اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد فارس خبر داد

ثبت 3 هزار و 400 اثر تاریخی در استان فارس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در این استان 80 دانشگاه، 200 هزار دانشجو و 3 هزار و 400 اثر تاریخی ثبت شده و 105 نشریه فعال وجود دارد.

ثبت 3 هزار و 400 اثر تاریخی در استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، احمد همتی ظهر امروز در دیدار با جمعی از ادبا، نویسندگان و روزنامه‌نگاران کشور کویت اظهار داشت: ملت‌ها در طول تاریخ از ارتباط با یکدیگر آداب زندگى، علم، زبان و معارف و دین را فرا گرفته‏اند.

وی افزود: تبادل فرهنگى لازمه رشد کشورها بوده و این موضوع گاه مهم‏تر از تبادل اقتصادى و کالایی شده و به تحولات عظیمی در حوزه‌های انسانی منجر شده است.

همتی به بیان احادیث و روایات مشترکی از رسول اکرم (ص) در باب اهمیت کسب علم پرداخت و خاطرنشان کرد: در تبادل فرهنگى هدف بارور کردن فرهنگ ملى و کامل کردن آن است اما در تهاجم فرهنگى هدف ریشه‏کن کردن فرهنگ ملى و از بین بردن آن است.

به گفته وی، در تبادل فرهنگى ملت فراگیرنده نقاط درست و اموری که فرهنگ او را کامل مى‏کند از دیگران می‌آموزد اما در تهاجم فرهنگى، پسماندهای فرهنگی به ملت مورد تهاجم تزریق می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه به بیان جایگاه تاریخی و تمدنی فارس پرداخت و ابراز داشت: در این استان 80 دانشگاه، 200 هزار دانشجو و 3 هزار و 400 اثر تاریخی ثبت شده و 105 نشریه فعال وجود دارد.

در این نشست احمدالرفاعی فعال رسانه‌ای، عبدالحسین مظفر نویسنده، لیلا احمد روزنامه نگار و دبیر صفحه فرهنگی اجتماعی و زنان الوطن، طلال‌الرمیضی شاعر و رئیس انجمن نویسندگان کویت، زکریا جواد روزنامه‌نگار، خلف الخالدی شاعر، صادق اسماعیل استاد دانشگاه، نجاه‌المطوع رئیس دانشکده علوم تربیتی، سکینه مراد استاد و منتقد تئاتر و ابراهیم الخالدی فعال فرهنگی کویتی حضور داشتند.

تنی چند از اساتید شعر و ادب دانشگاه‌های فارس نیز در این نشست به معرفی خود برای فعالان فرهنگی کویت پرداختند.

عدم وجود دستور کار مشخص و مباحث پراکنده از نقاط ضعف این نشست بود که با تاخیر یک ساعته برگزار شد. 

لیلا احمد روزنامه‌نگار و دبیر صفحه فرهنگی اجتماعی و زنان الوطن از جای خالی زنان ادیب و نویسنده استان فارس اظهار تعجب کرد و تنی چند از آنان را نام برد.

برنامه‌ریزی صورت گرفته نه حالتی رسمی داشت که مانند حضور این فعالان در چند روز گذشته تهران با توافقات فرهنگی مشخص پایان یابد و نه فضای صمیمی ایجاد شده بود تا روزنامه‌نگاران و فعالان فرهنگی دو ملت به بیان نقطه نظرات مختلف در فضایی غیر رسمی بپردازند.

توضیح دادن اینکه در تقسیمات جغرافیایی ایران فارس چه مفهومی دارد برای کشوری که وسعت و جمعیت آن برابر با یکی از 32 استان ایران است مدتی وقت جلسه را گرفت اما بی‌اطلاعی فعالان فرهنگی یک کشور مسلمان از مسائل ایران خود گویای آن بود که ملت عادی این کشور در مورد فرهنگ، ادب، تاریخ و میراث فرهنگی ایران تا چه حد اطلاعات دارند و این موضوع ضعف جدی کار فرهنگی برون‌مرزی متولیان در دولت‌های مختلف را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/2448/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول