اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

283 واحد مسکن روستایی همدان در لیست آمارگیری

سومین طرح آمارگیری مسکن روستایی امسال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از 20 مهر در 283 روستای استان آغاز و تا 20 آبان سال جاری ادامه دارد.

283 واحد مسکن روستایی همدان در لیست آمارگیری

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، آمار و برنامه‌ریزی دو پدیده همراه و لازم و ملزوم هستند که تعامل این دو با هم معنا و مفهوم  پیدا می‌کند.

اهمیت آمار و نقش استراتژیک و راهبردی آن در فرایند برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های متفاوت بسیار مشهود و بر همگان مبرهن است.

از این رو طرح‌های آماری با هدف جمع‌آوری اطلاعات در سطوح مختلف جغرافیایی در زمان مقرر خود در کشور با اهداف معین با حضور متولیان و سازمان‌های مربوطه اجرایی می‌شود.

آمار، پایه و اساس برنامه‌ریزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی مسکن روستایی است که در برنامه‌های ویژه مسکن روستایی دنبال می‌کند.

به همین منظور سومین طرح آمارگیری مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از 20 مهرماه سال جاری آغاز شده است.

درستی اطلاعات جمع‌آوری شده در این طرح وابسته به میزان آگاهی و پاسخگوی از اهداف و کاربردهای طرح آماری به تمایل و ترغیب فرد برای ارائه پاسخ‌های درست است، پس با توجه به این نکته اطلاع‌رسانی گسترده در طرح‌های آماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دیگر امتیاز این طرح را می‌توان مطلع شدن مسئولان امر از میزان رضایتمندی روستائیان از وضعیت زندگی خود به شمار آورد.

تغییرات به وجود آمده در مسکن روستایی بعد از پنج سال برای سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای تصمیم‌گیری‌های کاری مهم است.

هر چه آمار‌ها دقیق‌تر و به روز‌تر باشد برنامه‌های توسعه مسکن با اطمینان بیشتر و هزینه‌ها معقول‌تر صورت می‌گیرد، پس دقت پاسخ‌دهندگان به سئوالات آمارگیران در نتیجه کار تعیین‌کننده است.

به این منظور با مسئولان امر در بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی استان و شهرستان گفت‌وگو کردیم.

معاون بازسازی مسکن روستایی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از اجرای طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی کشور از 20 مهرماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: سومین طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی کشور توسط مأموران آمارگیر تا 20 آبان ماه سال جاری انجام می‌شود.

*اطلاعات دقیق در آمارگیری گامی بزرگ در توسعه روستا

عباس برزگر افزود: مأموران آمارگیری طی زمان مشخص شده به تعدادی از واحدهای مسکونی دارای سکنه در برخی از آبادی‌های هر شهرستان مراجعه و با پرسش از سرپرست خانوار ساکن در واحد مسکونی و افراد مطلع محلی نسبت به تکمیل پرسشنامه‌‌های واحد مسکونی و آبادی اقدام می‌کنند.

وی در خصوص پرسش‌های آمارگیران برای ثبت در پرسشنامه مربوطه، گفت: اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل پرسشنامه در طرح درباره نوع معبر، نوع واحد مسکونی، وضعیت سکونت از نظر دائمی یا موسمی، اطلاعات تفصیلی مانند تعداد طبقات و سطح اشغال واحد مسکونی، عمر واحد مسکونی، مساحت و زیربنای واحد مسکونی، وضعیت سند واحد مسکونی، نوع سازه و مصالح به‌کار رفته در فضاهای زیستی ـ معیشتی است.

معاون بازسازی مسکن روستایی همدان اضافه کرد: اطلاعاتی مانند فعالیت اقتصادی غالب اهالی آبادی، متوسط قیمت یک متر مربع زمین آبادی برای احداث واحد مسکونی در پرسشنامه‌های آمارگیری بنیاد مسکن ثبت می‌شود.

وی در مورد نیروهای فعال در این عرصه گفت: مأموران آمارگیری از بین افراد متخصص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نظام فنی روستایی انتخاب شده‌اند.

برزگر خاطرنشان شد: آمارگیران با کارت شناسایی معتبر از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ملبس به جلیقه مخصوص با نشان طرح آمارگیری، قابل شناسایی هستند.

*آمارگیری 28 روستای مسکن روستایی تویسرکان

وی تأکید کرد: این اطلاعات در عمران و توسعه محل سکونت روستائیان به کار گرفته خواهد شد، پس همکاری آن‌ها با مأموران گامی بزرگ در راستای توسعه کمی و کیفی مسکن روستایی محسوب می‌شود.

معاون بازسازی مسکن روستایی همدان طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستای در سطح ایران هر پنج سال به مرحله اجرا در‌می‌آید، یادآور شد: ویژگی‌های 28 روستا با 545 واحد نمونه انتخاب شده که هم‌اکنون در حال اجراست.

وی مأموران آمارگیر اطلاعات دقیق واحدهای مساکن روستایی را از حیث کم‌دوامی، بی‌دوامی و مقاوم برای برنامه‌ریزی به منظور اهداف تعریف شده گردآوری می‌کنند.

برزگر از مقاوم‌سازی نزدیک به 70 هزار واحد مسکونی روستایی در استان خبر داد و افزود: برنامه مقاوم سازی روستاها از سال 85 آغاز که برای انجام آن 10 سال در نظر گرفته شده است.

وی 30 تا 40 درصد بافت مسکن روستایی را فرسوده اعلام کرد و  افزود: در راستای مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی تسهیلات بانکی به مردم روستا داده می‌شود.

معاون بازسازی مسکن روستایی همدان در مورد هدف از شناخت ویژگی‌های مسکن روستایی گفت: کشور ایران در روی خط زلزله قرار دارد، پس عملیاتی شدن برنامه‌های این چنینی برای به حداقل رساندن خسارت‌های وارده بر اثر بلایای طبیعی تاثیر زیادی دارد.

وی مقاوم‌سای مساکن روستایی را یک سرمایه‌گذاری کلان خواند و تصریح کرد: پیشگیری از وقوع حادثه بهتر از درمان است.

*آمارگیری مسکن روستایی در 283 روستای نمونه در کل استان

کارشناس مسئول فنی و اجرایی طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی همدان نیز به فارس گفت: شناخت کمی و کیفی، آشنایی و معرفی مصالح به کار رفته و دسترسی به اطلاعات که مقاومت بناهای مسکونی روستایی را در مقابل حوادث طبیعی مقاوم‌تر کند بخشی از اهداف طرح آمارگیری به شمار می‌رود.

جعفر آخوند خاطرنشان کرد: بر اساس سرشماری سال 90 استان همدان دارای 175 هزار و 356 واحد مسکن روستایی است که 4 هزار و 900 واحد مسکونی نمونه از قبل شناسایی و معرفی شده است.

وی بیان کرد: از یک هزار و 405 روستای دارای سکنه در کل استان آمارگیری ویژگی مسکن روستایی در 283 روستای نمونه از 20 آبان ماه سال جاری آغاز شده است.

آخوند درباره روستاهای نمونه در آمارگیری توضیح داد: روستاهای نمونه به لحاظ جمعیتی توسط بنیاد مسکن کشور در طبقات 6گانه دسته‌بندی شده و سپس انتخاب شدند.

*مقاوم‌سازی بیش از 5 هزار مسکن روستایی در تویسرکان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تویسرکان نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه آمار پایه برنامه‌ریزی برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در امر بهسازی مسکن روستایی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: آمارگیری ویژگی‌های مسکن روستایی توسط سه نفر نیروی انسانی متخصص در حوزه مسکن در  روستاهای نمونه شهرستان در حال انجام است.

علی جلالی با بیان اینکه پنج سال گذشته قریب به 5 هزار و 500 واحد مسکن روستایی در تویسرکان مقاوم‌سازی شده است، یادآور شد: با اتمام کار آماری، عملیات مقاوم‌سازی 6 هزار واحد مسکن روستایی غیر مقاوم باقی مانده در تویسرکان مبنای کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/89010/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول