اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی عنوان کرد

مشکلات دیرینه در حوزه پژوهش؛ «عدم کاربردی کردن اختراعات» و «نبودن تاثیر در زندگی مردم»

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی گفت: یکی از مشکلات دیرینه در حوزه پژوهش، عدم کاربردی کردن اختراعات و ابتکارات و محسوس نبودن تاثیر مثبت نوآوری‌های مخترعان و مبتکران در زندگی مردم است.

مشکلات دیرینه در حوزه پژوهش؛ «عدم کاربردی کردن اختراعات» و «نبودن تاثیر در زندگی مردم»

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رقیه علیجانی‌فرید شامگاه امروز در حاشیه بازدید از غرفه آذربایجان‌شرقی در چهارمین نمایشگاه ملی علم تا عمل اظهار کرد: یکی از مشکلات دیرینه در حوزه پژوهش، عدم کاربردی کردن اختراعات و ابتکارات و محسوس نبودن تاثیر مثبت نوآوری‌های مخترعان و مبتکران در زندگی مردم است.

وی خاطر نشان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حل این مشکل برنامه‌ریزی‌های متعددی در سال‌های اخیر کرده است که نمایشگاه ملی علم تا عمل از آن جمله است.

فرید با بیان اینکه نمایشگاه علم تا عمل، حلقه اتصال دانش و صنعت است، افزود: در این نمایشگاه تلاش بر این است که شرایطی فراهم شود تا صاحبان صنایع و سرمایه با اختراعات و ابتکارات متخصصان آشنا شده و از آنها استفاده کنند.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه طرح‌هایی ارایه می‌شوند که به مرحله تجاری‌سازی رسیده باشند، افزود: به مرور باید شرایطی فراهم شود که این اختراعات وارد زندگی مردم شده و مردم، تاثیرات مثبت آنها را در زندگی خود مشاهده کنند؛ مهم‌ترین معیار انتخاب طرح‌های منتخب برای معرفی در این نمایشگاه هم همین موضوع بوده است.

فرید با بیان این که سهمیه آذربایجان شرقی در این نمایشگاه، 60 طرح بود، گفت: تفاوت این دوره از نمایشگاه با دوره‌های قبلی این است که در دوره‌های گذشته اشخاص حقیقی و بخش دولتی نیز حق شرکت در این آن را داشتند، اما بر اساس تجربه سال‌های گذشته، در مراحل تولید انبوه طرح‌ها، ثبت شرکت دانش‌بنیان نیز باید انجام می‌شد؛ از این رو در این دوره تنها مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و در واقع اشخاص حقوقی اجازه شرکت دارند تا از این طریق ارایه تسهیلات به طرح‌های منتخب با سهولت و سرعت انجام شود.

وی با اشاره به کسب رتبه برتر توسط آذربایجان شرقی در دو دوره گذشته جشنواره علم تا عمل، افزود: مخترعان و مبتکران آذربایجان شرقی توانمندی‌های بالایی دارند و امیدواریم که در این دوره هم مانند سال‌های قبل، رتبه‌های برتر به این استان تعلق گیرد.

فرید در خصوص فرایند انتخاب طرح‌های منتخب استانی برای شرکت در جشنواره علم تا عمل، اظهار داشت: تلاش کردیم با اطلاع‌رسانی به تمام نقاط استان، طرح‌های حائز شرایط را جمع‌آوری کنیم و در نهایت 60 طرح با نظر هیأت داوران متشکل از متخصصان حوزه‌های مختلف برای شرکت در جشنواره انتخاب شد.

حضور آذربایجان شرقی با 55 طرح منتخب در نمایشگاه ملی علم تا عمل

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل بیش از 800 شرکت دانش‌بنیان، یک هزار و 104 طرح فناورانه در زمینه‌های مختلف را در معرض بازدید صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و عموم علاقمندان قرار داده‌اند.

استان آذربایجان شرقی هم با معرفی 55 طرح منتخب در زمینه‌های مختلف همچون: برق، مکانیک، ابزارآلات صنعتی، محصولات شیمیایی و دارویی در این نمایشگاه شرکت کرده است.

مسئول غرفه آذربایجان شرقی در چهارمین نمایشگاه ملی علم تا عمل در این خصوص گفت: آذربایجان شرقی در این دوره از نمایشگاه جزو استان‌های گروه یک است که سهمیه استان‌های این گروه، 60 طرح تعیین شده است.

اسفندیار موسی‌زاده افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان استان با 55 طرح در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند که از این تعداد، سه طرح در غرفه طرح‌های منتخب به منظور بازدید مقامات قرار دارد.

وی با بیان این که آذربایجان شرقی از نظر تعداد طرح‌های معرفی شده جزو استان‌های برتر است، گفت: همه طرح‌های ارایه شده در این نمایشگاه طرح‌هایی هستند که مراحل ثبت اختراع، استاندارد و تست‌های اولیه را طی کرده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند.

معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به این که این استان در دو دوره قبلی جشنواره علم تا عمل، رتبه برتر کشوری را کسب کرده، افزود: امیدواریم امسال هم حداقل چهار طرح منتخب از آذربایجان شرقی به عنوان طرح‌های منتخب برگزیده شوند.

موسی‌زاده استقبال بازدیدکنندگان از این نمایشگاه را خوب ارزیابی کرد و گفت: چهارمین نمایشگاه ملی علم تا عمل تا روز سه‌شنبه 14 آبان برپا خواهد بود.

انتهای پیام/60002/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول