خود با نرمش بیشتری برخورد کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام محمد مصدق پیش از ظهر امروز در بیستمین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح در اصفهان با اشاره به اینکه این هفتمین مجمع از مجامع پیشگیری از جرم است، اظهار کرد: طی 16 ساله گذشته تاکنون 500 مجمع و همایش پیشگیری از جرم در کشور برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت تجربیات مختلفی کسب شده و تغییرات رفتاری ایجاد شده است، افزود: فعالیت‌های این مجمع با شعار معروف پیشگیری مقدم بر درمان است، آغاز  می‌شود و درصدد هستیم که یک پیشگیری جدیدی را نیز مقدمه پیشگیری قرار بدهیم.

معاون قضایی و حقوقی سازمان نیروهای مسلح با اشاره به اینکه رویکرد مسئولان نظامی و انتظامی نسبت به زیر‌مجموعه تغییر کرده و در حال حاضر رویکرد پیشگیرانه و پدرانه پیدا کرده است، تصریح کرد: ناهنجاری‌های جرم و جنایت سابقه طولانی در تاریخ بشر دارد و موضوع جدیدی نیست و به نوعی در عالم مادی ارتکاب به جرم لازم است.

وی با اشاره به اینکه از گذشته‌های دور فکر مقابله با جرائم و انحرافات در اندیشه بشر و با رسوم اجتماعی انجام می‌شد، ادامه داد: در سوابق تمام مکاتب مختلف جرم‌شناسی به جزء حوزه دین، ابتدا تاکید به پیشگیری کیفری نسبت به غیر‌کیفری مطرح بوده است.

مصدق با اشاره به اینکه در اسلام نیز بر پیشگیری غیر‌کیفری تاکید می‌شود، تاکید کرد: این افتخار دین اسلام است و بر تمام آیات و روایات به پیشگیری غیر‌کیفری تاکید شده است.

وی موضوع امر به معروف و نهی از منکر را مصداق بارز پیشگیری غیر‌کیفری دانست و اضافه کرد: برای موفقیت در جنبه‌های مختلف پیشگیری باید تمام جنبه‌‌های پیشگیری از جمله پیشگیری فردی، اجتماعی و کیفری را به صورت یک بسته در کنار هم دنبال کرد.

معاون قضایی و حقوقی سازمان نیروهای مسلح با اشاره به اینکه پیشگیری از جرم در عین حال که ساده بوده، اما پیچیده است و پیشگیری از وقوع جرم متناسب با مخاطب به عنوان دلیل این موضوع محسوب می‌شود، گفت: نوع پیشگیری از وقوع جرم با مخاطب یک امر  ضروری بوده، به صورتی که روش‌های پیشگیری از وقوع جرم ممکن است در بین نیروهای ارتش موفقیت‎آمیز و در نیروی انتظامی و سپاه این چنین نباشد.

وی با بیان اینکه اصلاح مجرم و جامعه و فردی کردن مجازات در قوانین به عنوان هدف از اجرای مجازات است، اظهار کرد: تنبیه مجرم و اصلاح مجرم به عنوان هدف قوانین اجرایی است.

مصدق با اشاره به وضعیت مناسب استان اصفهان در زمینه وقوع جرائم قتل و خود‌زنی در نیروهای مسلح ادامه داد: فرماندهان استان اصفهان نسبت به ارائه آموزش‌های لازم در زمینه پیشگیری از وقوع جرم تاثیرگذار بوده و هستند.

وی با تاکید بر اینکه براساس تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای انجام شده، عدم رسیدگی مسئولان یگان به زیر‌مجموعه‌های خود یکی از دلایل مهم وقوع جرم در نیروهای مسلح است، تصریح کرد: فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی باید برخوردهای قانونی با زیر‌مجموعه خود که اغلب نیروهای جوان هستند را با نرمی بیشتری انجام بدهند و شرایط سنی و فکری آنها را نیز مورد نظر قرار بدهند.

معاون قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه در سال‌های 80 و 81 تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای در زمینه وقوع جرائم قتل و خود‌زنی در نیروهای مسلح انجام شده است، افزود: در حال حاضر باید بررسی شود که تا چه اندازه نتایج به دست آمده از این تحقیقات کاربردی شده است و چه راهکار‌های دیگری برای کاهش این جرائم باید دنبال شود.

وی با اشاره به بررسی علل و عوامل قتل و خود‌زنی در نیروهای مسلح تاکید کرد: این دو جرم از جرائم مهم جسمانی است و نباید به این جرم به لحاظ کمی نگاه کرد و باید ابعاد کیفی این جرم را در نظر گرفت.

مصدق با بیان اینکه توجه بیشتر مسئولان و فرماندهان یگان‌ها به زیرمجموعه خود می‌تواند در کاهش جرائم اتفاق افتاده در نیروهای مسلح و به ویژه جرائم قتل و خود‌زنی کمک کند، اضافه کرد: درصد تغییرات امسال نسبت به سال گذشته در چهار ماهه نخست روند رو به کاهشی داشته است.

وی گفت: جای تامل دارد که مدیران و مسئولان راهکارهای خود‌زنی و قتل در نیروهای مسلح را بررسی کنند و تحقیقات میدانی را انجام بدهند، چرا که بی‎توجهی به قشر جوان سرباز که مدتی برای خدمت سربازی به نیروهای مسلح سپرده شده، سبب شکستن غرور جوانی و در نهایت خودکشی می‎شود.

انتهای پیام/63012/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول