اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار قشم:

دهیاری‌ها و شوراها خط مقدم دفاع غیرعامل هستند

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قشم گفت: دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی با خدمت‌رسانی می‌توانند به عنوان مهم‌ترین نهاد در عرصه پدافند غیرعامل عمل کنند.

دهیاری‌ها و شوراها خط مقدم دفاع غیرعامل هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، یوسف کارگر شنبه شب در همایش پدافند غیر عامل در جمع شوراها و دهیاران در سالن همایش فرمانداری قشم خطاب به شوراها سئوالی را مطرح کرد و اظهار داشت: متاسفانه نه تنها شوراها و مسئولان شهرستان قشم با پدافند غیر عامل آشنایی ندارند، بلکه خیلی از مدیران عصر حاضر در کشور عزیزمان ایران هیچ نوع آشنایی با این واژه ندارند.

وی در ادامه بر ضرورت فرهنگ سازی پیرامون پدافند غیر عامل در شهرستان قشم تاکید کرد و در توضیح پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیر عامل یا دفاع غیر عامل، به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌‌شود که به کارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان قشم ادامه داد: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

وی ادامه داد: تهدیدها به دو دسته‌ تهدیدهای طبیعی و انسان ساز تقسیم می‌شوند که تهدیدهای طبیعی مانند سیل، زلزله و توفان مشمول پدافند غیر عامل نیستند، اما تهدیدهای انسان ساز در این حوزه قرار گرفته و خود به سه دسته تهدیدهای نظامی، امنیتی و تهدیدهای اتفاقی همانند آتش‌سوزی‌ها و انفجار مخازن مواد سوختی تقسیم‌بندی می‌شوند.

این مسئول عنوان کرد: بشریت در طول 5 هزار سال تاریخ تمدن خود 14 هزار جنگ را دیده و در این جنگ‌ها بیش از چهار میلیارد انسان جان باخته‌اند.

کارگر اضافه کرد: در طول چند هزار سال تمدن بشری صرفا 268 سال بدون جنگ و مناقشه بوده است که در طی 45 سال (از سال 1945 تا 1990) در کره زمین فقط سه هفته بدون جنگ بوده و اکثر این جنگ‌ها در کشورهای جهان سوم به وقوع پیوسته است که این امر روز به روز اهمیت پدافند غیر عامل را بیشتر می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و خصوصا مردم عادی و شوراها می‌توانند نقش موثری در شهرستان قشم ایفا کنند، همچنین باید از کشورهای پیشرفته از جمله سوئد و سوئیس الگو گرفت و تجربیات آنها را می‌توان در قالب فرهنگ سازی و بومی سازی ارائه داد.

وی در ادامه اضافه کرد: در حقیقت طرح‌های پدافند غیرعامل قبل از انجام مراحل تهاجم و در زمان صلح تهیه و اجرا می‌‌شود.

کارگر افزود: با توجه به فرصتی که در زمان صلح جهت تهیه چنین طرح‌هایی فراهم می‌گردد، ضروری است این قبیل تمهیدات در متن طراحی‌ها لحاظ چرا که به‌کارگیری تمهیدات و ملاحظات پدافند غیر عامل علاوه بر کاهش شدید هزینه‌ها، کارآیی دفاعی طرح‌ها، اهداف و پروژه‌ها را در زمان تهاجم دشمن بسیار افزایش خواهد داد.

معاون فرماندار قشم یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اهداف پدافند غیر عامل افزایش آستانه مقاومت مردمی و قوای خودی در برابر تهاجمات دشمن خصوصاً در مدیریت روزهای اولیه جنگ و بلاهای غیر طبیعی است.

این مسئول افزود: تهدید نرم امروز ماهیت و کیفیت جنگ‌ها را تغییر داده و می‌توان آن را مترادف جنگ نرم، جنگ سرد، جنگ سایبری، تهدید با هجمه فرهنگی، جنگ رسانه‌ای، شایعات اقتصادی و غیره اشاره کرد.

کارگر در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه پدافند غیر عامل در اسلام و در قرآن کریم اشاره و اذعان داشت: تعلیم ساخت زره به حضرت داوود (ع) جهت در امان ماندن از آسیب جنگ با کفار و عملکرد حضرت رسول مکرم اسلام (ص)، در جریان هجرت و مخفی شدن در غار ثور و استفاده از شگردهای اختفا که از اصل پدافند غیر عامل است، از جمله مواردی است که در این راستا در قرآن بدان اشاره شده است.

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه در کشور ایران آن چنان که باید به پدافند عامل اهمیت داده نمی‌شود، گفت: دهیاری‌ها و شوراها خط مقدم دفاع غیر عامل هستند.

معاون فرماندار قشم عنوان کرد: عموم مردم بایستی در پدافند غیر عامل مشارکت و نقش فعال داشته باشند.

این مسئول متذکر شد: به یقین اصلح و مناسب‌ترین بستر و عرصه در این زمینه بسیج است که خوشبختانه این امر تجلی و نمود کامل یافته و تحقق این هدف با عضویت و همکاری در این نهاد مقدس، کشور را در این زمینه مهم، یاری و مساعدت می‌کند.

انتهای پیام/88001/ن40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول