اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«وحید مژده» در گفت‌وگو با فارس:

طالبان پاکستان برای تعیین رهبر جدید با «ملاعمر» مشورت می‌کند

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان کشته‌ شدن رهبر طالبان پاکستان را آسیبی به روند صلح افغانستان و پاکستان خواند و گفت: طالبان پاکستان برای تعیین رهبر جدید خود با ملاعمر مشورت می‌کند.

طالبان پاکستان برای تعیین رهبر جدید با «ملاعمر» مشورت می‌کند

«وحید مژده» در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: مکانی که محسود هدف حمله هوایی قرار گرفت، نشستی با حضور رهبران طالبان پاکستانی به منظور آغاز مذاکرات صلح با حکومت پاکستان و مشورت در این مورد برگزار شده بود.

دیدگاه متفاوت پاکستانی‌‏ها در خصوص مرگ محسود

این کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان افزود: دیدگاه حکومت پاکستان و نظامیان این کشور در خصوص کشته شدن محسود متفاوت است.

مژده تصریح کرد: نظامیان پاکستانی کشته شدن محسود را تأیید و از آن استقبال می‌‏کنند اما حکومت غیرنظامی پاکستان این حمله را حمله بر روند صلح این کشور دانسته که کشته شدن محسود بر این روند تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در ادامه گفت: در این اواخر در رسانه‌‏های پاکستان در خصوص ارتباط طالبان این کشور به رهبری محسود با حکومت افغانستان سخن‌‏های زیادی گفته می‏‌شد.

مرگ محسود به روند صلح افغانستان آسیب می‌زند

مژده ضمن بیان ارتباط طالبان پاکستان و افغانستان، از حضور برخی رهبران پاکستانی در خاک افغانستان نیز خبر داد.

وی گفت: چندی پیش فردی به نام مولوی «نیک‌‏محمد» در شهر «جلال‏ آباد» واقع در شرق افغانستان بازداشت شد و اسلام‌‏آباد از کابل خواست تا این فرد را تسلیم پاکستان کند اما افغانستان این خواسته پاکستان را رد کرد.

به تأکید مژده، دولت پاکستان ادعا دارد که این فرد آزاد شده اما با دولت افغانستان همکاری می‌‏کند و دولت افغانستان از طریق مولانا «فضل‏‌الله» با طالبان پاکستانی ارتباط برقرار می‌‏کند.

مژده خاطرنشان کرد: کسانی که در پاکستان کشته شده‌اند به ویژه «کرنیل امام» که به دست «حکیم‌‏الله محسود» کشته شد، از کسانی بود که گفته می‏‌شود با طالبان افغانستان پیوندهایی داشته و به ادعای نظامیان پاکستان، وی برای افغانستان کار می‏‌کرده و ارتباطاتی با سازمان اطلاعات هند نیز داشته است.

به گفته وی، اگر واقعاً چنین باشد، مرگ محسود برای افغانستان یک ضرر بزرگ است و افغانستان با کشته شدن این فرد احتمال دارد، رابطه خود را با طالبان پاکستان را از دست بدهد و یا این رابطه کاهش پیدا کند.

وی افزود: نظامیان پاکستانی در هماهنگی با آمریکایی‏‌ها در تلاش هستند تا از یک جانب مانع ارتباط طالبان پاکستانی با افغانستان شوند و از سویی هم، آنان را پشت سرهم هدف قرار دهند.

به باور این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، مرگ محسود نه تنها برای روند صلح افغانستان مفید تمام نخواهد شد بلکه شاید مضر هم باشد.

چه ‏کسی جایگزین محسود خواهد شد؟

به گفته مژده، در خبرها آمده که جاگزین محسود، ملا فضل‌‏الله و یا فرد دیگری است، اما پس از کشته شدن «بیت‌‏الله محسود» در سال 2009 طالبان پاکستانی وقت زیادی را در خصوص تعیین رهبر خود صرف کردند.

وی افزود: دلیل اصلی آن اقدام، این بود که باید از «ملاعمر» در این خصوص مشورت می‏‌گرفتند و مشورت هم با این فرد کار آسانی نیست، زیرا پیدا کردن او و رساندن پیام و دریافت پاسخ، وقت‏‌گیر بوده و در شرایط کنونی همین گونه است.

حکیم‌الله محسود در سال 2009 جانشین بیت‌الله محسود شده بود. چند ماه پیش نیز «ولی‌الرحمان»، نفر دوم طالبان پاکستان نیز در اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین کشته شد.

دولت آمریکا پنج میلیون دلار برای سر حکیم‌الله محسود جایزه تعیین کرده بود.

پیش از این نواز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز از آمریکا خواسته بود تا به حملات هواپیماهای بدون سرنشین پایان دهد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول