اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برگزاری یک کارگاه بهداشت مواد غذایی

مأموران سلامت کهگیلویه با شیوه‌های تقلب در مواد غذایی آشنا شدند

کارگاه بهداشت مواد غذایی در شهرستان کهگیلویه برگزار شد تا مأموران سلامت در این شهرستان با شیوه‌های تقلب در مواد غذایی و تشخیص کالاهای فاسد آشنا شوند.

مأموران سلامت کهگیلویه با شیوه‌های تقلب در مواد غذایی آشنا شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سید محمدهاشم طاعتی، امشب در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی بهداشت مواد غذایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از حساس‌ترین موارد بهداشتی در جامعه، مواد غذایی و خوراکی‌ها است که عدم توجه به این مورد، عواقب نگران‌کننده‌ای را در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه افزود: به همین منظور کارگاه آموزشی بهداشت مواد غذایی با هدف آموزش آخرین دستورالعمل‌های بهداشت مواد غذایی و قانون ماده 13 در شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

طاعتی تصریح کرد: در این کارگاه که توسط واحدهای بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و آموزش سلامت برگزار شد، تعداد 22 نفر از کاردان‌ها و کارشناسان ستاد و مراکز بهداشتی و درمانی این شهرستان با انواع تقلب در مواد غذایی، نحوه نمونه‌برداری از مواد غذایی و راهکارهای عملی تشخیص مواد غذایی فاسد آشنا شدند.

* سلامت مردم شوخی‌بردار نیست

وی مواد گوشتی و لبنی را دارای حساسیت بالاتری دانست و گفت: سلامت مردم، شوخی‌بردار نیست و هدف از برگزاری چنین کارگاه‌هایی این است که مأموران سلامت با تسلط کامل بر موضوع، جلوی هرگونه سوء استفاده متخلفان را بگیرند.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه با تشریح انواع تقلب در مواد غذایی گفت: به دلیل اینکه مواد غذایی دارای کاربرد عمومی هستند و همواره مشتری زیادی دارند، گاهی افراد سودجو و متقلب به فکر استفاده از بازار پرفروش آن می‌افتند و از این طریق با جان مردم بازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از بازاریان برای کم کردن هزینه‌های تولید و به دست آوردن ثروت‌های باد آورده، به تقلب‌های عجیب و غریب دست می‌زنند، ادامه داد: این افراد با دست زدن به چنین اعمالی، سلامت مردم را به خطر می‌اندازند که لازم است از طرق مختلف با آن‌ها شدیدترین نوع برخورد به عمل بیاید.

* شیوه‌های تقلب در مواد غذایی

طاعتی بیان کرد: تقلب در مواد غذایی به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آنها برابر قانون مواد خوردنی و آشامیدنی، عرضه یا فروش جنسی به جای جنس دیگر، مخلوط کردن مواد قلابی به مواد غذایی به قصد سوءاستفاده، عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده در مواردی که تعیین فرمول و رعایت استاندارد الزامی است و فروش و عرضه جنس فاسد یا جنس تاریخ مصرف گذشته است.

وی استفاده از رنگ‌ها و اسانس‌ها و سایر مواد افزودنی غیرمجاز و در نهایت کم و زیاد کردن ترکیبات یک ماده غذایی مانند گرفتن چربی شیر و اضافه کردن آب به آن را از دیگر موارد تقلب در بازار این شهرستان برشمرد.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه در خصوص فرآیند شناسایی و کشف تقلب مواد غذایی نیز ابراز داشت: اساس کار، شناسایی مواد غذایی در شکل طبیعی و بدون تقلب و بعد مقایسه مواد غذایی مشکوک با مشخصات نمونه طبیعی است.

طاعتی خاطرنشان کرد: بنابراین از قبل مشخصات مواد طبیعی موجود در انواع مواد غذایی باید به وسیله کارشناسان مشخص شود و ضمن تعریف حداقل و حداکثر برای هر ماده طبیعی، اگر یک ماده غذایی مشکوک به تقلب بود عوامل مورد نظر در آزمایشگاه اندازه‌گیری و با مشخصات طبیعی به منظور تشخیص احتمال تقلب مقایسه شود.

انتهای پیام/82005/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول