اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بیجار تأکید کرد

ضرورت آسیب‌شناسی عزاداری‌ها / برگزاری عزاداری‌ها متناسب با معارف دینی

امام جمعه بیجار گفت: آسیب‌شناسی عزاداری‌ها از ضروریات انکارناپذیر است و این مراسم‌ها باید متناسب با معارف دینی و عاشورایی برگزار شود.

ضرورت آسیب‌شناسی عزاداری‌ها / برگزاری عزاداری‌ها متناسب با معارف دینی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، حجت‌الاسلام علی مرادی شامگاه شنبه در همایش توجیهی آموزشی پرچمداران بصیرت ویژه هیئت‌های مذهبی و مداحان که در آمفی‌تئاتر مجتمع امیرنظام گروسی بیجار با حضور جمع کثیری از روحانیون و مداحان و هیئت‌های مذهبی برگزار شد، خواستار مدیریت و آسیب‌شناسی عزاداری‌ها و دوری از خرافات و انحراف‌ها در برنامه‌های ایام محرم  شد.

وی بر دوری از تحریف‌ و آسیب‌ها در مجالس عزاداری در ایام محرم تأکید کرد و ادامه داد: محافل عزاداری مراکز خودسازی معنوی و درس گرفتن و ترویج معنویات است و نباید این مراسم‌ها را به تحریف و انحراف کشید.

امام جمعه بیجار با انتقاد از به‌کارگیری آلات موسیقی در عزاداری‌ها، خاطرنشان کرد: اینگونه کارها در شأن اهل بیت(ع) نیست؛ بلکه مخدوش کردن چهره و شیوه عزاداری‌ها در تمامی جهان است و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشید.

امام جمعه بیجار، خواستار دوری هیئت‌های مذهبی از خرافات و کاربرد آن در مساجد و برنامه‌های ایام محرم شد و گفت: خرافه‌ها موجب کم‌رنگ شدن پیام عاشورایی خواهند شد.

وی بر استفاده مداحان از اشعاری با مضمون محتوایی و ارزشی تأکید کرد و گفت: اشعار مداحان و روضه‌خوانان باید به گونه‌ای باشد که مردم جذب اینگونه مراسم‌ها شوند.

مرادی تصریح کرد: نوحه‌گویی در قالب آهنگ‌ها و سبک‌های موسیقی حمایت از اهل بیت نیست و باید در این زمینه نیز چاره‌ای اندیشید.

امام جمعه بیجار بیان کرد: محافل و برنامه‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) باید به گونه‌ای باشد که موجب جذب جوانان شده تا از هر گونه تهاجمات فرهنگی به دور باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شاکر نعمات الهی بودن وظیفه تمامی مسلمانان است، اذعان داشت: در میان تمامی نعمات، امامت نعمت عظیمی است که شکر این موهبت به درگاه پروردگار از واجبات دینی و دوری از آن گناهی نابخشودنی است.

مرادی با بیان اینکه امامت انسان را به سعادت می‌رساند خاطرنشان کرد: امامان مسیر هدایت را شناخته و ستارگان هدایت هستند و پیروی و شکر این نعمت به درگاه پروردگار از وظایف مسلمین است.

وی متذکر شد: شاکر نعمت امامت بودن سه مصداق دارد که اولین مصداق معرفت قلبی است که در آن مسلمین به واسطه شناخت امامت دچار انحراف و زاویه در مسیر آن نخواهند شد.

خطیب جمعه بیجار با بیان اینکه انحراف از مسیر امامت گرفتاری است، یادآور شد: هرگاه معرفت ما از امام کمتر باشد به همان اندازه فاصله ما با امامت بیشتر خواهد بود و این امر کم‌رنگ شدن اعتقادات مسلمانان را در پی خواهد داشت.

مرادی از دیگر مصادیق شاکر نعمت امامت بودن را حمایت و کمک زبانی عنوان کرد و بیان داشت: کمک زبانی به امامان توفیقی است که نصیب مداحان و روحانیون و شاعرانی که در وصف و ذکر مصیبت‌های امامان سروده‌اند شده است.

وی از دیگر مصادیق شکر نعمت امامت به درگاه خداوند را یاری رساندن امامان با عمل عنوان کرد و اذعان داشت: یاری رساندن اهل بیت(ع) به صورت عملی مصداق شکرگزاری به درگاه خداوند است و این موهبتی است که نصیب مداحان و روضه‌خوانان شده است.

وی با بیان اینکه ماه محرم ماه عزای اهل بیت(ع) است خواستار ترویج فرهنگ عاشورای حسینی در بین جوانان شد.

امام جمعه بیجار با بیان اینکه مداحان و هیئت‌های مذهبی مورد حمایت خداوند هستند بر تلاش این عزیزان در ترویج فرهنگ عاشورایی و حسینی در قالب مداحی در جامعه تأکید کرد.

انتهای پیام/79015/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول