اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جشنواره‌ای با طعم غذاهای اصیل ایرانی

جشنواره غذای سالم با توجه به جایگاه مهم بانوان در جامعه و سلامت این قشر مهم در شهرری برگزار شد.

جشنواره‌ای با طعم غذاهای اصیل ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند و امروزه زنان علاوه بر نقش آفرینی در خانواده، در توسعه اقتصادی و اجتماعی نیز نقش پررنگی دارند. بنابراین سلامت این قشر را با توجه به جایگاه مهم آنان در کانون خانواده و جامعه باید بیش از پیش مورد توجه قرار داد.

اکنون چند سالی است که برای اهمیت دادن به سلامت بانوان یک هفته با عنوان سلامت بانوان در کشور نام‌گذاری شده است. به‌همین منظور برنامه‌های هفته سلامت بانوان سال جاری با شعار «شادابی زنان و شادکامی خانواده» در سرای محله فیروزآبادی شهرری پیگیری شد.

اعظم آبنیکی، مسئول سلامت سرای محله فیروزآبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران با اشاره به اهمیت سلامت بانوان اظهار داشت: زنان پایه‌های اصلی خانواده و جامعه هستند. بنابراین ارتقای همه جانبه کیفیت زندگی و سلامت زنان ضروری است، درگذشته فعالیت زنان به وظایف خانه‌داری، همسرداری و بچه‌داری محدود بود و آنان نیز این امر را پذیرفته بودند اما امروزه یکی از مباحث مهم توسعه، برابری سهم زنان و مردان در فعالیت‌های اجتماعی است. ارتقای جایگاه و سهم زنان در مقوله توسعه سبب شده تا آموزش این قشر به‌عنوان عاملان انتقال ارزش‌ها، فرهنگ، آداب و رسوم اهمیتی دوچندان پیدا کند.

وی در ادامه برنامه سلامت اجتماعی زنان و حمایت اجتماعی برای تطابق نقش زن در خانواده و اجتماع را یکی از محورهای مهم هفته سلامت عنوان کرد و در این ارتباط گفت: توقع از زنان به سبب ماهیت وجودیشان از لحاظ جسمی و عاطفی بالاست که این خود منجر به افزایش فشارهای روانی و اجتماعی بر زنان می‌شود و تمام ابعاد سلامت فیزیکی، روانی و اجتماعی را در این گروه تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات روان شناختی نشان داده است که زنان در مقابل تنش، اضطراب و استرس از مردان آسیب‌پذیرترند از این‌رو ضروری است که مهارت‌های زندگی کردن و مقابله با بحران‌ها به آن‌ها آموخته شود.

آبنیکی یکی از عوامل مختل کننده فعالیت‌های اجتماعی زنان را شرایط جسمی و تغذیه‌ای آن‌ها دانست و افزود: آمار چاقی و نبود تحرک جسمانی در زنان بسیار بالاست بنابراین اتخاذ شیوه سالم زندگی برای زنان ایرانی یک امر مهم در تامین، حفظ و ارتقای سلامت آن‌هاست و محور برنامه‌های روز ملی سلامت زنان نیز همین است. توجه به سلامت زنان تنها در نام‌گذاری یک روز و مراقبت در یک دوره کوتاه مدت خلاصه نمی‌شود بلکه شناخت عوامل یا دور نگه‌داشتن زن‌ها از عواملی که می‌تواند سلامت جسمی و روانی آن‌ها را به خطر بیندازد از جمله اهداف مهمی است که باید دنبال شود.

وی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو با شاره به شرکت‌کنندگان این جشنواره تصریح کرد: در این جشنواره تعداد زیادی کدبانو با ارائه غذاهای سنتی و سفره آرایی‌هایی زیبا در رقابتی سالم شرکت کردند که مورد استقبال بانوان محله فیروزآبادی شهرری قرار گرفت. ملاک ارزیابی در این جشنواره سالم بودن غذا است. در پایان این جشنواره و پس از ارزیابی هیئت داوران به چهار نفر از شرکت‌کنندگان جوایزی داده شد.

زنان شاغل و سلامت

آبنیکی به دغدغه و مشکلاتی که زنان شاغل در زندگی دارند اشاره کرد و گفت: زنان شاغل، در خانواده نیز باید تمام و کمال به وظایف خود عمل کنند و از طرف دیگر با مشکلات شغلی در محیط کار دست و پنجه نرم کنند. همچنین نباید فراموش کنیم شرایط روحی روانی زن‌ها با مردها متفاوت است در نتیجه بیشتر دچار فرسودگی شغلی می‌شوند و اثرات مخرب آن را تجربه می‌کنند. فرسودگی شغلی امروز به یکی از مهم‌ترین مسائل در شبکه‌های بهداشتی درمانی تبدیل شده و خان‌های شاغل به‌دلیل مسئولیت زندگی و وضعیت خاص روحی روانی خود بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

وی در ادامه به مسئولیت‌های سنگین و فشارهای روحی و روانی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و در این زمینه اظهار داشت: اگر چه در چند سال گذشته توجه به زنان سرپرست خانوار در دستور کار مسئولان بوده و حمایت از این طیف از جامعه شتاب بیشتری گرفته اما بازهم وضعیت زنان سرپرست خانوار نیازمند توجه بیشتری است. راه‌اندازی مراکز کارآفرینی بهترین شیوه حمایت از زنان خودسرپرست است که انتظار می‌رود با چنین رویکردی این قشر، زیر پوشش قرار بگیرد.

جشنواره غذا با همت کدبانوهای شهرری

کدبانوهای محله فیروزآبادی شهرری، با انواع غذاهای سنتی همچون آش، آبگوشت، دلمه، کوفته و ... دنیایی از رنگ و طعم و بو در سرای محله فیروزآبادی به راه انداخته‌اند که حتی کم توجه‌ترین افراد به غذا را به اشتها می‌آورد.

مسئولان، برگزاری این جشنواره را فرصتی می‌دانند تا میراث کهن سرزمین‌مان و پیشینیان‌مان را که برای خانواده حرمت قائل بودند بیشتر آشنا شویم. زنانی که هنرمندانه بیشترین زمان را در آشپزخانه سر می‌کردند تا بهترین بهانه‌ها را برای دورهم جمع شدن افراد خانواده فراهم کنند. زنانی که سلامت همسر و فرزندانشان را با هیچ چیز عوض نمی‌کردند.

گردشی کوتاه در میان میزهای رنگارنگ جشنواره این نکته را به ذهن می‌آورد که پختن غذاهای سنتی و سالم و خلاقیت بانوان در تزیین غذا، چقدر می‌تواند در سلامت خانواده نقش داشته باشد. جشنواره غذا با عنوان «غذای سالم» به همت خانه سلامت و مدیریت محله فیروزآبادی برگزار شد.

اعظم آبنیکی با اشاره به نامگذاری این جشنواره به نام «غذای سالم» عنوان کرد: این جشنواره با محوریت غذای کامل، سالم و اصیل برگزار شد. نقش خانواده‌ها و بانوان در پخت خوراک و کنترل فشار خون در بین اعضای خانواده بسیار مهم است و برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها می‌تواند الگوی مناسبی برای تغذیه سالم باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: نقش استفاده از غذاها و مواد خوراکی تاثیر مستقیمی بر سلامت خانواده و جامعه دارد و این جشنواره سعی دارد تا با آشنایی و همراهی رابطان سلامت راهکارهای صحیح تغذیه را در محله تعمیم دهد.

آبنیکی با اشاره به انواع فست فوت‌هایی که خانواده‌ها را درگیر خود کرده گفت: یکی از دلایل گرایش جوانان به فست فوت این است که نسل‌های جدید غذاهای اصیل و سنتی را نمی‌شناسند. شاید نتوانیم جلوی تنوع روز افزون فست فوت‌ها و جلب مشتری رستوران‌هایی که این غذاها را می‌فروشند بگیریم اما با معرفی صحیح غذاهای سنتی حداقل می‌توان کاری کرد تا فست فوت‌ها در آینده یکه‌تاز سفره ایرانیان نباشند.

وی در ادامه به شرکت‌کنندگان این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این جشنواره تعداد زیادی کدبانو با ارائه غذاهای سنتی و سفره آرایی‌هایی زیبا در رقابتی سالم شرکت کردند که مورد استقبال بانوان محله فیروزآبادی قرار گرفت. ملاک ارزیابی در این جشنواره سالم بودن غذا است. در پایان این جشنواره و پس از ارزیابی هیئت داوری به چهار نفر از شرکت‌کنندگان جوایزی داده شد.

انتهای پیام/2462/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول