اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش ملی آبخیزداری مطرح شد

تاکید دولت بر حفظ منابع آبی

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تاکید و اهتمام دولت برای حفظ منابع آبی در کشور خبر داد.

تاکید دولت بر حفظ منابع آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، پرویز گرشاسبی، ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نهمین همایش ملی  آبخیزداری در دانشگاه یزد اظهار داشت: مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز به برنامه‌های سیال و دینامیک نیازمند است و رویکرد دولت جدید نجات دریاچه ارومیه و تاکید بر حفظ منابع آبی است.

وی افزود: طرح سطوح آبگیر باران و روش‌های جمع‌آوری آب و کاهش تبخیر از جمله مواردی است که در بحث قانون‌گذاری کشور و مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار دارد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: دانشجویان در موضوعات فنی و عملیاتی به بخش اجرا کمک کنند و این موضوع را که آیا می‌شود در قالب اجرای عملیات آبخیزداری، احیای منابع طبیعی و توسعه پوشش گیاهی از شدت تبخیر آب جلوگیری کرد، مورد بررسی قرار دهند.

گرشاسبی با اشاره به پیامدهای سیل، خشکسالی و پدیده ریزگردها در کشور، توجه صرف دانش‌پ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژوهان و محققان به فرسایش خاک و رسوب را ناکافی دانست و افزود: امروزه مشکلات منابع طبیعی بسیار متعدد و پیچیده است و خشکیدگی جنگل‌های زاگرس و بیماری‌های دامنگیر جنگل‌های کشور، مرگ حیات اکوسیستم را رقم می‌زند.

وی دیگر نگاه حاکم در بحث مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز را توجه به اقتصاد در این حوزه دانست و افزود: دیگر نمی‌توان از منابع دولتی حوزه‌های آبخیز را احیا کرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها همچنین تشکیل صندوق حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست را لازمه حمایت از طرح‌های منابع طبیعی از جمله آبخیزداری خواند و بیان داشت: در کشورهایی نظیر چین و نپال، به خوبی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بیابان‌ها و مراتع در زمینه‌های اکوتوریسم و تولید ترسیب کربن استفاده شده و این ظرفیت‌ها اقتصادی شده است.

گرشاسبی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم تا از بیابان‌ها و مراتع کشور، پول استخراج کنیم، بار دیگر دست یاری به سمت دانشجویان، محققان و اساتید منابع طبیعی دراز کرد و از آنان خواست؛ برای برون رفت از وضعیت موجود، طرح‌های تحقیقاتی خود را در راستای بهبود وضعیت منابع طبیعی سوق دهند تا در برنامه ریزی‌های دینامیک مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/2464/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول