اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی محققان خورموجی صورت گرفت

تشریح خدمات فرهنگی محمدخان و جمال‌خان دشتی در حوزه ادبیات

دو تن از محققان خورموجی خدمات مختلف فرهنگی، اجتماعی و ادبی محمدخان و جمال‌خان دشتی را تشریح کردند.

تشریح خدمات فرهنگی محمدخان و جمال‌خان دشتی در حوزه ادبیات

سیدمحمدرضا هاشمی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتی با اشاره به خدمات فرهنگی، اجتماعی محمدخان و جمال خان دشتی گفت: به دلایل مختلف از جمله حمایت محمدخان از شاعران و نویسندگان و گردآوری عالمان پیرامون خودش محمدخان نمی‌تواند شخصیتی ظالم باشد.

شاعر و پژوهشگر خورموجی افزود: سندی وجود دارد که محمدخان نوشته این قلعه دارالعلم است و هر کس از هر جای ایران می‌تواند در این قلعه فعالیت علمی کند.

وی اضافه کرد: همچنان که دکتر حمیدی هم اشاره کرده شعری که نوشته شده هزاران خانه را بر باد دادم که تا بنیاد این خانه نهادم نیز حقیقت ندارد و از محمدخان نیست.

هاشمی‌زاده تصریح کرد: جمال‌خان نیز هر چند شاعر و عالم نبوده، ولی همواره حامی علما بوده و مقرر کرده بود کسانی که در درس سیدعلی نقی میانخره‌ای حضور یابند از مالیات معاف و کسانی هم که به نجف برای ادامه تحصیل بروند مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: جمال‌خان به‌واسطه حمایتش از مبارزان جنوب در جنگ با انگلیس مورد خشم انگلیسی‌ها قرار گرفت و او را زندانی و سپس کشتند.

سیدکوچک هاشمی‌زاده دیگر شاعر خورموج نیز به خبرنگار ما  گفت: خوانین دشتی و به‌ویژه محمدخان و جمال‌خان در مقایسه با خوانین دیگر مناطق رفتارشان ظالمانه نبوده و حاکمانی مردمی بودند و جمال‌خان به سادات احترام بسیاری قایل بود.

محقق خورموجی افزود: خدمات محمدخان علمی و ادبی و اجتماعی است و در دوران حاکمیت او و جمال‌خان، دشتی دوران درخشانی داشته است.

وی گفت: محمدخان شخصیتی برجسته از لحاظ فرهنگی است و قدرت بیان و سبک نگارشش بارز است و استاد جلال‌الدین همایی در کتاب مقالات ادبی در صفحه 13 جلد یک می‌نویسد که در خانه هم پیش پدرم شاهنامه، کلیات سعدی، منتخب قاآنی و غزلیات محمدخان دشتی را شب‌ها می‌خواندم.

انتهای پیام/66001/ب30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول